تبیان، دستیار زندگی
کتاب «نسخه اقدم» شامل منظومه های مظاهر مصفا توسط نشر نو منتشر و راهی بازار نشر شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مجموعه چهارپاره‌های مظاهر مصفا به بازار نشر آمد

کتاب «نسخه اقدم» شامل منظومه‌های مظاهر مصفا توسط نشر نو منتشر و راهی بازار نشر شد.

بخش کتاب و کتاب خوانی تبیان
title

کتاب «نسخه اقدم» شامل منظومه‌های مظاهر مصفا به تازگی توسط نشر نو منتشر و راهی بازار نشر شده است. مراسم رونمایی از این کتاب چهارشنبه هفته گذشته در اندیشگاه علوم انسانی برگزار شد.

مظاهر مصفا شاعر و مصحح نسخه های منثور و منظوم ادبیات فارسی است. او متولد سال ۱۳۱۱ در اراک و پدر علی مصفا کارگردان و بازیگر سینماست. مصفا سال های زیادی را به عنوان استاد تمام ادبیات فارسی در دانشگاه تهران تدریس کرده است. اما با جستجو در زندگی نامه او می بینیم که از خاندان مصفا، پسری به نام مظاهر در ۲ سالگی آبله گرفت و درگذشت. ۲ سال بعد، مادرش فخرالسادات، پسر دیگری به دنیا آورد که نام او را هم مظاهر گذاشتند و شناسنامه مظاهر اول را که هنوز باطل نکرده بودند، برای او نگه داشتند. به این ترتیب، مظاهر دوم، آن چنان که در منظومه نسخه اقدم می آورد، مرگ را مایه زندگی اش می داند و کودکی اش را در سایه مرگ و گفتگو با عالم مردگان آغاز کرده است.

کتاب نسخه اقدم، مجموعه چهارپاره های مظاهر مصفاست که طی ۵۰ سال گذشته از آغاز جوانی تا سال های پختگی و سالخوردگی آن ها را سروده است. بخش اعظم این کتاب را سروده های منتشرنشده این استاد ادبیات در بر می گیرد و تعدادی از اشعار نیز، پیش از این در برخی مجلات ادبی به چاپ رسیده اند. تعدادی از این شعرها نیز پیش تر در مجموعه گزیده شعری که انتشارات مروارید از او چاپ کرده، منتشر شده اند.

با موافقت مصفا و خانواده وی، قرار شده مجموعه سروده های او به صورت دفترهای جداگانه به چاپ برسد که «نسخه اقدم» اولین دفتر از آن هاست و پیش بینی می شود که ۶ دفتر دیگر نیز به این کتاب، افزوده شود. به این ترتیب، کتاب دوم، مجموعه غزل ها، کتاب سوم، مجموعه ترجیعات و ترکیبات، کتاب چهارم، قطعه ها و دفترهای پنجم و ششم هم به ترتیب، مثنوی ها و قصیده های او را در بر خواهند گرفت. اشعار کتاب «نسخه اقدم» و همچنین کتاب های بعدی با گردآوری و تصحیح وحید عیدگاه طرقبه ای به چاپ می رسند.

عناوین بخش های مختلف این کتاب عبارت اند از: دانش سرا، آرزوی محال، نسخه اقدم، کوثر سراب، بوی پاییز، آوای پاییز، آینه، اول مهر، پیرسنگی، غروب زردبند، زخم، کعبه در خون، لحظه، نقطه موهوم، پاییز، حدیث عبا، بهمن سرد، اشک دوست، کجاوه عشق، حکایت، بی دیده روشن دل، جامه جادویی، سماع و وداع.

یکی از منظومه های این کتاب را می خوانیم:

گیرم که برکنی ز دل خود هوای دوست

با آب و خاک خانه ویران چه می کنی

با عشق سینه تاب وطن درد مردسوز

با ترک تاز دشمن ایران چه می کنی

اندوه ملتی ست نهان در نگاه تو

در چشم تو حدیث غم و درد میهنی

در این محیط هول نه امکان بودنی

از این بسیط وحشت نه پای رفتنی

سوزد دلم به حال تو و ناتوانی ات

وآن چشم خسته و نگه بی گناه تو

آهوشکار نیست دگر چشمت ارچه هست

دشتی ز بی گناهی آهو نگاه تو

حال تو دیگر آمد و دیگر شدت زمان

دیگر نگشت آینه را رسم و راه نیز

از گردش زمانه شدی پیر و ناتوان

آیینه ساز هیچ ندارد گناه نیز

این کتاب با ۲۹۲ صفحه، شمارگان ۵۵۰ نسخه و قیمت ۴۰۰ هزار ریال منتشر شده است.


منبع: خبرگزاری مهر

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .