تبیان، دستیار زندگی
آیا فراگیران آنلاین نیاز به یک راهنمای سریع در دوره خود دارند؟ آیا نیازمند دریافت ترفندهایی برای بهبود یا درک مطلب هستند؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

9 نکته برای استفاده از راهنمای آنلاین در آموزش الکترونیک (1)

آیا فراگیران آنلاین نیاز به یک راهنمای سریع در دوره خود دارند؟ آیا نیازمند دریافت ترفندهایی برای بهبود یا درک مطلب هستند؟ آیا تمایل به استفاده از منابع لحظه ای (Moment Of Need) برای ارائه به مخاطبان خود دارید تا به راحتی در دسترس آن ها باشد؟

در این مقاله قصد داریم 9 نکته برای استفاده از راهنمای آنلاین در آموزش الکترونیک به شما ارائه دهیم. این که چطور و در چه قالبی از راهنمای آنلاین در آموزش خود استفاده کنیم، بسیار حائز اهمیت خواهد بود. رشته های آنلاین می توانند شامل گرافیک های زیبا و چشم انداز باشند تا افراد را به خود جلب کرده و راهنمایی ها را در جلوی چشمشان برجسته نمایش دهند تا بتوانند وظیفه خود را به خوبی انجام دهند. راهنمایی های آنلاین می توانند ایده های پیچیده را ساده کرده و در اختیار مخاطبان آنلاین قرار دهند تا آن ها بتوانند از فرصت های یادگیری اجتماعی استفاده کنند.

9 نکته برای استفاده از راهنمای آنلاین در آموزش الکترونیک (1)

به این ترتیب نوشته های آنلاین، ابزار کمکی برای یادگیرندگان به شمار می ایند تا بتوانند با استفاده از آن ها دوره خود را طی کنند. در این نوشتار قصد داریم 9 راهنمایی در مورد چگونگی استفاده از متن های آنلاین در آموزش الکترونیک و فراهم کردن بستری مناسب برای کمک به یادگیرندگان ایجاد کنیم.

• برجسته کردن نکات تکمیلی آنلاین

یکی از رایج ترین موارد استفاده از راهنمای آنلاین، ارائه اطلاعات بیشتر به افراد است. به طور مثال شما می توانید کادری با قابلیت کلیک در کنار یک کلمه قرار دهید که با کلیک کردن افراد بر روی آن، کلمات مترادف با همان کلمه کلیدی به نمایش درآید. این موضوع به فراگیر کمک می کند که اصطلاحات مشابه را بدون نیاز به دیکشنری در دسترس خود داشته باشند. با این حال می توانید از این مرحله نیز یک قدم فراتر روید و لینکی که شامل اطلاعات تکمیلی است را در کنار همان کلمه قرار دهید که با کلیک کردن بر روی لینک مربوطه به صفحه مد نظر شما منتقل شوند.

همچنین می توانید قسمتی از متن را برجسته کرده تا زمانی که فرد ماوس را بر روی آن نگه می دارد به صورت  Popup پنجره ای باز می شود که اطلاعات بیشتری در خصوص قسمت مورد نظر در اختیار وی قرار می گیرد. همچنین می توانید در کنار قسمت مربوطه منابع بیشتری را برای کسب اطلاعات بیشتر معرفی کنید. این منابع می تواند شامل مقالات آنلاین، ویدیوهای نمایشی یا یک سری فعالیت های تعاملی باشند تا افراد را به صفحه انجمن های گفتگو منتقل کنند. به این ترتیب فراگیران می توانند درک خود را نسبت به موضوع در لحظه بالا ببرند و یا آن که مجبور باشند برای درک بهتر مطلب به جستجو در مورد موضوع بپردازند.

• پیشنهاد کاری سریع برای آموزش آنلاین

Bullet Point یا لیست شماره ها به فراگیران آنلاین این امکان را می دهد تا راهنمای آنلاین را گام به گام دنبال کنند. با این وجود می توانید هر گامی را به صورت Microlearnign ارائه دهید که به بهبود درک افراد کمک کند. Bullet Point ها به صورت ساده می توانند شامل راهنماهای آنلاین نیز باشند تا به صورت مستقیم یادگیرندگان آنلاین را به سوی خرید یا دیدن یک فیلم و ... هداست کنند. این روش به کاربران کمک می کند تا بهره وری بهتری را در مراحل کار خود داشته باشند.

9 نکته برای استفاده از راهنمای آنلاین در آموزش الکترونیک (1)

همچنین با انجام تکالیف آنلاین می توانند هر یک را در جهان واقعی تکرار کنند. به این ترتیب آن ها قادر هستند تا بهره وری بهتری در محل کارشان داشته باشند و بر موانع رایج که عموما در محل کار افراد وجود دارد، غلبه پیدا کنند. همچنین امکان دیدن بخش هایی که قابلیت بهبود دارند را به آن ها بدهید. زمانی که اطلاعاتی تحت عنوان Guideline به مخاطبان خود ارائه می دهید در صورتی که براساس لیست آنلاین و یا Bullet point این نوع راهنما ارائه شده باشد، آن ها می دانند از چه آیتم هایی می توانند استفاده کنند. حال در این میان ممکن است خود فرد تشخیص دهد که قسمتی را از قبل بلد بوده و نیازی به گذراندن آن ندارد و به انجام بقیه مراحل بپردازد.

• پشتیبانی در لحظه داشته باشید.

ارائه راهنمایی آنلاین می تواند برای فراگیران پشتیبانی در لحظه را فراهم آورد. بدین معنا که این نوع از پشتیبانی در لحظه را به وسیله Microlearning در اختیار افراد قرار دهید و یا اینکه پشتیبانی نفر به نفر را در اختیارشان بگذارید. راه دیگر این است که می توانید لینکی را به ایمیل کاربران خود ارسال کنید و به آن ها بگویید که در صورت داشتن سوال به این آدرس رجوع کنند. مطمئنا با این کار احساس دلگرمی به کاربران شما دست خواهد داد چرا که آن ها می دانند در هر لحظه ای شما به کمکشان می آیید.

منابع:

9 Tips To Use Online Help Callouts In eLearning ”CHRISTOPHER PAPPAS”

www. elearningindustry.com

Essential Tools To Help You Start Creating And Selling Online Courses

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان، تهیه : سید خاموشی

تنظیم: زینب شاه مرادی