تبیان، دستیار زندگی
هیچ کس علاقه ای به لب هایی ترک خورده یا پوسته پوسته شده ندارد. عوامل محیطی مانند شرایط آب و هوایی می توانند بر وضعیت لب ها تاثیرگذار باشند، اما گاهی اوقات خود ما اشتباهاتی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عواملی که لب ها را خشک می کنند

هیچ کس علاقه ای به لب هایی ترک خورده یا پوسته پوسته شده ندارد. عوامل محیطی مانند شرایط آب و هوایی می توانند بر وضعیت لب ها تاثیرگذار باشند، اما گاهی اوقات خود ما اشتباهاتی را مرتکب می شویم که ظاهر زیبا و سالم لب ها را در معرض خطر قرار می دهد.

بخش سلامت تبیان

خشکی لب

خشکی لب ها می تواند شرایطی دردناک را ایجاد کند، به ویژه زمانی که آنها ترک خورده و خونریزی داشته باشند. این شرایط بیشتر در فصل سرما رخ می دهد، اما مواجهه بیش از اندازه با نور خورشید نیز می تواند لب ها را خشک کند.

لب ها پوستی نازک دارند و فاقد غدد چربی هستند. از این رو، به راحتی می توانند دچار خشکی شوند. هوای سرد، هوای خشک، گرمایش داخلی، مواجهه با مواد شیمیایی و مصرف برخی داروها از جمله عواملی هستند که می توانند خشکی لب ها را به همراه داشته باشند. برخی عادات و انتخاب های ما می توانند شرایط را وخیم‌تر سازند، به ویژه برخی از آنهایی که فکر می کنیم برای سلامت لب ها خوب هستند.

لیسیدن لب ها

لیس زدن لب ها می تواند موجب خشکی آنها شود. بزاق حاوی آنزیم هایی است که پوست لب ها را خشک و تحریک پذیر می سازند. با استفاده از مرطوب کننده های لب می توانید این عادت را کنار بگذارید.

مسافرت هوایی

هوای موجود در هواپیما موجب از دست رفتن آب بدن می شود. رطوبت پایین و ارتفاع زیاد در سفر هوایی موجب از بین رفتن رطوبت پوست از جمله پوست لب ها می شود و نتیجه آن خشکی لب ها هنگام رسیدن به مقصد است. طی سفرهای طولانی به میزان کافی آب بنوشید و از کرم های مرطوب کننده استفاده کنید تا پوستتان خشک نشود.

استفاده از رژ لب

پیش از زدن رژ لب، بهتر است ابتدا از یک مرطوب کننده لب استفاده کنید.

استفاده از خمیردندان نامناسب

مسواک زدن مرتب دندان ها برای حفظ سلامت دهان و دندان ها ضروری است، اما انتخاب خمیر دندان بد می تواند لب ها را دچار مشکل سازد. اطمینان حاصل کنید که خمیردندان مورد استفاده شما موجب تحریک لب ها نمی شود. اگر نسبت به خمیردندان خود مشکوک هستید با خرید محصولی دیگر که حاوی مواد تشکیل دهنده متفاوت است شرایط را بررسی کنید.

دوش آب داغ

شستشوی پوست با آب داغ موجب از بین رفتن چربی های محافظ پوست می شود و می تواند خشکی و خارش را به همراه داشته باشد. توصیه می شود با آب ولرم دوش بگیرید تا از خشک شدن بیش از اندازه پوست جلوگیری شود.

عدم استفاده از کرم ضد آفتاب

یکی از اشتباهات بزرگی که انجام می دهید، عدم محافظت از لب ها در برابر پرتوهای فرابنفش نور خورشید است.

گرمای داخلی خانه طی فصل زمستان یکی از عوامل اصلی خشکی لب ها محسوب می شود، زیرا رطوبت هوا در این شرایط کاهش می یابد، به ویژه اگر در اتاقی گرم می خوابید

برای حفظ سلامت لب ها، هنگامی که داخل و خارج از خانه هستید از مرطوب کننده های لب استفاده کنید و در طول روز بکارگیری ضد آفتاب هایی با SPF 30 را فراموش نکنید.

افرادی که لب های خود را در برابر آسیب های ناشی از خورشید بدون محافظ باقی می گذارند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان پوست لب از جمله کارسینوم سلول بازال و کارسینوم سلول سنگفرشی قرار دارند.

نفس کشیدن از طریق دهان

تنفس از راه دهان به جای بینی باعث خشکی لب ها می شود. پیش از خواب بینی خود را تمیز کنید و از دستگاه بخور برای کاهش خشکی هوا در هنگام خواب استفاده کنید. در موارد حاد، ممکن است برای بهبود شرایط تنفس و باز کردن مسیرهای هوایی بینی به عمل جراحی نیاز باشد.

اتاق خواب گرم و نرم

گرمای داخلی خانه طی فصل زمستان یکی از عوامل اصلی خشکی لب ها محسوب می شود، زیرا رطوبت هوا در این شرایط کاهش می یابد، به ویژه اگر در اتاقی گرم می خوابید. پیش از خواب همواره از یک مرطوب کننده لب استفاده کنید و دمای اتاق را روی میزان مناسب تنظیم کنید.

مصرف دارو

اگر دارویی می تواند موجب خشکی دهان شود، امکان خشک شدن و ترک خوردن لب ها نیز وجود دارد. فهرست داروهای این چنینی طولانی است و بسیاری از داروها از جمله ضد افسردگی ها، ضد حساسیت ها، ضد اضطراب ها، ضد احتقان ها، شل کننده های عضلانی، و ضد دردها در این دسته قرار دارند. با پزشک خود در این زمینه صحبت کنید. در صورت نیاز احتمالا وی استفاده از یک کرم مرطوب کننده را توصیه خواهد کرد.


منبع : عصر ایران

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.