تبیان، دستیار زندگی
کاربران شما خواهان تعامل و رقابت هستند و این موضوع را شما می توانید با شناساندن افراد به یکدیگر بیشتر کنید...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

9 نکته برای ادغام Leaderboard ها در آموزش آنلاین (3)

Leaderboard ها یکی از عمومی ترین راه های تشویق و تحریک افراد در دنیای آموزش هستند. کاربران شما خواهان تعامل و رقابت هستند و این موضوع را شما می توانید با شناساندن افراد به یکدیگر بیشتر کنید. اگر افراد بدانند که هم سطح هستند تلاش بیشتری را در جهت انجام بهتر تکالیف و کسب امتیاز بالاتر از خود نشان می دهند...

9 نکته برای ادغام leaderboard ها در آموزش آنلاین (3)

Leaderboardها افراد و امتیازشان را رتبه بندی می کنند و این می تواند دلیلی برای علاقه افراد به این نوع فناوری باشد، چرا که کاربران دوست دارند توانایی ها و تلاش هایشان توسط دیگران دیده شده و بین سایر افراد شناخته شوند. شما می بایست به عنوان مدیر دوره آموزشی برای پاسخ به تلاش کاربران پاداش هایی را نیز در نظر داشته باشید که بتواند انتظار کاربران را برآورده کند. با این کار شما می توانید از نظرات کاربران خود نیز مطلع شوید و از آن ها در جهت بهبود leaderboard استفاده کنید. تنوع را در دستور کار خود قرار دهید تا افراد حق انتخاب داشته و از محیط آموزشی نهایت استفاده را ببرند. به جای اینکه به تشویق کاربران برای کلیک کردن بیشتر فکر کنید، دنبال ایجاد تعاملات معنادار باشید که باعث می شوند مخاطبان تفکر کرده و تصمیم اتخاذ نمایند. به جای اینکه انتخاب درست را مستقیم در اختیار آنها قرار دهید، کاری کنید که آنها گزینه صحیح را پیدا کنند.

در قسمت های قبل تحت عنوان: 9 نکته برای ادغام Leaderboard ها در آموزش آنلاین (1) و (2) به مواردی همچون به روز رسانی leaderboard ها، داشتن دستور العمل روشن برای رتبه بندی، توجه به تازه واردان، ترکیب روش های آموزشی، دسته بندی اطلاعات، شخصی کردن و مطابقت اهداف و دستاوردهای آموزشی اشاره شد. در ادامه به توضیح سایر موارد خواهیم پرداخت.

8. بازخوردها را در زمان های خاص جمع آوری کنید.

اینکه شما به افراد در مورد چگونگی انجام کارهایشان نظر دهید بسیار مهم است اما جمع آوری همین نظرات از سوی کارکنان نیز امری حیاتی محسوب می شود. شما می توانید بعد از آن که رفتارهای افراد را سنجیده و فرد برنده را انتخاب کردید، به نظرسنجی بپردازید. همچنین این کار را می توانید بعد از تکمیل دوره آموزشی نیز انجام دهید. از کارکنان خود در مورد آموزش آنلاین خود نظرسنجی کنید از آن ها بخواهید در مورد تجربه کسب شده در این دوره، یکپارچه سازی leaderboard و ... نظرات خود را عنوان کنند. هچنین به افراد بگویید که موارد قابل تغییر در leaderboard را با شما در میان بگذارند تا با بهبود آن ها، ماهیت رقابتی بودن نیز افزایش یابد. در دوره آموزشی خود جستجو کنید، آیا قسمتی وجود دارد که شما بخواهید جنبه های استراتژیک آن را تغییر دهید تا آموزش آنلاین به صرت موثرتری ارائه شود؟

جمع آوری بازخوردها باعث می شود تا کاربر متوجه گردد که تمامی کارها، حرکات و اعمال او در حال ثبت است. همین بازخوردها باعث می شوند تا کاربر از نحوه پیشرفت خود نیز مطلع گردد.

داده های خود و نظرات سایرین را جمع آوری کرده و به تجزیه و تحلیل آن ها بپردازید تا بتوانید دوره آموزش آنلاین بعدی خود را با مهارت بیشتری ارائه دهید. جمع آوری بازخوردها باعث می شود تا کاربر متوجه گردد که تمامی کارها، حرکات و اعمال او در حال ثبت است. همین بازخوردها باعث می شوند تا کاربر از نحوه پیشرفت خود نیز مطلع گردد.

9. امکان انتخاب را در اختیار افراد قرار دهید.

به افراد حق انتخاب دهید. آن ها را ملزم به استفاده از  leaderboardها و حضور در محیط رقابتی نکنید. مطمئنا در صورتی که تمایل به انجام کاری وجود نداشته باشد و تنها احساس ناراحتی و تنش را به دنبال داشته باشد، نتیجه مطلوبی کسب نخواهد شد. اگرچه از استرس می توان به عنوان مزیت Leaderboard نام برد اما ورود به این چالش می بایست آگاهانه بوده و با خواست خود فرد شکل گیرد. Leaderboardها می توانند جذاب، هیجان انگیز و سرگرم کننده باشند و در دستور کار یک آموزش آنلاین موفق قرار گیرد.

9 نکته برای ادغام leaderboard ها در آموزش آنلاین (3)

شما می توانید از نکات ارائه شده در جهت تقویت استراتژی آموزش آنلاین خود استفاده کنید. فراموش نکنید که تمامی موارد عنوان شده در جهت ایجاد انگیزش درونی و داشتن محیطی سالم به منظور برقراری رقابتی دوستانه بین کاربران است. محیطی ایجاد کنید که حرکت به سوی موفقیت در آن ها شعله ور شده و با عزم، اراده و فداکاری در این راه قدم بردارند. به آن ها اجازه دهید مطالبی که می خواهند یاد بگیرند را خودشان انتخاب کنند به این معنی که در مراحلی که یادگیری مطالب منوط به پشت سرهم بودن آنها نیست به آنها اجازه دهید خودشان ترتیب مطالب را انتخاب کنند. در این نوع آموزش رقابت چیزی بیشتر از یک جرقه انگیزشی و انگیزه درونی نیست به همین دلیل افراد نباید موارد اخلاقی را زیرپا بگذازند و یکدیگر را اذیت کنند بلکه باید رقابت را در سطحی دوستانه شکل دهند اگرچه تمامی این موارد با وجود مدیریت فراگیر در دوره به آسانی امکان پذیر خواهد بود.

منابع:

9 Tips To Integrate Leaderboards In Online Training" Christopher Pappas"

www.elearningindustry.com

5 Leaderboard Mistakes To Avoid

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان، تهیه : سید خاموشی

تنظیم: زینب شاه مرادی