تبیان، دستیار زندگی
در دوره های آموزشی، دانشجویان موفق به افرادی گفته می شود که دوره خود را کاملا به پایان می رسانند و دانشجویان ناموفق افرادی هستند که در گذارندن دوره خود با با شکست مواجه شده و یا آن که به مهارت مورد نیاز خود نرسیده و آموزش را در بین راه رها کرده اند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

9 نکته برای استفاده از راهنمای آنلاین در آموزش الکترونیک (2)

در دوره های آموزشی، دانشجویان موفق به افرادی گفته می شود که دوره خود را کاملا به پایان می رسانند و دانشجویان ناموفق افرادی هستند که در گذارندن دوره خود با با شکست مواجه شده و یا آن که به مهارت مورد نیاز خود نرسیده و آموزش را در بین راه رها کرده اند. اما فراموش نکنید که نبود برخی امکانات دردسترس کاربران درصد شکست در طول دوره را افزایش خواهد داد. از جمله این امکانات می توان به راهنمای آنلاین اشاره کرد. افراد در هر بخشی از دوره که نیاز به کمک داشته باشند می توانند از طرق مختلف به راهنما دسترسی داشته باشند.

با توجه به مطلب قبل عنوان کردیم که دوره های آنلاین به دلیل دور بودن از محیط آموزش سنتی و عدم ارتباط فیزیکی افراد، با امکان شکست بالاتری رو به رو هستند و می بایست جذابیت کافی را داشته باشند. اگر شما بتوانید از طریق لینک های مختلف بین افراد ارتباط و گفتگو ایجاد کنید و بتوانید آموزش های کوتاه در قالب Microlearning را در اختیار فراگیران بگذارید مطمئنا دوره شما با جذابیت آغشته خواهد شد.

9 نکته برای استفاده از راهنمای آنلاین در آموزش الکترونیک (2)

از تصایر پایه به منظور تقویت مفاهیم کلیدی استفاده کنید.

تصاویر به یادگیری بصری کمک می کنند و به عنوان تاکیدی بر مطالب عنوان شده هستند. به جای آن که تنها بر متون در ارائه راهنما تکیه کنید بهتر است خلاقانه تر عمل کرده و تصاویر گرافیکی را در نوشته هایتان بگنجانید تا بتوانید آن ها را در کنار یکدیگر به افراد ارائه دهید. به عنوان مثال از تصاویر مرتبط با هر مرحله استفاده کنید تا بتوانید مکانیزم کاری را براساس همان تصاویر توضیح دهید. به جای ان که تنها به نوشتن متن بسنده کنید کاری کنید تا ذهن کاربرتان باز شود. برای آن که بتوانید درک کارهای پیچیده و موضوعات سنگین را برای کاربرانتان راحت سازید و راحت تر بتوانید ان ها را مدیریت کنید، تصاویر بهترین راه حل به شمار می آیند. برای آن که بتوانید در راهنمای آنلاین به صورت بهینه از تصاویر استفاده کنید از دو راه می توانید استفاده کنید. اولین قدم استفاده از Snap-Shot است. به عنوان مثال شما در حال نصب و آموزش یک نرم افزار هستید برای آن که راحت تر بتوانید موضوع را توضیح دهید می توانید از هر مرحله عکس بگیرید یا به عبارت ساده تر از ویژگی Print Screen استفاده کنید. دومین راه استفاده از تصاوری رایگانی است که در سطح اینترنت وجود داشته و همگی آن ها را دیده اند.

لینک کردن منابع اجتماعی آنلاین

ممکن است مخاطبان آنلاین حتی به این موضوع فکر نکرده باشند که انجمن هایی آنلاین در زمینه کاریشان فعالیت دارند و یا اینکه مقالات یا رسانه های اجتماعی که در این زمینه فعالیت دارند را نبینند. شما می بایست این توانایی را داشته باشید تا آن ها را در مسیر درست هدایت کنید به گونه ای که آن ها بتوانند با جامعه یادگیری آنلاین در حوزه خود در تعامل باشند. بر روی منابعی که افراد نیاز خاصی به آن ها دارند تاکید کنید. به عنوان مثال لینک گروه ها و یا رسانه های اجتماعی که مربوط به مهارت مورد نیاز افراد را است به صورت Bullet point در راهنمای آنلاین قرا دهید و یا با برجسته کردن آن اهمیت موضوع را نمایش دهید. به یادگیرندگن این توانایی را بدهید که در سریع ترین زمان ممکن به گروه ها دسترسی داشته و از آن ها راهنمایی و مشاوره فوری را دریافت کنند. فراهم کردن این امر برای کاربران تسلط شما بر دوره را نشان خواهد داد.

9 نکته برای استفاده از راهنمای آنلاین در آموزش الکترونیک (2)

ترکیب سوالات متداول کوچک

ممکن است یادگیرندگان فرصت گشتن در بین سوالات متداولی که در حوزه کاریشان مطرح می شود را نداشته باشند. حال شما می توانید سوالات متداول خیلی کوتاه را با اهداف یادگیری افراد مرتبط کنید. به عنوان مثال در پایان هر بخش تعداد زیادی از پرسش و پاسخ های متداول که در خصوص همان بخش مطرح شده را بیاورید. یکی از موثرترین روش ها برای فشرده سازی سوالات، اتصال آن به انجام تکالیف کاربران است یا اینکه فراد به سمت جستجوهایی هدایت کنید که باید توسط آن ها انجام شود. از مخاطبان خود دعوت کنید تا ماژول خود را در طول یک دوره با یک آزمون تکمیل کنند. سپس از ان ها بخواهید در نظرسنجی شرکت کنند. در این بین شما می توانید بر روی بخش ها و جنبه هایی که ماژول یا فعالیت های دوره آموزشی شما داشته و موجب سردرگمی افراد می شوید، تمرکز کنید.

روشن ساختن گراف ها و نمودارهای پیچیده

یکی از مهم ترین و قدیمی ترین روش هایی که در راهنمای آنلاین مورد استفاده قرار گرفته، روشن کردن نقاط مبهم در نمودارها، جداول زمانی یا چارت ها است. به طور مثال لازم است که چرا در یک نمودار یک شکل در یک دوره زمانی ثابت باقی مانده است. زمانی که شما این موضوع را برای افراد توضیح می دهید آن ها می توانند روند فکری یادگیری را دنبال کنند. به عنوان مثال شما می خواهید نمودار مربوط به یک تحلیل فروش LMS را از سال 2000 تا 2016 برای کاربران خود توضیح دهید. از سال 2000 تا 2010 روی نمودار یک خط صاف نمایش داده می شود و این امر نشان می دهد که طی این چند سال فروش تغییر قابل توجهی نداشته و استقبال رو به افزایش نبوده اما از سال 2010 تا 2016 با شیب 50% میزان فروش به سه برابر حالت معمول رسیده است. به مخاطبان خود فرصت دهید تا منابع آنلاین را مطالعه کرده و به منابع مشابه لینک شوند. این باعث می شود موضوع گرافیکی خود را کشف کرده و به تحلیل آن بپردازند.

منابع:

http://img.tebyan.net/big/1389/09/20101214193339552_back-icon.jpg

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان، تهیه : سید خاموشی

تنظیم: زینب شاه مرادی