تبیان، دستیار زندگی
در هشتادو نهمین دوره برگزاری آکادمی اسکار «فروشنده» بهترین فیلم خارجی زبان شد تا اصغر فرهادی با کسب دومین جایزه اسکار یک موفقیت سینمایی دیگر را از آن خود کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

متن و حاشیه دومین اسکار فرهادی

در هشتادو نهمین دوره برگزاری آکادمی اسکار «فروشنده» بهترین فیلم خارجی زبان شد تا اصغر فرهادی با کسب دومین جایزه اسکار یک موفقیت سینمایی دیگر را از آن خود کند.

فرآوری: بخش سینما تلویزیون تبیان
اصغر فرهادی

بعد از اینکه اصغرفرهادی و عوامل فیلم «فروشنده» به دلیل سیاست‌های ضد مهاجرتی و فرمان اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهور جدید آمریکا امکان حضور در مراسم اسکار را پیدا نکردند، فرهادی دو نماینده ایرانی تبار ساکن آمریکا را به عنوان نماینده خود به آکادمی اسکار معرفی کرد.

«انوشه انصاری» نخستین زن ایرانی مسافر فضا در کنار دکتر «فیروز نادری» دانشمند ایرانی‌تبار مقیم آمریکا که 30 سال در سازمان ناسا فعالیت داشته است؛ به عنوان نمایندگان فرهادی برای شرکت در مراسم اسکار معرفی شدند. سرانجام مراسم اهدای جوایز اسکار ۲۰۱۷ بامداد امروز با اجرای جیمی کیمل و با حضور هنرمندان و چهره های مختلف سینمای جهان در سالن دالبی تئاتر برگزار و اسامی برندگان اسکار ۲۰۱۷ اعلام شد.

«فروشنده» برنده اسکار شد

در بخش بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان در کنار فیلم‌های «تونی اردمان» ساخته مارن آده از آلمان، «تنا» ساخته بنتلی دین و مارتین باتلر از استرالیا، «مردی به نام اووه» ساخته هانس هولم از سوئد و «سرزمین مین» ساخته مارتین ساندپیت از دانمارک «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی از ایران برنده اسکار شد. حالا اصغر فرهادی با دو جایزه اسکار در کنار بزرگان سینمای جهان قرار دارد.

انوشه انصاری بعد از دریافت جایزه فرهادی متن سخنان او را خواند: «افتخار بزرگی‌ست که برای دومین بار این جایزه با ارزش را دریافت می‌کنم. از اعضای آکادمی، گروهم در ایران، تهیه‌کننده‌ام الکساندر ماله‌-گی و پخش‌کنندگانم کوهن مدیا و آمازون تشکر می‌کنم. همچنین سپاسگزارم از همبستگی دیگر کاندیداهای بهترین فیلم خارجی. متاسفم که امشب در کنار شما نیستم، من به احترام مردم کشورم و شش کشور دیگر که با قانون غیرانسانی منع ورود مهاجران مورد بی‌احترامی واقع شدند به آمریکا نیامدم. تقسیم‌بندی جهان به ما و دشمنان ما توسط سیاستمداران افراطی، باعث ترس می‌شود، ترسی که توجیهی‌ست دروغین برای خشونت‌ها و جنگ‌ها. جنگ‌هایی که مانع بزرگی بوده‌اند برای رسیدن به دموکراسی و رعایت حقوق بشر در کشورهایی که مورد تهاجم واقع شده‌اند. سینماگران می‌توانند با چرخش دوربین‌هایشان به مشترکات انسانی، کلیشه‌هایی که از ملیت‌ها و ادیان مختلف ساخته شده است را بشکنند و زمینه‌ همدردی و به دنبال آن همبستگی مردمان جهان را فراهم کنند. همدردی چیزی‌ست که ما امروز بیشتر از هر زمان به آن نیازمندیم.»

انصاری که به عنوان نماینده فرهادی در اسکار حضور داشت در پشت صحنه نیز بر این تاکید کرد که این فیلمساز از حضور در مراسم خودداری کرد تا همبستگی خود را با دیگر مردمی که از سفر آنها ممانعت شده ابراز کند افزود: «این پیام بزرگی بود که فرهادی با این کارش به همه جهان داد. این محقق ناسا نیز در سخنانی گفت: برای آنهایی که به فضا سفر می‌کنند و از زمین دور می‌شوند دریافت مفهوم بی مرزی بسیار بهتر صورت می‌گیرد. اگر از زمین دور شوید، همه زمین زیبا را یک جا می‌بینید. »فیروز نادری نماینده‌ دیگر فرهادی در اسکار بود، او با تجلیل از فرهادی گفت:« وقتی می‌خواهی سر اصولت بایستی مجبور به انتخاب‌های سخت می‌شوی و او هم همین کار را کرد.»

بازتاب رسانه ای اسکار فرهادی

کمی بعد از اعلام جایزه فرهادی نام او به هفتمین ترند پربازدید جهان در توییتر تبدیل شد و فرهادی در صدر اخبار رسانه های جهان قرار گرفت. دومین اسکار فرهادی برای سینمای ایران بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های داخلی و خارجی داشته است:

‎پلی‌لیست: بهترین سخنرانی اسکار امسال از آن کسی بود که در مراسم حضور نداشت.

تلگراف: فروشنده برنده اسكار بهترین فیلم خارجی شد و فرصتی داد به اصغر فرهادی تا به تصمیم  غیرانسانی ترامپ بتازد.

روزنامه ایندیپندنت: وقتی «فروشنده» اسکار بهترین فیلم خارجی را برد، اصغر فرهادی قانون ضدمهاجر ترامپ  را هدف قرار داد. فیلمساز ایرانی پس از وضع این قانون از سوی رئیس جمهور، مراسم اسکار را بایکوت کرد.

مجله «پیپل» : کارگردانی ایرانی که در مراسم اسکار شرکت نکرد، در سخنرانی دریافت جایزه‌اش قانون غیرانسانی ضدمهاجر ترامپ را مورد هجمه قرار داد. این نشریه همچنین کلیپی را درباره علت عدم حضور فرهادی در مراسم اسکار ۲۰۱۷ تهیه و منتشر کرد.

شیکاگو تریبیون: اصغر فرهادی که در جوایز اسکار غایب بود و با «فروشنده» جایزه بُرد، خواستار همدلی شد.

این نشریه خبری در ادامه به زیرساخت سیاسی که بر اعطای جایزه بهترین فیلم خارجی اسکار به «فروشنده» تاثیر گذاشت، اشاره کرد و سپس از انوشه انصاری فضانورد زن ایرانی که به نمایندگی از فرهادی سخنرانی او را در مراسم اسکار خواند، نام برد.

«فیگارو»،‌ «گاردین»، «واشینگتن اگزماینر»، «اسلیت مگزین»، «نیوز ۱۸»، «تی‌وی گاید»، «یوروپ ۱»، «پاریسین»، «پرمیر» و «رادیو لوکزامبورگ» از دیگر رسانه‌های بین‌المللی بودند که کسب اسکار بهترین فیلم خارجی از سوی «فرهادی» را تیتر کردند.

تبریک مسئولین سیاسی و فرهنگی

محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران در ساعات اولیه صبح اولین مقام سیاسی بود که اسکار فیلم فروشنده را به عوامل آن تبریک گفت. ظریف: «به سازندگان فیلم فروشنده برای دریافت اسکار و ایستادن مقابل ممنوعیت ورود مسلمانان افتخار می‌کنم. ایرانیان دو هزار سال است که فرهنگ و تمدن را نمایندگی می‌کنند.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در پی دریافت جایزه اسکار فیلم «فروشنده» اصغر فرهادی پیامی خطاب به وی صادر کرد:« موفقیت جنابعالی را در کسب جایزه جهانی آکادمی علوم و هنرهای سینما (اسکار) صمیمانه تبریک می‌گویم.در جهان پرآشوب، ناامن و تاریک امروز، نوع دوستی و صلح طلبی، چراغ فروزانی است که انسان‌های آزادی خواه و وجدان‌های بیدار را گردهم می‌آورد و شما توانستید با زبان گویا و بیان رسای هنر، پیام صلح جویی ایران و ایرانی را فراتر از مرزهای جغرافیایی طنین انداز کنید.حرکت نمادین غیبت جنابعالی در مراسم اهدای جوایز اسکار به نشانه اعتراض به سیاست‌های تنگ‌نظرانه و نژادپرستانه سیاستمداران تازه کار آمریکا در وضع قوانین غیر انسانی مهاجرتی، بسیاری از وجدان‌های بیدار را در سراسر جهان حاضر کرد و نقاب از چهره دروغین کسانی که شعارهای حقوق بشری سر می دهند، برداشت.و همزمان سیمای حقیقی ایرانیان فرهنگ دوست را به نمایش گذاشت. امروز جهان معترف است که «ایران هراسی» و «ایران گریزی» فریبی بیش نبود و شما نگاه ایرانیان به دردهای بشر عصر حاضر را به نگاه مشترک جهانیان گره زدید. پیام امروز شما پیام همدردی، همنوایی و همگرایی بود.بی تردید سینمای ایران که سهم جدی در ایجاد رونق فرهنگی و تقویت امنیت ملی دارد، می‌تواند با تکرار موفقیت‌های خود در سطح بین‌المللی، هنر فاخر این مرزوبوم را در تراز جهانی مطرح کند و امید و نشاط را برای شهروندان فرهنگ مدار ایران زمین به ارمغان بیاورد.از خداوند متعال استمرار توفیقات جنابعالی  و سرفرازی ایران اسلامی را خواستارم.»

حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی موفقیت فیلم «فروشنده» در اسکار را تبریک گفت. او در این باره خطاب به فرهادی نوشت:

باسمه تعالی

جناب آقای اصغر فرهادی

سفیر توانا و زبان گویای فرهنگ و تمدن ایران اسلامی

در آستانه بهار و نوروز باز هم سینمای ایران پیام آور شادی شد برای مردمان سرزمین خورشید و باز هم پیچید در شهرمان آواز شادمانی. این موفقیت تاریخی و بزرگ موجی از شادی و شور آفرید در همه دل هایی که در گوشه گوشه جهان زنده اند هنوز به عشق.

اسکاری شدن دوباره سینمای پرافتخارمان مبارک باد بر مردم ایران.

و مبارک باد بر شما که شایسته این شکوه اید. شاد باش و همیشه شاد باش که:

هم ظریفی، هم حریفی، هم چراغی، هم شراب

هم جهانی، هم نهانی، هم عیانی، شاد باش.

خانه سینما هم با انتشار پیامی به اصغر فرهادی تبریک گفت:

تعظیم جهان به فرهنگ و هنر ایران/با اهداء اسکار به اصغر فرهادی/مبارک باشد این ایام/

به زودی برای سپاس گردهم می آئیم.

حبیب رضایی، حمید فرخ نژاد، مهران احمدی، پرویز پرستویی و تعدادی دیگر از هنرمندان و شخصیت های سیاسی در پیام هایی دریافت اسکار را به فرهادی تبریک گفتند.

پوشش خبری اسکار در  تلویزیون

برنامه فرمول یک با اجرای علی ضیا هر دوشنبه میزبان مسعود نجفی به عنوان کارشناس سینماست. برنامه ای که این هفته همزمان شد با مراسم اسکار. شروع برنامه بلافاصله بعد از دریافت جایزه فرهادی بود که به پوشش خبری جوایز اسکار و واکنش های بعد از اعلام جایزه فرهادی پرداخت؛ اتفاقی که قبل تر کمتر شاهدش بودیم.

خبر شبکه یک سیما هم ضمن اعلام برنده شدن فیلم «فروشنده» در آکادمی اسکار از سیاسی بودن این مراسم خبر داد و شبکه خبر با پخش زیرنویس به اعلام خبر جایزه فرهادی پرداخت. اما در تلویزیون نامی از انوشه انصاری و فیروز نادری که به نمایندگان فرهادی در مراسم اسکار بودند برده نشد.

نمایش «فروشنده» درمیدان ترافالگار

همان طور که صادق خان شهردار لندن چند هفته پیش قول داد دیشب و تنها چند ساعت پیش از آغاز مراسم اسکار میدان ترافالگار لندن پذیرای حدود ده هزار نفر شد تا با هم و در اعلام همبستگی با اصغر فرهادی کارگردان ایرانی به تماشای آخرین فیلم او بنشینند. در حالی که فرهادی در تهران بسر می برد، طبق آخرین خبرها و به شهادت عکس‌های دریافتی، میدان ترافالگار برای اکران فیلم «فروشنده» مملو از جمعیت شد و شهردار لندن هم در مراسم حضور یافت. انصراف فرهادی از شرکت در مراسم آکادمی با حمایت بی سابقه اهالی سینما و سینمادوستان در سراسر جهان مواجه شد که یکی از همین حمایت ها اکران ده هزار نفری فیلم «فروشنده» در یکی از اصلی ترین میادین شهر لندن است که به همت صادق خان شهردار مسلمان این شهر اتفاق افتاده است. مایک لی کارگردان برجسته انگلیسی که از حامیان برگزاری این نمایش بود، پیش از روی پرده رفتن فیلم در حمایت از اصغر فرهادی برای حضار صحبت کرد.

سابقه سینمای ایران در اسکار

در طول تاریخچه ۶۰ ساله شاخه بهترین فیلم خارجی جوایز سینمایی اسکار، «فدریکو فلینی» و «ویتوریو دسیکا» کارگردانان نامدار ایتالیایی هر کدام با ۴ جایزه پیشتاز بی‌رقیب این بخش از جوایز اسکار هستند. اصغر فرهادی که امسال با فیلم «فروشنده» برنده دومین اسکار خود شد، پیش از این با فیلم‌های «جدایی نادر از سیمین»، «گذشته» و «درباره الی» نیز نماینده سینمای ایران در  آکادمی اسکار بوده است.فرهادی که یک بار در سال ۲۰۱۲ با فیلم «جدایی» این عنوان را کسب کرده بود، امسال نیز با فیلم «فروشنده» بار دیگر این افتخار را برای سینمای ایران به ارمغان آورد و نام خود را در کنار «آکی‌را کوراساوا» و «رنه کلمنت» قرار داد که همگی دو جایزه اسکار در کارنامه هنری‌شان دارند. با توجه به اینکه فرهادی هر دو جایزه اسکار خود را دوره‌های رقابتی اسکار خارجی کسب کرده از این حیث می‌توان او را یکه‌تاز اسکار در سینمای آسیا دانست.


منابع: خبرگزاری مهر/ ایسنا/ کانال سینما/ آی سینما