تبیان، دستیار زندگی
بسیاری از افراد تصور می کنند تغذیه آنها سالم است و با فعالیت ورزشی آن ها هماهنگی دارد. با این حال تغذیه ناسالم این افراد باعث می شود که اثرات مثبت ورزش کردنشان از بین برود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تصورات غلط ورزشی تغذیه ای

بسیاری از افراد تصور می‌کنند تغذیه آنها سالم است و با فعالیت ورزشی آن‌ها هماهنگی دارد. با این حال تغذیه ناسالم این افراد باعث می شود که اثرات مثبت ورزش کردنشان از بین برود.

فرآوری: مریم مرادیان _ بخش تغذیه و آشپزی تبیان

ورزش و تغذیه

متأسفانه در بین اکثر افراد جامعه باورهای غلط تغذیه ای وجود دارد که گاهی این باورها به سال های خیلی دور برمی گردد و گاهی هم به تازگی در بین مردم باب شده است، اینکه دلیل و زمان رواج این باورهای غذایی غلط به کی برمی گردد مهم نیست، بلکه مهم این است که این باورهای غذایی اشتباه بدون هیچ اساس علمی ترویج پیدا کرده باعث می شوند که فرد از تغذیه صحیح و سالم دور شود.

تصورات غلطی که درباره تغذیه وجود دارد عبارتند از:

1 ـ باید از مصرف کربوهیدرات خودداری کنید تا وزن کم کنید

درست است که خوردن کربوهیدرات، پروتئین و چربی هر سه باعث افزایش وزن می‌شود با این حال باید به اندازه کافی کربوهیدرات مصرف کنید تا سوخت بدن شما تأمین شود. یکی از محققان در این باره می‌گوید: کبد و عضلات، کربوهیدرات را به شکل گلیکوژن را ذخیره می‌کنند تا سوخت به صورت سریع تأمین شود این کار باعث می‌شود که بدن به صورت بهینه‌تری سوخت مصرف کند.

اگر کربوهیدرات بدن تأمین نشود تأثیر ورزش کاهش می‌یابد به جای اینکه برای کاهش وزن کاملاً کربوهیدرات را کنار بگذارید به صورت هوشمند کربوهیدرات مصرف کنید.

2 ـ هر نوع پروتئین مناسب است

اینکه بر روی یک مکمل نوشته شده باشد پروتئین نشان دهنده خوب بودن آن نیست بسیاری از مکمل‌ها کمتر از پنج گرم پروتئین دارند و میزان زیادی شکر دارد. اگر ورزش شما هوازی باشد پروتئین کمتری احتیاج دارید اما اگر می‌خواهید عضلات بدن را پرورش دهید باید پروتئین بیشتری مصرف کنید.

3 ـ باید بلافاصله بعد از باشگاه غذا خورد

درست است که ورزشکاران به پروتئین بیشتری نیازمندند ولی بازهم گروه غذایی اصلی بایستی از گروه کروبوهیدرات ها باشد که بهترین منبع سوخت در ورزشکاران است و همچنین می تواند باعث صرفه جویی در مصرف پروتئین ها هم شود

باید ترکیبی از پروتئین و کربوهیدرات بعد از ورزش مصرف کنید تا بهترین اثر ورزش را تجربه کنید. با این حال اینکه حتماً بعد از ورزش این مواد غذایی را دریافت کنید ضروری نیست. پروتئین را می‌توانید کمی با فاصله نیز مصرف کنید. سعی کنید وعده غذایی خود را نزدیک ورزش قرار دهید تا بیشتر از آنچه که باید غذا نخورید.

4 ـ ورزش در حالت ناشتا چربی بیشتری می‌سوزاند

اگر در حالت ناشتا ورزش کنید بیشتر از چربی‌های بدن استفاده می‌شود اما این بدان معنی نیست که با ورزش در حالت ناشتا بیشتر کالری می‌سوزانید. زمانی که ناشتا هستید توانایی بدن کمتر است بنابراین با شدت کمتر می‌توانید فعالیت کنید.

بهترین کار برای ورزش در ساعات صبح این است که یک وعده غذاهای کوچک که حاوی کربوهیدرات است مصرف کنید. این کار باعث می‌شود که انرژی بیشتری برای ورزش کردن داشته باشید.

5- مصرف مایعات در طول ورزش مضر است

همچنین بسیاری معتقدند که مصرف مایعات در طول ورزش مضر بوده که این باور غلطی است زیرا افراد در حین فعالیت به علت دفع آب بدن بایستی با مصرف آب این کمبود را جبران کنند. چرا که افت حتی 2 درصد آب بدن می‌تواند به مقدار زیادی عملکرد ورزشی را کاهش دهد.

6- غذای ورزشکاران باید پروتئینی باشد

خیلی ها معتقدند که غالب غذای مصرفی ورزشکاران بایستی از پروتئین ها باشد. که این باور نادرستی است. درست است که ورزشکاران به پروتئین بیشتری نیازمندند ولی باز هم گروه غذایی اصلی بایستی از گروه کروبوهیدرات ها باشد که بهترین منبع سوخت در ورزشکاران است و همچنین می تواند باعث صرفه جویی در مصرف پروتئین ها هم شود.


منابع:

چهار تصور غلط درباره‌ی ورزش و تغذیه، ایسنا، 95

باورهای غلط تغذیه ای از دیدگاه یک کارشناس، باشگاه خبرنگاران، نسیبه نیکروش کارشناس و مشاوره تغذیه، 94

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.