تبیان، دستیار زندگی
شاید حضور مهندس جهانگیری شبیه به حضوردکتر محمد رضا عارف در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 باشد ؛ حضوری که بعدها از آن تحت عنوان گزینه پوششی یاد شد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : آزاده مرنی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایهام در حضور انتخاباتی این 3 مرد

شاید حضور "مهندس جهانگیری" شبیه به حضور"دکتر محمد رضا عارف" در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 باشد ؛ حضوری که بعدها از آن تحت عنوان "گزینه پوششی" یاد شد.

آزاده مرنی -بخش سیاست تبیان

 ایهام در حضور انتخاباتی این 3 مرد

در آخرین روزهای سال جاری تنور انتخابات ریاست جمهوری 96 بیش از پیش داغ شده و در این میان اخبار صدق و کذب فراوانی به گوش می رسد ؛ گاه اخباری با مضمون کاندیداتوری فردی خاص شنیده و گاهی تکذیبیه منتشر می شود و این مسئله افکار عمومی را با تناقضات و شایعات فراوانی همراه می سازد. بنابراین بهتر است رجال سیاسی در راستای شفاف سازی فضای انتخاباتی از هرگونه غبار شایعه و اخبار کذب ؛ مستقیما و آشکارا مواضع انتخاباتی خود را اعلام نمایند.

در بین حواشی بودن یا نبودن نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده ، حضور چند تن از سیاسیون از جمله "آیت الله رئیسی" ، "اسحاق جهانگیری" و "حجت الاسلام والمسلمین تقوی" با حاشیه های فراوانی همراه بوده است ؛ حاشیه هایی که گمانه زنی حضور آنان را در انتخابات ریاست جمهوری 96 در هاله ای از ابهام فرو برده است.

دکتر عارف با تمام انرژی وارد میدان عرصه ی انتخابات شد و در این مسیر مورد حمایت طیف گسترده ای از مردم جامعه قرار گرفت اما در واپسین روزهای انتخاباتی (20 خرداد 92) به نفع دکتر روحانی کناره گیری کرد.

حضور آیت الله سید ابراهیم رئیسی در انتخابات 96

آیت الله رئیسی (تولیت آستان قدس رضوی) : از چندی پیش حواشی فراوانی در رابطه با حضور وی در رسانه های مختلف داخلی و خارجی منتشر شد. برخی معتقدند تنها شخصی که مد نظر "جبهه ی مردمی نیروهای انقلاب اسلامی" می باشد ، آیت الله رئیسی است ؛ حال آن که با توجه به شخصیت خاص و سابقه ی درخشان ایشان ، به نظر نمی رسد که وی پذیرای ورود مستقیم به عرصه ی انتخابات باشند اما بنا به شرایط خاص کشور و احساس وظیفه ، حضور ایشان نیز دور از ذهن نخواهد بود.

در این میان باید به جایگاه ویژه ی آیت الله رئیسی در میان احزاب و تشکل های سیاسی کشور ، بالاخص طیفِ اصولگرایان اشاره ای داشته باشیم زیرا این حمایت گسترده می تواند تاثیر چشمگیری در انتخاب یک فرد داشته باشد. حال آن که اگر "آیت الله سید ابراهیم رئیسی" به طور رسمی برای انتخابات ریاست جمهوری 96 وارد میدان رقابت شود ، بلاشک عرصه رقابت را بر جبهه اصلاح طلبان و اعتدالیون تنگ خواهد کرد.

در راستای اخبار مختلف حضور "آیت الله رئیسی" ؛ نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی (سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی) معتقد است که اگر یک زمانی آقای رئیسی برای کاندیدا شدن راضی شود ، یعنی تلاش ها برای آوردن ایشان به نتیجه برسد ، کل مکانیزم ها حول محور وی جمع خواهند شد ، به نظر من اصلح در مقطع زمانی کنونی متعیّن در آقای رئیسی است ، نفر دومی وجود ندارد. (1)

احتمال کاندید شدن حجت الاسلام والمسلمین تقوی

"حجت الاسلام والمسلمین سید رضا تقوی" (رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور) یکی دیگر از گزینه های احتمالی انتخابات ریاست جمهوری سال آینده است که بنا به اخبار ضد و نقیض ، هنوز نمی توان حضور وی را به طور قطعی اعلام کرد. البته باید توجه داشت که حجت ‌الاسلام تقوی با تمام بی میلی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری آتی بر این اعتقاد است که اگر "جبهه مردمی انقلاب اسلامی" نظر به وحدت بر کاندیداتوری ایشان داشته باشند ، به نظر این جبهه احترام گذاشته و این وظیفه خطیر را می پذیرد.

دو گزینه درباره مهندس جهانگیری قابل پیش بینی است ؛ اول حضور وی در انتخابات به عنوان گزینه ی پوششی و دوم عدم حضور و کاهش رقبای دکتر روحانی.

آری یا خیر اسحاق جهانگیری به انتخابات 96

برخی گمانه زنی ها حاکی از حضور معاون اول رئیس جمهور وقت ، در انتخابات ریاست جمهوری 96 دارد ، اما این موضوع کمی دور از ذهن است زیرا اصلاح طلبان و اعتدالیون بارها به کرّات تاکید کرده اند که تنها گزینه ی آنها "دکتر حسن روحانی" است ؛ اما اگر کمی فراتر را بنگریم مشاهده می کنیم که حضور جهانگیری شبیه به حضور"دکتر محمد رضا عارف" در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 می باشد ؛ حضوری که بعدها از آن تحت عنوان "گزینه پوششی" یاد شد.

همگان مشاهده کردند که دکتر عارف با تمام انرژی وارد میدان عرصه ی انتخابات شد و در این مسیر مورد حمایت طیف گسترده ای از مردم جامعه قرار گرفت اما در واپسین روزهای انتخاباتی (20 خرداد 92) به نفع دکتر روحانی کناره گیری و آمار آرای خود را به صندوق وی سرازیر نمود. اینک نیز دو گزینه درباره مهندس جهانگیری قابل پیش بینی است ؛ اول حضور وی در انتخابات به عنوان گزینه ی پوششی و دوم عدم حضور و کاهش رقبای دکتر روحانی.

به راستی کدام یک از افرادی که حضور انتخاباتی آنها ابهام دار است ، به طور رسمی وارد میدان رقابت خواهد شد؟ و آیا این انتخابات کشور را به سمت و سوی وحدتی بیش از پیش خواهد بُرد؟ در کمتر از 70 روز دیگر پاسخ این سوالات هویدا خواهد شد.

پی نوشت :

1. ادامه واکنش‌ها به احتمال نامزدی رئیسی / تابناک / اسفند 95