تبیان، دستیار زندگی
سفر یعنی از لحظه ای که شما اثاث خود و خانواده ی تان را جمع می کنید تا زمانی که آن ها را مجددا باز می گشایید. به عبارت دیگر نقطه ی آغازین سفر منزل شماست و نقطه ی نهایی آن نیز همان جا. بنابر این برای بازگشتن از سفر نیز باید برنامه ای داشته باشید. معمولا کود
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه با کودکان از مسافرت بازگردیم

سفر یعنی از لحظه ای که شما اثاث خود و خانواده ی تان را جمع می کنید تا زمانی که آن ها را مجددا باز می گشایید. به عبارت دیگر نقطه ی آغازین سفر منزل شماست و نقطه ی نهایی آن نیز همان جا. بنابر این برای بازگشتن از سفر نیز باید برنامه ای داشته باشید. معمولا کودکان در هنگام بازگشت خسته و بهانه گیر می شوند و ممکن است شیرینی تمام سفر را تلخ کنند.

محمد حسین اطهاری نیکوروان-بخش خانواده ی تبیان

چگونه با کودکان از مسافرت بازگردیم

مسافرت باعث رشد آدمی می شود و مصاعب آن باعث افزایش صبر انسان می گردد. در مسافرت های خود حتما کودک را نیز سهیم کنید. بدین معنی که از او نظر بخواهید و در صورتی که نظراتش مناسب بود حتما اجرایش کنید. او را مد نظر قرار دهید و بدانید که توانایی او بسیار کم تر از شماست. در زیر به مواردی اشاره شده است که می تواند بازگشتتان را شیرین تر کند:

بازگشتتان را به دقیقه ی نود موکول نکنید

شاید اگر یک یا دو روز زود تر به منزل مراجعت نمایید بهتر باشد. زیرا در روز های انتهایی تعطیلات حجم عظیمی از مسافران قصد بازگشت دارند. این مورد خصوصا در مورد مسافرت با ماشین شخصی صدق می کند. برخی از جاده ها کشش این همه مسافرت را ندارند و ترافیک ایجاد می شود. ترافیک هم شما را خسته می کند هم کودک را.

سحر خیز باش تا کامروا باشی

اگر شما توانایی سحر خیزی را دارید حتما بازگشتتان را در اوایل صبح قرار دهید. کودک در این استراحت می کند و کمتر از بازگشت خسته می شود. البته فراموش نکنید: در صورتی که با ماشین شخصی خود مسافرت می نمایید دو ساعت قبل از طلوع آفتاب خطر خواب رفتگی و تصادف بیشتر است. زیرا نور خورشید هنوز نتابیده (اصطلاحا هوا گرگ و میش است) و رانندگان احساس خستگی بیشتری می کنند.

چگونه با کودکان از مسافرت بازگردیم

قانون 45 به 15

تحقیقات نشان داده است تمرکز بعد از 45 دقیقه کاهش می یاید. حتما بعد از 45 دقیقه به مدت 15 دقیقه استراحت نمایید. کودک را از ماشین پیاده نموده و او را به جنب و جوش بیاورید، زیرا بدن در صورت نشستن مداوم دچار کوفتگی می شود.

سرگرمی کودک در بازگشت را فراموش نکنید

خیلی از اوقات والدین فراموش می کنند که برای کودک اسباب بازی مناسب همراه داشته باشند تا حوصله ی او در بازگشت سر نرود. حتما یک یا چند وسیله ی مناسب همراه خود داشته باشید.

اندازه نکو دار که اندازه نکوست

این قانون همه جا مصداق دارد. طبق حدیث شریفی از امام صادق که فرمودند خیر الامور اوسطها (1)، بهترین کار ها حد میانه ی آن است. مسافرت نیز باید به اندازه باشد. گاهی اوقات ممکن است برای منزل خود دلش تنگ شود. پس مسافرت های خود را در حدی که خانواده می توانند انجام دهید.

از هواگرفتن گوش کودکان جلو گیری کنید

هواگرفتن گوش معمولا در تغییر ناگهانی ارتفاع رخ می دهد. بیشتر در فرود هواپیما شاهد این موضوع در کودکان هستیم. البته گاه نیز در برخاستن هواپیما، جاده های سرپایینی و جاده هایی که مدام تغییر ارتفاع می دهند نیز این مشکل پیش می آید.

برای جلوگیری از این کار پیشنهاد می شود اگر کودک شیرخواره است اجازه دهید از سینه ی مادر مقداری شیر بنوشد و اگر بزرگتر است و می تواند آدامس بجود، برای او آدامس محیا کنید.

آخر کلام

بازگشت از سفر است که خاطرات سفر را پایان می دهد. اگر خسته هستید، اگر بی حوصله گشتید و اگر از چیزی ناراحت هستید، به اعصاب خود مسلط شوید و با بد اخلاقی پایان سفر را به کام خود و همسفرانتان تلخ ننمایید.

پی نوشت:

١- گرچه این عبارت دقیقا به همین صورتی که در متن آمده، شهرتی تام و تمام یافته است اما این حدیث در برخی از منابع حدیث شیعه، از قبیل مستدرک الوسائل، ج 8، ص 255، با اندک اختلافی در تعبیر، به صورت: "خیار الامور اوسطها"، و در بحارالانوار، ج 74، ص 383، به صورت: "خیر الامور اوساطها" آمده است.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.