تبیان، دستیار زندگی
محققان نوعی افزودنی پلیمری ساخته اند که می تواند زباله های پلاستیکی را بازیافت می کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساخت پلیمری برای بازیافت پلاستیک

محققان نوعی افزودنی پلیمری ساخته اند که می تواند زباله های پلاستیکی را بازیافت می کند.

بخش دانش و زندگی تبیان

 پلیمر

خلاص شدن از شر زباله های پلاستیکی یک چالش بزرگ است. به همین دلیل دانشمندان به دنبال ایجاد ترکیبی حافظ محیط زیست از دو منبع بزرگ آلودگی یعنی پلاستیک های به کار رفته در بسته بندی محصولات و میزان مصرف نفت هستند.

درهمین راستا محققان دانشگاه کرنل با همکاری دانشگاه مینه سوتا پلیمر افزودنی ساخته اند که این مشکلات را حل می کند. پلیمر مذکور از ترکیب پلی اتیلن (PE) و پلی پروپیلن (PP) ساخته می شوند.

هرچند PE و PP دو نوع پلاستیک جداگانه با ساختار هیدروکربنی مشابه هستند، اما با یکدیگر مخلوط نمی شوند. گریدهای مختلف پلیمر پس از ترکیب با یکدیگر اصولا کارآیی ندارند و به همین دلیل موارد استفاده آنها پس از بازیافت محدود می شود.

محققان برای غلبه بر این چالش یک کوپلیمر چند بخشی ساختند که با گریدهای تجاری PE و ایزوتاکتیک پلی پروپیلن (iPP) جوش می خورد. پیوندهای مولکولی میان این دو ماده با توجه به وزن مولکولی و ساختار بلوک کوپلیمر شکل گرفته است.

در آزمایش ها دو پلاستیک PE و iPP با کمک پلیمرهای چند بخشی مختلف به خوبی جوش خوردند و سپس جدا شدند. جالب آنکه در بیشتر نمونه ها پلیمرهای افزودنی پس از ترکیب دو ماده به دلیل ناسازگاری بسیار راحت جدا از ماده ترکیبی جدا شدند.

این درحالی است که صنعت بازیافت نیازمند چنین راه حلی است. بر اساس گزارش بنیاد الن مک آرتور در سراسر دنیا فقط ۱۴ درصد پلاستیک های بسته بندی، دوباره بازیافت می شوند. مابقی که ارزش آن به ۸۰ تا ۱۲۰ میلیارد دلار در سال می رسد وارد محیط زیست می شوند.

همچنین این تحقیق پیش بینی می کند با توجه به روند موجود تا ۲۰۵۰ میلادی میزان پلاستیک های جهان از تعداد ماهی ها بیشتر خواهد شد!


منبع:خبرگزاری مهر
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .