تبیان، دستیار زندگی
هر روز که پایان روزهای سال 96 نزدیک تر می شویم رقابت های انتخاباتی داغ تر و اخبار و حواشی بیشتری به گوش می رسد ؛ گویی فاز اول انتخابات با پایان اسفند به اتمام می رسد و فاز دوم ، از نخستین روزهای سال 96 آغاز می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اوج گیری گمانه زنی های انتخاباتی 96

هر روز که پایان روزهای سال 96 نزدیک تر می شویم رقابت های انتخاباتی داغ تر و اخبار و حواشی بیشتری به گوش می رسد ؛ گویی فاز اول انتخابات با پایان اسفند به اتمام می رسد و فاز دوم ، از نخستین روزهای سال 96 آغاز می شود.

فرآوری: آزاده مرنی -بخش سیاست تبیان

اوج گیری گمانه زنی های انتخاباتی 96

جبهه مردمی انقلاب اسلامی که اخیرا با هدف هماهنگ سازی احزاب و تشکل ها راه اندازی شده ، با نزدیک شدن به ایام انتخابات فعالیت های خود را گسترش داده است. این جبهه یکی از شریان های جریان ساز انتخابات ریاست جمهوری سال آینده محسوب می شود زیرا بسیاری از اعضای ارشد اصولگرا و مؤتلفه حمایت خود را از جبهه مردمی انقلاب اسلامی اعلام کرده اند. ضمن این که سازوکار جبهه مردمی ابتکار نوین جریان انقلابی کشور است و می تواند در جلب مشارکت عمومی تاثیر بسیاری داشته باشد ، تشکیل این جبهه حرکت به سمت تحزب حرفه ای در ایران است تا از این طریق جریان ها مختلف سیاسی در کشور با پشتوانه بدنه اجتماعی بر سیاست گذاری مدیران اجرایی کشور تاثیر گذار باشند.

تاکنون روش ما برای انتخاب رئیس جمهور و دولت این بوده که یک نفر وارد صحنه شده با ایجاد فضای احساسی و یا موج آفرینی های مثبت و منفی آراء را کسب می کرد بدون اینکه یک جریان به صورت فنی و حرفه ای پشتیبان این فرد باشد و یا اینکه یک گروه و جریانی به طور تخصصی نسبت به عملکرد آن فرد از او حساب کشی کنند اما با این الگوی جدید توانمندی بدنه انقلابی جامعه که بخش عمده جامعه را با برخورداری حدود ۷۰ درصد از جامعه شامل می شود هم افزا شده و پتانسیل ها به سمتی واحدی حرکت می کند تا امکان اثرگذاری بیشتری داشته باشد.

جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی طی اطلاعیه ‌ای اعلام کرد که این جبهه کلیه فهرست‌ها را تکذیب کرده است.

در این جریان کسانی که می خواهند کاندید ریاست جمهوری شوند برنامه ها و چشم انداز خود را ارائه کرده و تیم پیشنهادی خود برای انجام امور را نیز معرفی خواهند کرد تا کمیته های این جبهه برنامه ها و صلاحیت فرد و افراد پیشنهادی را بررسی کرده و در نهایت آن ها را به بدنه اجتماعی جبهه معرفی می کنند. چنین جریانی می تواند ضمن پشتیبانی از دولتی که با رای مردم روی کار آمده است امکان حساب کشی از مدیران اجرایی را نیز فراهم کند که در حوزه های مختلف از جمله اقتصاد، سیاست، بین الملل، علم و فن آوری، شهری، روستایی و حوزه های مختلف انجام کدام امور در دستور کار قرار داشته است.

لیست ده نفره کاندیداهای منتخب مجمع عمومی جبهه مردمی

اخیرا و پس از آنکه لیست ده نفره کاندیداهای منتخب مجمع عمومی جبهه مردمی انقلاب اسلامی اعلام شد و ده چهره ای که بیشترین آرا را از سوی نیروهای انقلاب به آنها تعلق گرفته، به شکل گمانه زنی رسانه ای شدند، این جبهه با انتشار اطلاعیه در اصالت این خبر تردید وارد کرد و تاکید کرد نتایج رسمی توسط این مجموعه اعلام خواهد شد.

اولین مجمع ملی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی با حضور و مشارکت پرشور و نشاط نمایندگان و چهره‌های وفادار انقلاب از 430 شهر و 31 استان و برگزیدگان 25 قشر از اقشار مردم برگزار شد و در نهایت حاضران در این مجمع به گزینه های مدنظرشان برای انتخابات ریاست جمهوری پیش رو رای دادند.

اکنون با گذشت هشت روز نتایج این رای گیری مشخص شده و بر اساس گمانه زنی هایی که شماری از رسانه ها منتشر کرده اند، لیست ده نفره کاندیداهای منتخب اولین مجمع عمومی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی برای انتخابات ۹۶ به ترتیب حروف الفبا به شرح ذیل رسانه ای شد:

1 - مهرداد بذرپاش

2- سعید جلیلی

3- حمیدرضا حاجی‌بابایی

4- محسن رضایی

5- علیرضا زاکانی

6 - محمد مهدی زاهدی

7- سید عزت‌الله ضرغامی

8 - رستم قاسمی

9- محمدباقر قالیباف

10-علی نیکزادی

در همین گمانه زنی ذکر شده بود که اسامی حجت الاسلام و المسلمین رئیسی و مهندس فتاح به دلیل انصراف ایشان از کاندیداتوری دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، حذف شده است. البته این گمانه زنی واکنش هایی را در پی داشت و ساعاتی پس از انتشار این خبر در شماری از رسانه ها، واکنش رسمی جمنا رقم خورد.

بر اساس تازه ترین خبر، جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این جبهه کلیه فهرست‌ها را تکذیب کرده و اعلام می‌نماید همانطور که پیش‌تر گفته شده اسامی نهایی ، رسما و زمانی اعلام خواهد شد که مذاکره با کاندیداها نهایی شده باشد ؛ اینک باید در انتظار باشیم تا جبهه مردمی نیروهای انقلاب به طور رسمی فهرست مورد نظر و تایید خود را اعلام کرده و خط بلطانی بر شایعات و حواشی این روزها بکشند.


منابع : تابناک / خبرگزاری مهر / خبرگزاری فارس