تبیان، دستیار زندگی
همه می دانیم كه داشتن یك رژیم غذایی مناسب تا چه اندازه برای داشتن یك زندگی سالم و طولانی مهم است. اما رژیم غذایی مناسب چیست و چه موادی را شامل می شود...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب باقری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اثر ضد دیابتی عصاره‌ چای سبز در موش، جلسه اول

اثر ضد دیابتی عصاره‌ چای سبز در موش، جلسه اول

 ‌ هدف: می‌خواهیم بدانیم که مصرف چای سبز چه تأثیری بر كنترل و كاهش قند خون در موش ‌های مبتلا به دیابت دارد؟

حداقل زمان مورد نیاز برای انجام پروژه: 5 هفته

هزینه برآوردی: زیاد

سطح دشواری: سخت

آیا شما چاق هستید؟ شاید هم خیلی چاق نباشید و تنها مقداری اضافه وزن داشته باشید! بهتر است همین الآن روی وزنه بروید و از نداشتن اضافه وزن مطمئن شوید چراكه مطالبی را كه در ادامه خواهید خواند، برای افراد چاق بسیار نگران‌ كننده است!

همه می ‌دانیم كه داشتن یك رژیم غذایی مناسب تا چه اندازه برای داشتن یك زندگی سالم و طولانی مهم است. اما رژیم غذایی مناسب چیست و چه موادی را شامل می‌ شود؟!!!!

مقدمه

هرم غذایی، طبقه‌ بندی گروه ‌های غذایی بر اساس اهمیت و میزان مصرف است و شامل 4 سطح و 6 گروه اصلی است. این گروه‌ های غذایی به شرح زیر است:

اثر ضد دیابتی عصاره‌ چای سبز در موش، جلسه اول

- گروه نان و غلات: شامل انواع مواد نشاسته‌ دار كه بیشترین حجم مواد غذایی مصرفی را در بر می ‌گیرد. این گروه كربوهیدرات ‌های پیچیده، فیبر، ویتامین ‌های خانواده‌ B، مقداری از پروتئین مورد نیاز بدن و املاحی چون آهن را تأمین می ‌كند.

- گروه سبزیجات: شامل بسیاری از سبزیجات متنوع از جمله سبزی ‌های سبز رنگ، صیفی ‌جات و سبزیجات نشاسته ‌ای مثل باقالا است. این گروه تأمین ‌کننده‌ املاح و ویتامین ‌های مورد نیاز بدن از جمله ویتامین A و C و املاح كلسیم و منیزیم بوده و هم چنین تأمین ‌کننده‌ فیبر نیز هست.

- گروه میوه ‌ها: شامل انواع و اقسام میوه‌ هایی است که شما با آن آشنا هستید. این گروه تأمین‌کننده‌ فیبر، ویتامین A، C و پتاسیم است.

- گروه گوشت: شامل گوشت قرمز، گوشت پرندگان، ماهی، تخم‌ مرغ و حبوبات است. این گروه غذایی برای تأمین پروتئین، فسفر، ویتامین ‌های B1، B3، B6، B12 و بسیاری از املاح مانند آهن است. حبوبات زیرگروه سبزی ‌های نشاسته‌ ای هستند ولی چون از نظر غذایی، محتوای پروتئین و املاح شبیه گوشت هستند در این گروه قرار می ‌گیرند.

- گروه لبنیات: شامل شیر و فراورده ‌های آن بوده و بهترین منبع تأمین ‌كننده‌ پروتئین، ویتامین ‌های B2، B12 و A و املاح كلسیم است.

- گروه چربی ‌ها و شیرینی ‌ها: این دسته از آنجا که کالری رژیم غذایی را تأمین می ‌کنند قابل توجه هستند اما چون دارای مواد مغذی کمی می ‌باشند، باید به میزان كمتری مصرف شوند. این گروه شامل كره، سس مایونز، روغن‌ ها، خامه و مواد قندی مثل شكلات‌ ها، آب ‌نبات، شیرینی و كیك، نوشابه، شربت، مربا و شكر است.

در هر كدام از این گروه‌ها، تنها بخشی از مواد مغذی مورد نیاز بدن وجود دارد و در نتیجه برای برخورداری از سلامت كامل به مصرف متعادل مواد غذایی از همه‌ این گرو ه‌ها نیاز است.

اگر فرد در مصرف مواد غذایی مختلف تعادل را رعایت نكند، دچار مشكلات مختلفی شده و حتماً سلامت خود را از دست خواهد داد. یكی از عادت ‌های غذایی شایع در عصر حاضر، داشتن رژیم پرچرب است. این را همه می ‌دانند كه مصرف بیش از حد مواد غذایی گروه آخر، ارتباط مستقیمی با خطر افزایش وزن، بروز چاقی و بدتر از همه ابتلا به بیماری دیابت دارد.

مطالب مرتبط:

اثر ضد دیابتی عصاره‌ چای سبز در موش، جلسه اول

اثر ضد دیابتی عصاره‌ چای سبز در موش، جلسه دوم

اثر ضد دیابتی عصاره‌ چای سبز در موش، جلسه سوم

اثر ضد دیابتی عصاره‌ چای سبز در موش، جلسه چهارم

اثر ضد دیابتی عصاره‌ چای سبز در موش، جلسه پنجم

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: پریسا صحرانورد فرد

تنظیم: زینب شاه مرادی