تبیان، دستیار زندگی
دو قطبی کردن گزینه ریاست جمهوری در اردوگاه اصلاح طلبان نه تنها سازنده نیست که احتمال وقوع شکست را افزایش می دهد چرا که در این صورت نمی توان نظر جمیع احزاب و گروه ها را برآورده کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رقبای اصلاح طلب روحانی!

دو قطبی‌ کردن گزینه ریاست جمهوری در اردوگاه اصلاح‌ طلبان نه تنها سازنده نیست که احتمال وقوع شکست را افزایش می دهد چرا که در این صورت نمی ‌توان نظر جمیع احزاب و گروه‌ ها را برآورده کرد.

فرآوری: آزاده مرنی -بخش سیاست تبیان

رقبای اصلاح طلب روحانی!

از ابتدای سال جاری هر روز شاهد خبرهای مختلفی درباره انتخابات و کاندیدهای احتمالی جریان و تشکل های سیاسی کشور بودیم ؛ اما آنچه که در این میان بیش از دیگر اخبار به آن پرداخته شد ، موضوع اتحاد اصولگرایان و رسیدن به ائتلاف برای جلوگیری از شکست احتمالی بود.

اکثر تحلیلگران و صاحب نظران سیاسی بر این باورند که اگر جریان اصولگرایی در انتخابات 92 به جای معرفی چند کاندید ، یک فرد قدرتمند و کارآمد را وارد عرصه ی رقابتی انتخابات می کرد شاید با ریزش آرا مواجه نمی شدند. در حال حاضر هم که کمتر از 80 روز تا انتخابات ریاست جمهوری 96 باقی مانده ، حامیان این جریان سیاسی در انتظار آخرین تصمیمات هستند تا یک و یا نهایتا دو کاندید از اصولگرایان وارد میدان انتخابات شود و اگر چنین شود بی تردید جبهه اصلاح طلبان با مشکلات جدی روبرو خواهد شد و کار برای آنان سخت تر می شود.

در زمان انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در اسفند سال گذشته برخی احزاب و نخبگان نتوانستند به شورای سیاست‌گذاری ورود کنند و در سازوکار این شورا یک بازنگری لازم است.

در این میان کمتر کسی به تعدد کاندیدهای اصلاح طلبان و اعتدالیون توجه داشته است و این مهم به آن دلیل است که اکثر اعضای ارشد این جریان های سیاسی تاکنون بیشترین تاکیدات خود را بر یک نفر (دکتر حسن روحانی) متمرکز کرده بودند.

رقبای اصلاح طلب روحانی

اخیرا "مجید محتشمی" (دبیرکل حزب آزادی) درباره برنامه‌ های انتخاباتی حزب متبوعش ، گفت : "ما تحت تشکیلات حزب آزادی به زودی ستاد انتخابات را برای ریاست‌جمهوری و شوراها تشکیل می ‌دهیم. بیشتر رقابت در شوراهای اسلامی شهر به ویژه مراکز استان‌ها و کلان‌شهرها و به ویژه شورای شهر تهران است که در سیاست کلان کشور هم تأثیر دارد."

محتشمی همچنین درباره اختلافات پیش آمده بین شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و شورای عالی سیاست ‌گذاری اصلاح ‌طلبان ، اظهار داشت : "قرار بر این است که ائتلاف گسترده ‌تری شکل بگیرد و ما هم ناظر بر آن ائتلاف فعالیت کنیم تا همه احزاب اصلاح ‌طلب یک سازماندهی و منظومه ی فکری را دنبال کنند. مقدمات این کار در حال تشکیل است و انتظار داریم این اجماع شکل بگیرد."

البته احتمال معرفی گزینه های دیگری در کنار دکتر روحانی از جریان اصلاح طلبان و اعتدالیون نیز می رود که در سال 92 نیز این روند اِعمال شد که دکتر محمد رضا عارف بود و در نهایت با کناره گیری به نفع دکتر روحانی موجب تقویت میزان آرای وی شد. اینک هم برخی از اعضای این طیف سیاسی تمایل به کاندیداتوری دارند و می ‌خواهند پا به پای دکتر روحانی به عرصه ی انتخابات ورود کنند و احتمال قوی این اتفاق خواهد افتاد اما اینکه در نهایت به نفع وی کناره گیری می کنند یا نه مشخص نخواهد بود.

آری یا خیر به روحانی

حائز اهمیت آن که دو قطبی‌ کردن گزینه ریاست جمهوری در اردوگاه اصلاح‌ طلبان نه تنها سازنده نیست که احتمال وقوع شکست را افزایش می دهد چرا که در این صورت نمی ‌توان نظر جمیع احزاب و گروه‌ ها را برآورده کرد. کماکان و بدون هیچ گونه مماشات روحانی می ‌تواند تنها نامزد اصلاح‌ طلبان باشد ، بی تردید در پیش گرفتن چنین رویه ای کمک شایانی به افزایش احتمال پیروزی وی در انتخابات آتی خواهد کرد.

در زمان انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در اسفند سال گذشته برخی احزاب و نخبگان نتوانستند به شورای سیاست‌گذاری ورود کنند و در سازوکار این شورا یک بازنگری لازم است. در شورای سیاست‌ گذاری تعداد افراد غیرحزبی زیاد است و این مسئله منشأ گله‌ گذاری شده که باید به نحو مطلوبی توسط رئیس دولت اصلاحات حل و فصل شود.

منابع : خبرگزاری تسنیم / مشرق نیوز