تبیان، دستیار زندگی

علائم سرطان دهانه رحم

در بسیاری از زنان مبتلا به سرطان گردن رحم، اولین نشانه این بیماری درد عجیب و غریب و یا احساس غیرعادی نیست. در مراحل اولیه این بیماری واقعا هیچ نشانه ای وجود ندارد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

 

سرطان دهانه رحم

 

درمان سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه آن معمولا به صورت هیسترکتومی (خارج کردن رحم) است که این روش جراحی معمولا موفقیت آمیز است. ولی اگر بیماری در مراحل پیشرفته نیز باشد، هنوز هم می توان آن را درمان کرد، اما بسیار پیچیده تر خواهد بود. درمان در این مرحله احتمالا شامل اشعه درمانی یا شیمی درمانی است که کمتر از حالت قبلی موفقیت آمیز خواهد بود.

در اینجا تعدادی از علائم این سرطان را آورده ایم.

خونریزی غیرطبیعی

خونریزی واژینال غیر عادی ترین علامت سرطان دهانه رحم است. این خونریزی ممکن است پس از رابطه زناشویی و یا بین دوره قاعدگی نیز اتفاق بیفتد. خونریزی سنگین در هر دوره قاعدگی و یا خونریزی پس از یائسگی، نشانه بالقوه سرطان دهانه رحم است.

درد لگن

همراه با خونریزی غیر طبیعی، درد لگن هم ممکن است ایجاد شود. درد می‌تواند منتشر شود و یا در هر منطقه از لگن خود را نشان می دهد. همچنین می‌تواند از یک درد شدید تا یک درد مبهم درجه بندی شود. به خصوص اگر درد تازه است و یا به نظر می رسد که مربوط به قاعدگی نیست، موضوع را با پزشک در میان بگذارید. درد و یا دفع ادرار در هنگام رابطه زناشویی نیز از علائم هشدار دهنده است.

ترشحات غیر طبیعی واژن

ترشح بدبو و آبکی واژن یک علامت خطر است. البته ترشحات غیر طبیعی واژن علل زیادی دارد که هیچ ربطی به سرطان دهانه ی رحم ندارند. بنابراین بهتر است حساس و نگران نشوید. پیشنهاد می شود در این شرایط حتما با یک پزشک موضوع را در میان بگذارید.

خستگی

شما می توانید سرطان دهانه رحم را نیز به لیست طولانی بیماری هایی که باعث احساس خستگی می شوند، اضافه کنید. در حالی که احساس خستگی را نمی توان از علائم اولیه این بیماری حساب کرد، اما می‌تواند وجود داشته باشد.

در حال حاضر یک واکسن وجود دارد که از زنان در برابر ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) محافظت می کند. این ویروس یک نوع رایج از عفونت است که دلیل تقریبا تمام موارد سرطان گردن رحم می‌باشد


تغییر اجابت مزاج

دفع ادرار (اغلب) و یا احساس همیشگی نیاز به دفع ادرار می‌تواند نشانه ی مرتبط با سرطان دهانه ی رحم باشد. علاوه بر این تغییرات مداوم در کیفیت مدفوع نیز از علائم هشداردهنده است.

نکته اینجاست که این تغییرات باید مداوم باشند و وجود این علائم در کمتر از یک هفته، نباید نگران تان کند.

اگر این حالات بیش از یک هفته به طول انجامید و یا نشانه ها تشدید شدند، باید به پزشک مراجعه کنید.

شما سیگار می کشید

بله، این یک عامل خطر است، نه یک نشانه. طبق یک مطالعه که در مجله بین المللی سرطان انجام گرفت، گفته شد افرادی که در حال حاضر سیگاری هستند و افراد سابقه کشیدن سیگاری را داشته اند باید بدانند عادت دخانیات آنها تقریبا می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری را دو برابر کند.

همه علائم مربوط به سرطان گردن رحم که در بالا به آن ها اشاره شد، اغلب در اواخر 30 سالگی، 40 سالگی و یا 50 سالگی خود را نشان می دهند. اما این بیماری در زنان جوان 20 ساله و یا در زنان بسیار مسن تر هم دیده شده است. سن متوسط ابتلا به این سرطان در اواسط 40 سالگی می باشد.

شما بدون شک شنیده اید که در حال حاضر یک واکسن وجود دارد که از زنان در برابر ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) محافظت می کند. این ویروس یک نوع رایج از عفونت است که دلیل تقریبا تمام موارد سرطان گردن رحم می باشد.


 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.