تبیان، دستیار زندگی
حیات روی کره زمین به خورشید وابسته است. نور و گرمای این ستاره بزرگ شرایط ادامه حیات روی سیاره ما را فراهم می کند. در شرایطی که خورشید برای بدن ما ضروری است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اثرات شگفت انگیز نور خورشید بر انسان

حیات روی کره زمین به خورشید وابسته است. نور و گرمای این ستاره بزرگ شرایط ادامه حیات روی سیاره ما را فراهم می کند. در شرایطی که خورشید برای بدن ما ضروری است، مواجه بیش از اندازه زیاد یا بیش از اندازه کم با آن نیز می تواند آثار جالب توجه ای را به همراه داشته باشد.

بخش سلامت تبیان

نور خورشید

تقریبا همه می دانیم که پرتوهای فرابنفش خورشید می توانند به پوست ما آسیب برسانند و احتمال ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهند، به ویژه اگر لایه ازن از بین برود. با این وجود، پرتوهای خورشید می توانند به شیوه ای دیگر - گاهی اوقات خوب، گاهی اوقات بد - نیز تاثیرگذار باشند.

نور خورشید بیشتر و خلق خوی بهتر

نور خورشید موجب ترشح سروتونین می شود که یک ماده شیمیایی در مغز و مسئول خلق و خوی خوب است. در حقیقت، داروهای ضد افسردگی که به نام مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) شناخته می شوند به گونه ای طراحی شده اند که از جذب این مواد شیمیایی مسئول احساس خوب پیشگیری کرده و از این رو، هر چه بیشتر در دسترس مغز باشند.

در ماه های سرد سال، هنگامی که خورشید کمتر در آسمان حضور دارد، افراد می توانند اختلال خلقی فصلی (SAD) شوند. خبر خوب این است که برای احساس شادی نیازی به پرتوهای فرابنفش خورشید ندارید و تنها نور خورشید کفایت می کند؛ یعنی نشستن در اتاقی که نور خورشید به آن می تابد نیز می تواند مفید باشد و حتما لازم نیست زیر نور مستقیم خورشید قرار بگیرید.

نور کمتر و گرفتاری های بیشتر

آمار بیماری های بالقوه مرگبار مانند ام‌اس و سرطان لوزالمعده در کشورهایی که طی سال از نور خورشید بهره کمتری می برند، بیشتر است. این شرایط احتمالا به واسطه سطوح پایین‌تر ویتامین D در بدن شکل می گیرد. همچنین، گزارش های دیگر به این نکته اشاره داشته اند که خطر ابتلا به سرطان پستان با تابش بیشتر نور خورشید کاهش می یابد.

بر همین اساس، اگر ساکن منطقه ای از کشور هستید که در طول سال چندان از نعمت نور خورشید بهره‌مند نمی شود، ممکن است به مصرف مکمل های ویتامین D نیاز داشته باشید. البته این کار را باید تحت نظر پزشک انجام دهید، زیرا ویتامین د یک ویتامین محلول در چربی است و دریافت مقادیر بیش از حد آن، باعث بروز مسمومیت در بدن می شود.

احساس گرما و کاهش فشار خون

مطالعه ای که توسط پژوهشگران انگلیسی انجام شد نشان داد، افرادی که به مدت 30 دقیقه در معرض نور فرابنفش معادل با نور پرتوهای خورشید قرار گرفتند، کاهش فشار خون را تجربه کردند. مواجهه با پرتوهای فرابنفش موجب شد تا رگ های خونی این افراد گشاد شده و امکان عبور خون بیشتر از آنها فراهم شود که این شرایط به طور طبیعی فشار خون را کاهش می دهد.

عدم ایمنی نسبت به پرتو فرابنفش

پیش از این گفته شد که نور خورشید می تواند از ابتلا به بیماری های بالقوه مرگبار مانند ام‌اس پیشگیری کند. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که قرار گرفتن بیش از اندازه در معرض نور خورشید ، سیستم ایمنی بدن انسان را سرکوب می کند و در را به روی این بیماری باز می کند.

در شرایطی که قرار گرفتن مناسب در معرض نور خورشید می تواند لبخند را به لب شما بیاورد و احساس بهتری در وجودتان ایجاد کند، ولی مواجهه بیش از اندازه با نر خورشید نیز می تواند ما را عصبی و نگران سازد

یک آفتاب سوختگی تنها 24 ساعت پس از مواجهه با نور خورشید می تواند در توزیع و عملکرد گلبول های سفید خون تغییر ایجاد کند. در نتیجه، جدا از احساس درد در ناحیه آفتاب سوخته و گاهی اوقات حتی حالت تهوع به واسطه سوختگی با پرتوهای فرابنفش، شما می توانید به طور موقت توانایی خود در مبارزه با باکتری های مضر را نیز کاهش دهید.

خورشید و نابینایی

قرار گرفتن بلند مدت در معرض پرتوهای فرابنفش خورشید و یا حتی استفاده از تخت های برنزه کردن می تواند به چشم ها آسیب برساند و حالتی مانند برف کوری (در نتیجه بازتاب شدید پرتوهای خورشید توسط برف و یخ و تحت تاثیر قرار گرفتن قرنیه) ایجاد کند.

این شرایط یکی از عوارض جانبی دردناک پرتوهای فرابنفش خورشید است و فرد احساسی شبیه به وارد شدن شن و ماسه به چشم خود را تجربه می کند. برای مقابله با آن استفاده از عینک های آفتابی مناسب که از پوشش ضد پرتو فرابنفش برخوردار هستند، توصیه می شود. خبر خوب این است که آسیب وارد شده به طور معمول دائمی نیست و پس از چند روز بهبود می یابد.

خورشید و افکار ما

پرتوهای خورشید می توانند نحوه تفکر ما را نیز تغییر دهند. به نظر می رسد پرتوهای خورشید سیستم مرکزی بدن و مغز را تحت تاثیر قرار می دهند که می تواند موجب شکل گیری تفکراتی شود که از شخصیت واقعی به دور هستند.

در شرایطی که قرار گرفتن کنترل شده و مناسب در معرض نور خورشید می تواند لبخند را به لب شما بیاورد و احساس بهتری در وجودتان ایجاد کند، ولی مواجهه بیش از اندازه با نر خورشید نیز می تواند ما را عصبی و نگران سازد. همچنین، پرتوهای فرابنفش می توانند بر حافظه کوتاه مدت ما تاثیر بگذارند.


منبع: عصر ایران

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.