تبیان، دستیار زندگی
زندگی و زمانه حضرت زهرا(س) در آیینه کتاب
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روایت هایی مکتوب از دختر رسول الله

زندگی و زمانه حضرت زهرا(س) در آیینه کتاب

فرآوری: حسین جمالی فرد - بخش کتاب و کتابخوانی تبیان
کتاب حضرت فاطمه زهرا(س)


آثار مکتوب بسیاری درباره زندگی و سیره حضرت فاطمه (س) نوشته شده است که در آن به  شخصیت والای آن حضرت پرداخته شده است. به مناسبت فرا رسیدن سالروز شهادت حضرت فاطمه(س) به معرفی چند کتاب خواندنی برای مطالعه می پردازیم:

کشتی پهلو گرفته، مرثیه ای از زبان صاحبان عزای فاطمی

کشتی پهلوگرفته، پرفروش‌ترین اثر سید مهدی شجاعی و هم‌چنین پرتیراژترین کتاب ادبیات داستانی ایران – طبق آمار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بیش از ششصدهزار – ، ضمن مروری بر نقاط عطف حیات حضرت فاطمه ی زهرا(س)، روایت مصائب زندگی ایشان از زبان اطرافیانشان و نیز شخص خودشان است.

در واقع می توان گفت این کتاب مرثیه ای است منثور از زبان و دل صاحبان عزای فاطمی. کتاب از ۱۴ فصل تشکیل یافته و راوی اول شخص در هر کدام از فصول، یکی از وابستگان حضرت فاطمه (س) هستند؛ فصل اول حضرت رسول، فصل دوم حضرت خدیجه (س)، فصل سوم خود حضرت زهرا (س)، فصل چهارم حضرت امیرالمؤمنین علی(ع)، فصل پنجم امام حسن (ع)، فصل ششم امام حسین (ع)، فصل هفتم مجدداً حضرت زهرا (س)، فصل هشتم حضرت زینب (س)، فصل نهم فضّه، فصل دهم حضرت ام کلثوم (س)، فصل یازدهم اسماء، فصل دوازدهم برای بار سوم حضرت فاطمه (س)، فصل سیزدهم مجدداً حضرت امیر (ع) و فصل چهارم از زبان آسمان روایت می شود.

در این کتاب می خوانیم:

روزگار غریبی است دخترم! دنیا از آن غریب تر! این چه دنیایی است که دختر رسول خدا را در خویش تاب نمی آورد؟ این چه روزگاری است که «راز آفرینش زن» را در خود تحمل نمی کند؟ این چه عالمی است که دردانه ی خدا را از خویش می راند؟ روزگار غریبی است دخترم. دنیا از آن غریب تر. آنجا جای تو نیست، دنیا هرگز جای تو نبوده است. بیا دخترم، بیا، تو از آغاز هم دنیایی نبودی. تو از بهشت آمده بودی، تو از بهشت آمده بودی …

فاطمه زهرا (س) از بستر بیماری تا ملکوت به روایت دکتر سید جعفر شهیدی

زندگانی فاطمه زهرا (ع) نوشته استاد سید جعفر شهیدی از مجموعه انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی در زمینه زندگی بزرگان دین است كه زندگی علی بن الحسین، زندگانی سیاسی هشتمین امام (ع)، قیام حسین (ع)، علی از زبان علی یا زندگانی امیر مومنان علی (ع) به قلم همین نویسنده از دیگر آثار این مجموعه هستند. استاد شهیدی در این كتاب گزارشی از زندگی زهرای مرضیه ارائه كرده است ولی تنها به سرگذشت حضرت زهرا بسنده نكرده و رویدادهایی آموزنده و عبرت آمیزی را نیز ضمن آن مطرح نموده است. این امر خواننده را در درك شرایطی كه حضرت فاطمه در آن قرار داشته اند كمك می كند. زندگانی حضرت زهرا بارها تجدید چاپ شده است. سی و پنجمین چاپ این كتاب در شمارگان ده هزار نسخه در سال 1379 به بازار عرضه شده است.

در بخشی از کتاب با عنوان براى عبرت تاریخ می خوانیم:

بخدا سوگند!اگر پاى در میان مى‏نهادندو على را در کارى که پیغمبر بعهده او نهاد مى‏گذاردندآسان آسان آنانرا براه راست مى‏برد و حق هر یک را بدو مى‏سپرد...

اگر چنین مى‏کردنددرهاى رحمت از زمین و آسمان بر روى آنان مى‏گشود.اما نکردند...

و آنچه نباید بکنند کردند.اکنون لختى بپایند!و ببینند چه آشوبى برخیزد و چه خونها بریزد...!

(از سخنان دختر پیغمبر در بستر مرگ).

اسرار فدک، راز مظلومیت شیعه

فدک سرزمینی آباد و وسیع با قلعه‌ای محکم و نخلستان‌های فراوان بود. پیامبر (ص) و علی (ع) به دستور خداوند و بدون دخالت مسلمانان این قلعه را فتح کردند و لذا این سرزمین ملک شخصی پیامبر (ص) شد. ایشان نیز فدک را به فاطمه زهرا (س) هدیه کردند و تا زنده بودند همین روال ادامه داشت.

اتفاقات بعد از رحلت رسول خدا (ص) از غضب فدک به وسیله حاکمان و اقدامات فاطمه زهرا (س) در ارائه مدارک و شواهد و احتجاجات، نصرت طلبی از مهاجرین و انصار، اعلام نارضایتی فاطمه (س) پس از خلفا تا زمان شهادت ایشان و همچنین ترفندها و اقدامات غاصبان فدک از بی‌ حرمتی، انکار آیات و روایات، جعل حدیث، نقشه برای قتل علی (ع) که تقریباً با تمام جزئیات و مدارک لازم ارائه شده است بخش مهمی از کتاب «اسرار فدک» است.

حضرت زهرا (س) در یکی از احتجاجات خود خطابه مهمی در تاریخ اسلامی ارائه فرمودند که متن کامل آن به صورت تفکیک شده با ترجمه و سند و کتابشناسی آن به همراه تحلیل بعضی از عبارات خطبه در این کتاب آمده است.

اسرار غصب فدک و اسرار پی‌گیری اهل بیت (ع) در باز پس ‌گرفتن فدک نیز از مطالب ارزشمند کتاب است. بخش پایانی کتاب، فدک را به عنوان محک الهی مطرح می‌‌کند که می‌‌تواند گرایش‌‌های باطنی و اعتقادی مردم را در مورد پذیرش و یا عدم پذیرش فرموده پیامبر (ص) در پیشگاه خداوند عرضه کند و پرونده این محک تا روز قیامت باز خواهد ماند.

انتشارات دلیل ما چاپ دهم کتاب «اسرار فدک» نوشته محمدباقر انصاری را منتشر کرده است.

 خاطر نازک گل

کتاب «خاطر نازک گل» جلد سوم از مجموعه چهارده جلدی «سیره کاربردی چهارده معصوم(ع)» یا «سبک زندگی معصومین(ع)» است که در دهه ۸۰، برنده جایزه کتاب سال حوزه علمیه قم شد. در این مجموعه سعی می شود مسایل مختلف زندگی از دیدگاه اهل بیت(ع) بیان شود و هدف این مجموعه پاسخ به این سئوال است که در روزگار امروز و برای انسان قرن بیست ویکم چگونه اهل بیت(ع) می توانند الگو باشند و چگونه آنها می توانند گرهی از زندگی مردم باز کنند. این سیره کاربردی که بیش از ۵۰ موضوع مثل سیمای ظاهری، سیمای باطنی، سبک زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی و سیاسی، دفاع از ولایت، خطبه های انقلابی حضرت(س)، ماجرای فدک، ارتباط با خدا، دیگران و طبیعت، را شامل می شود، برای عموم مردم به ویژه جوانان و نوجوانان نوشته شده است.

در بخش‌هایی از این کتاب می‌خوانیم:

پرده اول: من کل هستم و فاطمه جز من است

«اُمّ» یعنی ریشه و اصل. عرب در مسائل بسیار مهم تغبیر به «اُمّ» می‌کند. مثلاً می‌گوید: اُمّ المصائب، اُمّ القری و...؛ پس اُم یعنی ریشه و همان‌گونه که تداوم زندگی درخت به ریشه آن است، تداوم رسالت نیز بر عهده فاطمه است؛ زیرا فاطمه «ام الائمه» است و امامت، تداوم نبوت است. اگر فاطمه و فرزندانش از شیره‌ی جان خود درخت پیامبری را تغذیه و آن را از آفت‌های گوناگون فکری محافظت نمی‌کردند، این فرزند نوپا (اسلام) از میان می‌رفت.

پیامبر خدا روزی دست حضرت زهرا(س) را گرفت و فرمود: «آن که فاطمه را می‌شناسد، می‌شناسد و کسی که او را نمی‌شناسد [بداند] وی فاطمه است؛ دختر محمد(ص)، پاره تن من؛ او قلبم، جانم و روحم است؛ پس کسی که او را بیازارد، حتما مرا آزرده است و شخصی که مرا بیازرد، حتما خدای را آزرده است.»

دردانه دلداده

ابن کتاب که در نوع خود از بهترین کتاب ها، می باشد در شانزده فصل به رشته تحریر درآمده و به بررسی دقیق در زمینه ولادت، اسامی و القاب، مقام حضرت فاطمه(س)، از ولادت تا هجرت، پس از هجرت، ویژگی‌های فاطمه(س)، مناقب، فاطمه(س) و از دست دادن رسول خدا(ص)، فاطمه(س) و دفاع از ولایت، غضب فدک، دوران بیماری و شهادت آن حضرت(س) پرداخته است. بیان گوشه‏‌هایی از علم فاطمه(س)، عصمت او، مناقب اخروی، حجاب، اخلاق، و مصائب زهرا(س) پس از رحلت پیامبر، از دیگر مباحثی است كه بدان‌ها پرداخته شده است.

 جرعه‌ای از کوثر

این اثر به بررسی نام ها و لقب های فاطمه زهرا (س) پرداخته و با یادآوری روایاتی که نام های آن حضرت را در بر داشته مجموعه ای خواندنی و جذاب پیش روی خواننده قرار داده است. نویسنده این کتاب، در صدد معرفی اسامی فاطمه زهرا(س) برای نامگذاری دختران به نامهای زیبا  است. در ابتدای این اثر به تبیین اهمیت نامگذاری فرزند در فرهنگ و آداب اسلامی پرداخته شده و لزوم انتخاب نام مناسب برای فرزندان و وظایف والدین در این زمینه، مورد تأکید قرار گرفته است. نویسنده در همین زمینه به سیره انبیای الهی و امامان معصوم(ع) در نامگذاری فرزندان خویش اشاره کرده و حکایاتی در این زمینه نقل نموده و حقوق فرزند بر پدر و مادر را در این زمینه برجسته کرده است. وی در ادامه آثار معنوی و اخروی انتخاب نام نیک برای فرزندان اشاره کرده و به ترتیب حروف الفبا اسامی حضرت فاطمه زهرا را برای نامگذاری نیکو برای دختران، ذکر کرده است.


منابع:

 مهر
فارس
رجانیوز
مشرق
نیستان