تبیان، دستیار زندگی
بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینما گفت: نخستین نمایش بعد از پیروزی انقلاب اسلامی را به همراه پرویز بشر دوست با عنوان «افسانه ماشالاخان» به روی پرده بردم که اتفاقاً همه تغییر و تحولات جامعه پس از انقلاب را در آن مطرح کردم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نخستین نمایش بعد از انقلاب را روی صحنه بردم

بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینما گفت: نخستین نمایش بعد از پیروزی انقلاب اسلامی را به همراه پرویز بشر دوست با عنوان «افسانه ماشالاخان» به روی پرده بردم که اتفاقاً همه تغییر و تحولات جامعه پس از انقلاب را در آن مطرح کردم.

بخش سینما وتلویزیون تبیان
title

جهانگیر الماسی از بازیگران مطرح و قدیمی ایران است که فعالیت هنری خود را در تئاتر آغاز کرده و با بازی در فیلم سیروس الوند وارد سینما شده است. وی با تشکیل گروه تئاتر آژزیده با پرویز بشردوست فعالیت خود را در تلویزیون نیز ادامه داده است. نمایش‌هایی از جمله بن‌بست (بازیگر و نویسنده)، وقتی که سربازها حمله می‌کنند (بازیگر و نویسنده)، آنفارکتوس، سوگلی دره (نویسنده)، ویلن ساز کره مونا، آن زمان فرا خواهد رسید، از پا نیفتاده‌ها، از نو شکفتن و مرگ، پرانتزها را ببندید، پلاسیده‌های قرن یائسه، عمو زنجیرباف توسط وی اجرا و نویسندگی شده است.

وی در مجموعه‌های تلویزیونی از جمله کوچک جنگلی، پس از باران، سال‌های برف و بنفشه و در چشم باد ماندگار شد. الماسی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه هیچگاه از فن تئاتر جدا نبوده و آخرین کارش را پنج سال پیش انجام داده، گفت: من شخصا بعد از انقلاب کارهای متعددی انجام دادم هم در تالار وحدت و هم در تئاتر شهر و تلویزیون هم کار را ادامه دادم، شاید اولین تئاتر بعد از انقلاب را من و پرویز بشردوست بهار 57 با نمایش افسانه ماشالاخان به پرده بردیم که اتفاقا همه پیش بینی‌های ما در این نمایش به وقوع پیوست،‌تغییر و تحول جامعه و شکل گرفتن جامعه همه توسط نویسنده و اعضای گروه مطرح شد و اتفاق افتاد.

*تئاتر همیشه جذابیت خاص دارد

وی در ادامه افزود: تئاتر خیلی جذاب است چون شما با نفس تماشاچی در ارتباط هستید خود تئاتر یک موجود زنده است و همراهی با آن یک جذابیت ویژه‌ای دارد. من کار تلویزیونی هم زیاد داشتم اما جدید خیر، ولی شاید اولین تله تئاتر تلویزیونی بعد از انقلاب را ساختم یک تله تئاتر به نام ستارخان که آن را هم در سال 59 ساختیم آن زمان‌ها گروه فیلم و سریال را سعید نیک پور و خسرو شایسته و قاسم سیف می‌چرخاندند و اولین نمایش تله تئاتر تلویزیونی را نیز با کمک مسعود فروتن بر روی صحنه بردم و خیلی هم برایم جذابیت داشت.

وی با اشاره به فعالیت‌های اندک تلویزیونی‌اش در سال‌های اخیر گفت: الان کمتر فعال هستم بهرحال بایستی یک کار خوب به ما پیشنهاد شود من امسال حدود ده فیلمنامه و نمایشنامه ارشاد بردم به تلویزیون هم چند کار ارائه دادم اما از هیچ کدام پاسخی دریافت نکردم بنابراین احساس کردم که محل توجهشان نیست یا من نتوانستم خوب هدف را تأمین کنم.

*سطح بینش و قضاوت مردم در تماشای کارها ضعیف است

الماسی با بیان اینکه متأسفانه کارها سطحی شده است و آن پاسخ مردمی که باید باشد نیست، توضیح داد: وقتی پای مردم را وسط می‌آوریم و می‌گوییم ما برای مردم می‌خواهیم کاری کنیم بلافاصله به خود اجازه می‌دهیم بگوییم که سطح دانش مردم پایین است و ما بینشمان بالا است اما من از طرف دو سه نفر شنیدم که نمایش‌هایی ایراد داشتند و مردم هم حرف‌های دقیقی می‌زدند از یک مرد جوان و کهنسالی اینها را شنیدم، مردم شعور دارند و سطح بینششان هم ضعیف نیست.

وی اظهار داشت: من بهرحال حاضر نیستم از مواضع خودم به بهانه اسم مردم کوتاه بیایم در واقع من تصور می‌کنم کار کردن در پیشگاه مردم و برای مردم هم می‌طلبد که ما یک شایستگی داشته باشیم، هدفمان ارتقا دانش بصری ، بینش اجتماعی و همدلی و هم راهی و همکاری و مشارکت برای یک زندگی بهتر باشد و این باور من است که توده مردم ما بسیار عمیق و متفکر هستند و آن کسانی که به بهانه مردم کارهای سطحی می‌کنند در واقع خودشان متوجه نیستند.

*آدم مثبتی هستم

این بازیگر پیشکسوت توضیح داد: خود من همیشه آدم مثبتی هستم جوانان ما خیلی جوانان فهمیده و با شعور و با سلیقه‌ای هستند همین لباس پوشیدن توده مردم را نگاه کنید از نوع لباس پوشیدن و مواجه با مسائل و فهم اجتماعی می‌توان فهمید که عمیق هستند.

وی در پایان گفت: من همیشه آدم فعالی هستم میل به شدن برای من خیلی زیاد است من برای خودم می‌بینم جایگاهی که بین توده مردم دارم با اینکه چند کار منفی هم دارم شاید به خاطر اینکه نگاه کژ و ناسزاواری به مردم هرگز نداشتم و هدفم هم از فعالیت در عرصه هنر صرفا درآمد نبوده ، به مسئولیت و وظیفه اجتماعی هنرمندی‌ام خیلی متکی هستم و فکر می‌کنم همه ما یک روزی بالاخره در دادگاه جامعه یا وجدان خودمان کارهایمان قضاوت می شود و من دوست ندارم آنجا محکوم شوم.


منبع: خبرگزاری فارس

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .