تبیان، دستیار زندگی
فلسفه ملغی الاثر شدن رای و لزوم تجدید عرض حال مصلحت مستاجر توسط قانون گذار به منظور تعیین حقوق کسب و پیشه و تجارت عادلانه و متناسب با نرخ روز بوده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ملغی الاثر شدن حکم تخلیه

فلسفه ملغی‌الاثر شدن رأی و لزوم تجدید عرض حال رعایت مصلحت مستأجر توسط قانون‌گذار به‌منظور تعیین حقوق کسب و پیشه و تجارت عادلانه و متناسب با نرخ روز بوده است.

بخش حقوق تبیان

حکم تخلیه

پرسش مخاطب در مورد حکم تخلیه: اگر حکم تخلیه محل کسب به علت انتقال به غیر صادر لیکن به سبب عدم تودیع سرقفلی در موعد مقرر رأی صادره ملغی‌الاثر گردد و مالک تجدید عرض حال کند آیا در دعوی جدید ادعای سابق بار دیگر باید اثبات شود یا ثبوت دعوی در گذشته کافی است و در دعوی جدید تنها باید میزان کسب و پیشه تعیین گردد؟

اگر رأی سابق دایر به تخلیه مورد اجاره فرضاً به علت احتیاج شخصی خواهان یا انتقال به غیر توسط مستأجر باشد با ملغی‌الاثر شدن حکم مذکور مبانی آن نیز کان‌لم یکن تلقی و رابطه حقوقی مجدد بین طرفین برقرار می‌شود.

پاسخ:

نظر اکثریت که در تاریخ ۱/۱۰/۶۷ اعلام گردید: ملغی‌الاثر شدن رأی سابق و ضرورت تجدید عرض حال توسط خواهان در هر صورت مستلزم اثبات مجدد دعوی است؛ بنابراین اگر رأی سابق دایر به تخلیه مورد اجاره فرضاً به علت احتیاج شخصی خواهان یا انتقال به غیر توسط مستأجر باشد با ملغی‌الاثر شدن حکم مذکور مبانی آن نیز کان‌لم یکن تلقی و رابطه حقوقی مجدد بین طرفین برقرار می‌شود؛ لذا در پرونده جدید دعاوی احتیاج شخصی یا انتقال به غیر بار دیگر می‌بایست عنداللزوم از طریق معاینه و تحقیق محلی اثبات و احراز گردد و موضوع نیاز به رسیدگی دوباره دارد و مجرد رسیدگی سابق کفایت نمی‌کند.

نظر اقلیت

فلسفه ملغی‌الاثر شدن رأی و لزوم تجدید عرض حال رعایت مصلحت مستأجر توسط قانون‌گذار به‌منظور تعیین حقوق کسب و پیشه و تجارت عادلانه و متناسب با نرخ روز بوده است و لاغیر؛ بنابراین در پرونده جدید نیازی به تجدید مطلع و اثبات دعوی سابق که صحبت آن با رسیدگی دادگاه احراز گردیده نمی‌باشد و این امر تحصیل حاصل است و دادگاه فقط میزان سرقفلی به نرخ عادله روز را می‌بایست تعیین کند.

منبع: گروه وکلای سنا