تبیان، دستیار زندگی
یک گزارش درباره فرزندان کارگردان های مطرح سینما که فیلم مستند ساخته اند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مستند سازی؛ از پسر حاتمی کیا تا دختر حکمت

یک گزارش درباره فرزندان کارگردان های مطرح سینما که فیلم مستند ساخته اند.

احمد رنجبر- بخش سینما و تلویزیون تبیان
مستندسازان

اکران فیلم مستند«مردان ارباب جمشید» به کارگردانی پگاه آهنگرانی بهانه ای شده است تا کارنامه همه فرزندان کارگردان های مطرح که فیلم مستند ساخته اند را مرور کنیم. این که اثرشان موفق بوده یا نه سوژه این گزارش نیست اما با یک نگاه گذار می توان متوجه شد که هیچ کدام شهرت شان را به واسطه مستندسازی بدست نیاورده اند. پگاه آهنگرانی که بازیگر شهره ای است و بهمن کیارستمی به عنوان تدوینگر شناخته می شود.

پگاه آهنگرانی

دختر منیژه حکمت تا کنون مستندهای تماشاخانه ، محاکات غزاله علیزاده، ده نمکی ها و مردان ارباب جمشید را کارگردانی کرده است. اولی درباره تئاتر شهر دومی غزاله علیزاده، سومی شخصیت مسعود ده نمکی و آخری درباره هنروان سینما است. او از سال گذشته «وقایع خانه سینما» را با همکاری مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی شروع کرده که به بررسی اتفاقات خانه سینما طی سال های 90 تا 91 می پردازد. کارگردانی، تدوین و تهیه کنندگی این فیلم بر عهده خودش است. در این میان مستند ده نمکی ها جنجال آفرین ترین کار اوست که حاشیه های زیادی برایش به همراه داشت. مردان ارباب جمشید آخرین مستندی است که پگاه آهنگرانی آن را به همراه درنا مدنی ساخته و در جشنواره سینما حقیقت رونمایی شد و حالا به اکران عمومی رسیده است. فیلم درباره هنرورانی است که سال ها بیکار بوده اند و از آن‌جایی که دیوانه سینما هستند، خودشان شروع به فیلمسازی کرده‌اند و این فیلم‌ها تنها برای دل خودشان ساخته می‌شود.

کارهای دیگر: پگاه آهنگرانی بیشتر به عنوان بازیگر شناخته می شود اما فعالیت هایی چون یادداشت نویسی برای روزنامه، تهیه کنندگی و تدوین فیلم مستند را هم انجام می دهد. این کار در فیلم های بلند داستانی تجربه خواهد کرد؟ آن طور که خودش گفته می توانسته کارگرانی فیلم داستانی را تجربه کند اما دلش با ساخت فیلم مستند است.

مستندسازی

بهمن کیارستمی

پسر عباس کیارستمی فقید علاقه زیادی به مستند سازی دارد و کارنامه اش در این زمینه مفصل است:  تاکسی ، جواد (درباره‌ جواد یساری) ، شبیه‌خوانی (هنر تعزیه در ایران)، زیارت ، دو کمانچه (درباره‌ رضا درخشانی و بهرام بردی‌کر) ، کفار، نور ،مرتضی ممیز (دربارهی زندگی و آثار مرتضی ممیز)،  سفری به دیار مسافر و  زالو  فیلم های است که او ساخته. آثاری که کیارستمی ساخته هم مستندهای پرتره هستند و هم اجتماعی.

کارهای دیگر:  بهمن کیارستمی تجربه تدوین ، فیلمبرداری و  تهیه کنندگی را هم در کارنامه اش دارد. در این میان عدد فیلم هایی که تدوین کرده است بیش از دیگر تجربیات هنری اوست.در جشنواره مستند که در حال برگزاری است در مقام تدویگر فیلم «اعتراض وارد نیست» را دارد و این نشان می دهد دلبستگی اش به تدوین معدود به فیلم های داستانی نمی شود. بهمن نامی شناخته شده در عرصه تدوین است و توانسته خود را از زیر نام پدر بیرون بکشد.

مستندسازان

یوسف حاتمی کیا

پسر بزرگ ابراهیم حاتمی کیاست.مستند «چشم جنگ» تازه ترین کار اوست که سال گذشته در جشنواره فیلم حقیقت اکران شد. خودش گفته: «چشم جنگ» درباره زمانه و زندگی سعید صادقی از عکاسان شهیر دوران دفاع مقدس است که در قالب یک روایت جلوی دوربین می آید. در این مستند ما سراغ بزرگانی نظیر محمود کلاری، سیف الله صمدیان، محمد فرنود، علی فریدون و... رفته ایم و درباره سعید صادقی با این افراد گفتگو کرده ایم. این فیلم شهریور ماه امسال در گروه هنر و تجربه اکران شد و واکنش های مثبتی هم به همراه داشت. ساخت فیلم‌های پشت صحنه «چ» و «بادیگارد» نیز در کارنامه  یوسف حاتمی کیا ثبت شده است.

یوسف فیلم کوتاه هم می سازد که فیلم «بازگشت» و «ملاقات شیشه‌ای» از نمونه های آن است که اولی چندی پیش در جشنواره فیلم کوتاه فرانسه و بوسنی نمایش داده شد. یوسف همچنان برای عامه مخاطب نامی ناشناس است و به اسم پدر ابراهیم حاتمی کیا شناخته می شود.

مستندسازی

آرش طالبی

فرزند فقید محمد علی طالبی است. او سال 93 در سانحه رانندگی در یکی از جاده های شمال ایران جان باخت. آرش طالبی در هشتمین دوره جشنواره سینمای حقیقت مستند« ننه حسن» را به همراه پدرش ساخت و در این جشنواره ارائه کرد. این مستند به زندگی پیرزنی 76 ساله می پردازد که کارش نقاشی کردن است. «ننه حسن» جایزه بهترین اثر بخش بین‌الملل را در این جشنواره دریافت کرده بود.

کارهای دیگر: آرش طالبی متولد سال 1365 دارای مدرک کارشناسی سینما به عنوان تدوین‌گر فیلم‌های «یک روز سرد» و «قول» محمدعلی طالبی و «سیاوشان» محمدعلی سجادی را تدوین کرده و در کارگردانی مشترکی به همراه پدرش فیلم مستند «ننه حسن» را ساخته است.او چندی پیش از مرگ پروانه ساخت فیلم سینمایی «پادو» را به کارگردانی مشترک با پدرش دریافت کرده بود که اجل مهلت نداد. آرش طالبی در مستند «ننه حسن» نشان داده بود که در ساخت فیلم صاحب استعداد است؛ فیلم از سوی مخاطبان تحسین شده بود.

مستندسازان

نیما شایقی

توضیح: پیش از اکران مستند نیما شایقی خیلی ها گمان می کردند او پسر سیامک شایقی است اما در جلسات نقد و بررسی به این مساله اشاره شد و معلوم شد او برادرزاده سیامک است.

«پسری با گوش های شکسته» مهم ترین مستند نیما شایقی برادرزاده سیامک شایقی کارگردان سینما است. خودش درباره فیلم می گوید: من در حال نوشتن یک فیلمنامه بلند داستانی بودم که درباره یک پسر ۱۶ _۱۵ ساله ای بود که در یک مخمصه ای گیر کرده با یکسری از هویت های گذشته و حال جامعه درگیر بود. و این پسر کشتی هم می گرفت. وقتی برای کار تحقیقاتی آن با باشگاه های مختلف می رفتم و با بچه های کشتی گیر آشنا شدم، موضوع برایم جذاب تر شد و اصلاً جامعه کشتی برایم جذاب شد.

کارهای دیگر: نیما شایقی متولد ۱۳۵۷ تهران، دکترای ریاضی از دانشگاه کینگز کالج لندن است. او از ۱۳۸۱ همزمان با تدریس در دانشگاه، در رشته های عکاسی و فیلمسازی فعالیت داشته است. سیامک شایقی چندی پیش گفته بود اولین همکاری اش با نیما شایقی خیلی سال پیش از این و سر فیلم «رنو تهران ۲۹» بوده است. زمانی که نیما شایقی تنها ۱۱ سال داشته و به عنوان بازیگر خردسال جلوی دوربین رفته است.

مستندسازان

میلاد صدر عاملی

مستند«پیاده روهای واراژدین» مهم ترین کار میلاد صدر عاملی است که دغدغه ها و نگرانی ها و البته زندگی شخصی و زندگی حرفه ای برانکو ایوانکویچ مربی وقت تیم ملی را به تصویر می کشد. فیلمبرداری آن از خرداد ۸۴ و ۸۵ آغاز شد و مراحل پایانی فیلمبرداری آن همزمان با برگزاری مسابقه های جام جهانی فوتبال در كشور آلمان انجام شد. این فیلم توانست جایزه ویژه «گویرلانده» را از جشنواره فیلمها و مجموعه های تلویزیونی ورزشی میلان دریافت كند. میلاد صدرعاملی هم چنین مستند «مساحت زندگی» را بر اساس زندگی پدرش، رسول صدرعاملی  ساخته است.

کارهای دیگر: میلاد صدرعاملی به عنوان بازیگر ، دستیار و برنامه ریز در برخی از فیلم های پدرش حضور داشته اما هنوز صاحب امضا نشده است. دو سال پیش خبر آمد که پروانه ساخت «سونامی» به کارگردانی رسول صدرعاملی صادر شده که فیلمنامه اش را میلاد نوشته اما هنوز خبری از ساخت آن نیست.