تبیان، دستیار زندگی
اسفند، تنها زمانی برای خانه تکانی و شستشوی فرش و پرده نیست. بلکه عده زیادی از مردم در ماه اسفند، برنامه ریزی خاصی جهت انجام خدمات زیبایی دارند. به طوریکه ماه پایانی سال را به شلوغ ترین زمان برای ارائه خدمات زیبایی به متقاضیان، تبدیل کرده اند. شاید شما هم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اسفند، ماه پر ازدحام خدمات زیبایی

اسفند، تنها زمانی برای خانه تکانی و شستشوی فرش و پرده نیست. بلکه عده زیادی از مردم در ماه اسفند، برنامه ریزی خاصی جهت انجام خدمات زیبایی دارند. به طوریکه ماه پایانی سال را به شلوغ‌ترین زمان برای ارائه خدمات زیبایی به متقاضیان، تبدیل کرده اند. شاید شما هم دیده باشید پیامک های تبلیغاتی متعددی که در رقابت با ارائه خدمات زیبایی می باشند.

فرآوری فاطمه ناظم زاده-بخش اجتماعی تبیان

اسفند، ماه پر ازدحام خدمات زیبایی

آرایشگاه‌های زنانه از گذشته تا به امروز علاوه بر بعد آرایشگری، در ابعاد دیگری هم خبرساز بوده‌اند اما در سال‌های اخیر کارکردهای جدیدی به آنها افزوده شده و هر روز نیز گسترش یافته است. کارکردهایی که به نظر می رسد در ایام پایانی سال و نزدیک شدن به شب عید، بیشتر هم می شوند.

اگرچه بسیاری از آرایشگاه‌های زنانه جز آنچه در مجوز آنها نام و نشانی دارد، انجام نداده و همچنان بر مدار کار سنتی خود، البته با شیوه‌های مدرن، ادامه می‌دهند، اما برخی دیگر که تعدادشان هر روز زیادتر می‌شود، به حوزه‌های تخصصی پوست و مو ورود کرده و نه در خفا که به شکلی کاملا مشهود و تبلیغ شده، ضمن مشاوره به ارائه خدماتی نیز مشغول هستند. خدماتی که درآمد خوبی برایشان به دنبال دارد.

ارائه مشاوره در مورد بهداشت پوست و مو، تغذیه، نوشتن رژیم‌های غذایی برای چاقی و لاغری و گاه تهیه دارو یا مکمل‌های غذایی که بعضا دست‌ساز است و انجام عمل‌هایی نظیر لیزر و تاتو و بوتاکس که در بسیاری از این اماکن، امری عادی تلقی می‌شود و براساس درخواست مراجعه کنندگان به افراد ارائه می‌شود.

از طرفی در اکثر نقاط ایران، شاهد افزایش تعداد انستیوهای زیبایی نیز هستیم،‌ مراکزی که در سال گذشته و براساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی، چند واحد از آنها به‌دلیل نداشتن تخصص و مجوز توسط ایحاد کنندگان و ارائه دهندگان خدمت، شناسایی و تعطیل شده بود.

طبق گفته کارشناسان و متخصصان پوست و مو، اقداماتی نظیر تزریق ژل، بوتاکس، رژیم درمانی و تجویز داروهای مکمل، ماساژ درمانی با دستگاه، استفاده از قلم تاتو، هر نوع لیزر پوست و حتی ارائه خدمات مشاوره‌ای، غیرمجاز است و انجام آنها تخلف محسوب می‌شود. کارهایی که مربوط به آناتومی بدن می‌شود نیاز به تخصص دارد و باید توسط متخصص انجام شود و انجام آنها در آرایشگاه‌ها میسر نیست.(1)

خدمات زیبایی برای مشتریان

این روزها، متقاضیان تزریق بوتاکس، چربی، برجسته‌سازی لب، لیفت صورت و سایر خدمات زیبایی توسط متخصصان پوست و مو، افزایش یافته است. جالب اینجاست که عده ای برای دریافت این خدمات در روزهای پایانی سال، عجله هم دارند. انگار این موضوع هم برایشان، حکم آجیل شب عید را دارد که به هر قیمتی باید تهیه شود.

اما آسیب اصلی این ماجرا از جایی شروع می شود که این اقدامات انجام می‌شود، غافل از آن که مراقبت از پوست تنها به زمان و مناسبت خاصی محدود نمی‌شود و لازم است به صورت مداوم در طول سال و متناسب با شرایط هر فصل باشد.

با وجود آن که اغلب خانم‌ها برای زیباسازی پوست خود در ماه پایانی سال، هزینه های هنگفتی صرف می‌کنند، که بعضا ممکن است اقداماتی غیربهداشتی و مغایر با سلامتی آنها هم باشد، اما متاسفانه در ایام نوروز مراقبت لازم را برای طولانی‌تر بودن تاثیر اقدامات به عمل نمی‌آورند و گاهی حتی باعث آسیب پوست می‌شوند.

این نکته جالب است و نوعی پارادوکس در درون خود دارد که برای برخورداری از خدمات زیبایی پوست در زمانی فشرده، تلاش کنیم ولی در سایر زمینه ها، به جنبه سلامت اهمیتی ندهیم.

مهم‌ترین گام، مراقبت از پوست

نکته بسیار جالبی در این زمینه وجود دارد و آن این است که پوست، آیینه درون ماست و اگر کسی می‌خواهد پوست مناسب داشته باشد، باید بداند تا زمانی که آرامش را در ذهن و درون خود ایجاد نکند، هر اقدامی برای زیبایی انجام بدهد، موقت است و اثرات مورد نظر را به‌همراه نخواهد داشت. (2)

حال این عبارت را با شرایطی که اغلب افراد در روزهای پایانی سال دارند، تطبیق دهید. بدو بدوهای شب عید، ترافیک خیابان ها و ازدحام در اغلب مراکز خدماتی، خود می تواند عاملی باشد در جهت کاهش آرامش درونی. اما به نظر می رسد که این مهم فراموش شده که سلامت جسم در ابتدا، در گرو داشتن درونی آرام و دور شدن از افکار منفی و غم و غصه است.

درگیر بودن با زندگی شهری و استرس های ناشی از آن، می تواند عمل مهمی در جهت بر هم خوردن آرامش درون و نامناسب بودن شرایط پوستی باشد، اما اغلب افراد با اقدامات زیبایی می خواهند این مشکلات را برطرف کنند و این می تواند معضلی اجتماعی محسوب شود.

تغذیه نوروزی پوست

به طور کلی، سبک زندگی اجتماعی، تاثیر زیادی بر سلامت جسم و بدن و پوست افراد دارد. وقتی فرهنگ استفاده از فست فود تا این حد در جامعه افزایش می یابد، طبیعی است که افراد بیشتری هم در جستجوی دریافت خدمات زیبایی پوست باشند.

تصور کنید خانم های زیادی که در ایام اسفند به انجام خدمات زیبایی پوست مراجعه می کنند و از آن طرف، به نحوه تغذیه در تعطیلات توجهی ندارند در حالیکه انواع و اقسام تنقلات نوروزی، اگر در نحوه مصرفشان دقت نشود، برای سلامتی بدن مضر خواهند بود.

بهتر است تامل بیشتری بر رفتارهایمان داشته باشیم و برای رسیدن به هدف، از راهکارهای درست و اصولی بهره ببریم.

پی نوشت:

1-"آرایشگاه های زنانه یا انستیتوهای های زیبایی"، ایسنا، 1394

2-"مراقبت نوروزی از پوست"، جام جم، 1395


مطالب مرتبط:

تخلفات جراحی زیبایی در حاشیه!

شما به جراحی زیبایی نیاز دارید

جراحی زیبایی، اپیدمی قرن جدید

تب تند جراحی های زیبایی بین جوانان

پیش‌شرط‌ های جراحی زیبایی