تبیان، دستیار زندگی
عید علاوه بر اینکه بوی بهار را با خود می آورد می تواند بهترین فرصت باشد برای مرور پرونده سالی که گذشت. یکی از پرونده هایی که باید به فکر بررسی آن باشیم پرونده زندگی خانوادگی است، اگر بتوانیم منصفانه و عادلانه به قضاوت عملکرد خود بنشینیم می توانیم در
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مرور پرونده یک زندگی

عید علاوه بر اینکه بوی بهار را با خود می آورد می تواند بهترین فرصت باشد برای مرور پرونده سالی که گذشت. یکی از پرونده هایی که باید به فکر بررسی آن باشیم پرونده زندگی خانوادگی است، اگر بتوانیم منصفانه و عادلانه به قضاوت عملکرد خود بنشینیم می توانیم در سالی که در پیش رو داریم راه های بهتر و حتی ساده تر برای مقابله با مشکلاتی که در پیش روی زندگیمان است انتخاب کنیم.

مرضیه ولی حصاری-بخش خانواده ایرانی تبیان

مرور پرونده یک زندگی

کارنامه همسر داری

بعد از گذشت از دوران کودکی و نوجوانی و وارد شدن به مرحله جوانی و بزرگسالی نزدیک ترین فرد به شما همسرتان است. زندگی مسالمت آمیز میان شما و همسرتان می تواند موجب خوشبختی و شادی خانواده باشد. با مرور کوتاه به عملکرد و رفتار خود با همسرتان می توانید برای خود کارنامه ای تهیه کنید تا ببینید آیا در سالی که گذشت توانسته اید وظایف یک همسر را به نحو مناسب انجام دهید.

احترام به همسر: زمانی که زن و یا مرد از طرف همسرشان مورد احترام باشند از لحاظ عاطفی و روحی سرشار از محبت و آرامش خواهند شد. حال به نقطه مقابل آن فکر کنید اگر هر کدام از همسران متوجه شوند که خواسته های آنها برای همسرشان مهم نیست و یا توسط آنها تحقیر شوند سلامت روانی آن ها به خطر خواهد افتاد و قطعا این مسئله در نوع برخورد و تعامل آنها تاثیر گذار خواهد بود و نکته مهم دیگر آنکه احترام متقابل همسران نقش به سزایی در تربیت فرزندان نیز خواهد داشت.

توجه به خواسته های همسر: زنی که در خانه عزیز باشد و مردی که مورد تکریم قرار گیرد و خواسته های آنها مورد توجه باشد از پیامدهای آسیب روانی در امان خواهند ماند. زنان و مردانی که خواسته های آنها مهم تلقی شود با اعتماد به نفس بیشتری برای زندگی خود تلاش می کنند و این خواسته ها می تواند مادی، اخلاقی، عاطفی و جنسی باشد که از سوی هر دو طرف باید مور توجه قرار گیرد.

یاری رساندن به همسر: اگر هر کدام از همسران بدانند زندگی آنها یک بازی گروهی است و انجام این بازی گروهی و بردن در آن در گرو یک همکاری دو طرف و دو سویه است و اگر وظایف به صورت عادلانه و صحیح میان زوجین تقسیم شود و هر کدام از آنها در صورت نیاز به یاری دیگری بشتابند بسیاری از مشکلات پیش رو حل خواهد شد.

کارنامه فرزند داری

فرزندان عطیه های الهی هستند در دستان ما، و ما نسبت به آنها وظایفی داریم اگر قصد دارید کارنامه خود را در این زمینه مرور کنید باید توجه داشته باشید که آیا توانسته اید خواسته های معقول آنها را برآورده کنید، به میزان لازم ابراز محبت کرده اید و یا عدالت را میان فرزندان خود به درستی رعایت کرده اید. و آیا توانسته اید شخصیت آنها را در میان جمع به خوبی حفظ کنید.... و اگر در این موارد به خود نمره مثبت می دهید سال خوبی را برای فرزندان خود ساخته اید و بهتر است همین روند را ادامه دهید ولی اگر کارنامه خوبی نداشته اید یک برنامه ریزی مناسب می تواند برای سال آینده شرایط بهتری را برای شما مهیا کند.

کارنامه برخورد با والدین

از جمله کارهایی که باعث سعادت و یا شقاوت انسان می گردد نحوه برخورد با والدین است در این مورد آیات قرآن و احادیث زیادی وارد شد و به این اصل مهم توجه ویژه شده است. اگر در سالی که گذشت تمام تلاش خود را برای نیکی به پدر ومادر انجام داده اید، احترام آنها را حفظ کرده و از آنها اطاعت کرده اید، اگر نیازمالی وجود داشته و شما به نحوی آن را برآورده کرده اید و از لحاظ عاطفی توانسته اید آنها را تامین کنید می توان گفت کارنامه خوبی داشته اید. البته نکته ای در این جا باید ذکر گردد که درنحوه برخورد با والدین خود همواره این احساس را داشته باشید که می توانسته اید بیشتر از اینها تلاش کنید و در صدد بهبود کارنامه خود باشد تا به این وسیله سعادت دنیا و آخرت خود را تضمین نمایید.

بررسی کارنامه رفتاری در آخر سال می تواند به همین امور خلاصه نشود شما می توانید کارنامه خود در تعامل با خواهران، برادران و اقوام نزدیک و دوستان و همسایگان را بررسی کنید که رسیدگی به حساب های گذشته می تواند باعث پیشرفت وترقی در آینده شود.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.