تبیان، دستیار زندگی
وقتی صحبت از پرینتر هایی میشود که میتواند ماکت هایی که در ذهن دارید را بسازد ومانند یک کارخانه ی خانگی عمل کند بعضی می اندیشند که این فرض درحد یک ایده ویا خیال است اما در دنیای پیشرفته ی امروز نه تنها هیچ چیز بعید نیست بلکه ما شاهد حضور این نوآوری خارق ال
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ماکت تا واقعیت

ماکت تا واقعیت

وقتی صحبت از پرینتر هایی می شود که می تواند ماکت هایی که در ذهن دارید را بسازد ومانند یک کارخانه خانگی عمل کند بعضی می اندیشند که این فرض درحد یک ایده ویا خیال است اما در دنیای پیشرفته ی امروز نه تنها هیچ چیز بعید نیست بلکه ما شاهد حضور این نوآوری خارق العاده که پرینتر سه بعدی نام دارد نیز هستیم، ابداعی که در جهان انقلاب بزرگی به پا خواهد کرد.

•ورودی یک پرینتر سه بعدی

ورودی یک پرینتر سه بعدی تصاویر رایانه ای هستند و خروجی آن  خود سازه می باشد و هیچ محدودیتی درطراحی اشیا وتولید آن ها نیست. بله باورنکردنی است که بتوانیم درخانه، محل کارو یا هرجای دیگر دستگاهی داشته باشیم که قابلیت ساخت وتولید اشیا موردنظر مارا داشته باشد. تاثیر پرینتر سه بعدی می تواند تاجایی پیش برود که هر خانه به خودکفایی در تولید محصولات وکالاهای مورد نیازبرسد. برای مثال میتوانیم ظروف آشپزخانه، اسباب بازی کودکان، وسایل تزیینی، غذای حیوانات خانگی و... را توسط پرینتر های سه بعدی بسازیم.

کارشناسان اعتقاد دارند که این فناوری می‌تواند و پتانسیل آن را دارد که در ساخت همه چیز انقلابی را به پا کند. البته در این رابطه نظرات متفاوتی وجود دارد به عنوان مثال آقای دیوید رابرتسون که از استادهای دانشگاه وارتون است در این زمینه می گوید که پرینترهای سه بعدی ممکن است روز به روز بیشتر جا بیفتند اما احتمال این که بتوانند نظر عموم مردم را به خود جلب کنند بسیار پایین به نظر می رسد.

رابرتسون در این دانشگاه نوآوری و توسعه تولید تدریس می کند و خودش دو پرینتر سه بعدی میک بوت دارد که قیمت هر کدام از آن ها بیش از چند هزار دلار است. او می تواند با استفاده از این پرینترها، برای پسرش اسباب بازی درست کند یا ابزارهای شکسته و معیوبش را دوباره بسازد. اما او معتقد است که پرینترهای سه بعدی بیشتر برای انجام کارهای مهم تری ساخته شده اند و زیاد جالب نیست که کارهای پیش پا افتاده را با آن ها انجام دهیم.

ماکت تا واقعیت

•ساخت اسلحه با پرینتر سه بعدی

چندی پیش اسلحه ای به نام لیبریتور با جنس پلاستیکی توسط همین پرینترهای سه بعدی ساخته شد که چیز دور از انتظاری نبود اما بافاصله ای تقریبا کوتاه دنیا با خبری جدید وجالب مواجه شد وما شاهد آن بودیم که اسلحه ای کاملا واقعی با پرینتر سه بعدی ساخته و تولید شد.

تمامی اجزای این سلاح فلزی بوده و به روش تف جوشی لیزری وشکل دادن پودرفلزات ساخته شد.

درحقیقت این  اسلحه از سلاح کمری 1911 شبیه سازی شده وتوانایی آن را دارد که در حد یک سلاح نیمه اتوماتیک شلیک کند .در مورد فرآیند طراحی و ساخت این اسلحه باید گفت که شرکت سالید کانسپتس مجوز این کار را گرفته است و در ابتدا یک مدل سه بعدی از سلاح کمری 1911 تهیه کرده است و سپس مراحل تولید را پشت سر گذاشته است.

به این ترتیب که طی مکانیزمی به کمک لیزر، پودر فلز را حرارت داده تا گداخته شود و در نهایت بعد از حذف یک سری مواد زائد از روی قطعات به محصول نهایی و دلخواه خود دست پیدا کرده است. آقای مک گوان که یکی از مدیران ارشد این شرکت است در این رابطه اظهار داشته که ما اقدام به ساخت این اسلحه کرده تا نشان دهیم که فناوری تف جوشی لیزری روی فلزات امکان پذیر است. به عبارتی باید گفت که بعد از تولید این محصول بسیاری از کارشناسان و متخصصان اعلام کردند که فناوری پرینت سه بعدی دیگر یک سرگرمی نیست و پا به دوره جدیدی گذاشته است.

نتیجتا قابل پیش بینی است که سازندگان وتولیدکنندگان سلاح و دیگر صنایع  برای این تکنولوژی متفاوت بسیار مشتاق باشند

وبرای سفارش قطعات پیچیده و صنعتی وحتی جنگی از آن استقبال کنند.

پرینترها با توجه به کیفیت و رده بندی تخصصی و کارکرد حرفه ای خود دارای قیمت ها وارزش گذار های متفاوتی هستند هم اکنون قیمت پرینترهای حرفه ای چیزی حدود 500هزار دلار برآورد شده است.

همانطور که دیدید باتوجه به سرعت رشد علم وفناوری اندک زمانی طی شد تا یک نمونه ی پلاستیکی به اسلحه ای واقعی تبدیل شود که شلیک میکند وخیالی که نهایتا به عینیت مبدل می شود، همه ی این ها حاکی از آن است که تحول و بهینه سازی در حوزه ی ابداع این پرینتر ها به جدیت دنبال می شود و باید منتظر انقلابی بزرگ درجهان باشیم، آینده متفاوتی درصنعت و مصنوعات که به پرینترها گره خورده است .

مرکز یادگیری سایت تبیان-علی کلوت