تبیان، دستیار زندگی

10 نشانه مشکلات دهان و دندان (2)

هیچ مشکلی به طور ناگهانی پیش نمی‌آید. زمان مسواک زدن، بهترین فرصت برای بررسی دهان به منظور اطلاع یافتن از مشکلات احتمالی است. به خاطر داشته باشید که وقتی نشانه‌ها در دهان و روی دندان شما ظاهر می‌شوند، مشکلی که باعث ایجاد آنها شده، در مرحله پیشرفته قرار دارد. در این صورت حتما به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دندان، بیماری دندان، مشکلات دندان،

در قسمت نخست این مطلب در خصوص مشکلاتی مانند ورم لثه، لکه های سفید روی دندان و غیره صحبت کردیم که هر کدام نشانگر مشکلاتی در دهان هستند. در این قسمت نیز به مشکلات دیگری می پردازیم که نیازمند دقت بیشتر شما به سلامتی دهان و دندان تان خواهد بود.

دندان های زرد

دلایل: چای، قهوه و برخی مواد غذایی که روی سینک ظرفشویی لک می اندازند، می توانند باعث ایجاد لکه روی دندان های شما نیز شوند. اما موادغذایی تنها دلیل زردی دندان ها نیستند. با افزایش سن، دندان های ما بطور طبیعی تیره شده و زردتر به نظر می رسند، چون مینای دندان به تدریج از بین می رود و ماده میانی دندان ها که رنگ زردی دارد، آشکار می شود.

درمان: برای حفظ سفیدی دندان ها می توانید مصرف خوراکی هایی را که رنگ دندان ها را عوض می کنند، کاهش دهید و یا هنگام مصرف نوشیدنی هایی که دندان ها را لکه دار می کنند، از نی استفاده کنید. مراجعه منظم به دندانپزشک برای جرم گیری دندان ها نیز می تواند راه حل خوبی باشد.

دلیل اصلی بوی بد دهان هنگام برخاستن از خواب ، کاهش تولید بزاق دهان در طول شب و عدم تخلیه مناسب باقیمانده مواد غذایی از دهان است. در نتیجه باکتری های موجود در دهان بوی بدی ایجاد می کنند

 

اگر می خواهید لبخندی درخشان تر داشته باشید، از انواع مواد سفید کننده ای استفاده کنید که قابل تهیه از داروخانه ها و حتی خود دندانپزشکان هستند.

برای پیدا کردن بهترین و مناسب ترین ماده سفید کننده با داروساز یا دندانپزشک خود صحبت کنید، اما فراموش نکنید که برخی لکه های دندانی (مانند لکه ناشی از مصرف تتراسایکلین) و همچنین برخی تغییر رنگ ها قابل پاک کردن نیستند. اگر زردی دندان شما ناشی از افزایش سن باشد، بهتر است به فکر روکش کردن دندان های خود باشید. 

توجه: برخی مواد سفیدکننده می توانند باعث حساسیت دندان ها یا التهاب لثه ها شوند. از همین رو لازم است که این مواد با احتیاط مصرف شوند. فراموش نکنید که اگر تصمیم به نصب روکش گرفتید، باید برای تعویض آنها در آینده آماده باشید ، چرا که عمر محدودی دارند. 

مانند تمام موارد مربوط به بهداشت دهان و دندان، بهترین راهکار رعایت دقیق بهداشت و همچنین مراجعه منظم به دندانپزشک است. با افزایش سن دهان شما آسیب پذیرتر می شود. اگر می خواهید دهان و دندان های سالمی داشته باشد و به سرعت مشکلات احتمالی تان مشخص شوند، باید با دندانپزشک همکاری کنید و هر نوع نشانه یا تغییر غیرعادی را که در دهان و دندان شما پدیدار می شود، به او اطلاع دهید.

بوی بد دهان

بوی بد دهان

دلایل : مصرف سالادها ، سبزی خوردن و غذاهای حاوی سیر، ساندویچ ماهی تن و ... همگی دلیل ایجاد هالیتوز یا بوی بد دهان هستند. اما چرا؟ برخی مواد غذایی مانند پیاز، سیر و ادویه جات هنگامی که هضم می شوند، وارد سیستم گردش خون شده و تا شش ها نفوذ می کنند و بدین ترتیب بر هوای بازدم تاثیر می گذارند. البته بوی بد دهان می تواند در اثر عدم رعایت بهداشت دهان و دندان نیز باشد. 

دلیل اصلی بوی بد دهان هنگام برخاستن از خواب ، کاهش تولید بزاق دهان در طول شب و عدم تخلیه مناسب باقیمانده مواد غذایی از دهان است. در نتیجه باکتری های موجود در دهان تکثیر می شوند و بوی بدی ایجاد می کنند.

اگر پی در پی دچار آفت می‌شوید، یا اینکه آفتی در دهان و زبان شما وجود دارد که محو نمی‌شود، لازم به دندانپزشک مراجعه کنید چرا که این موضوع می‌تواند نشانه مشکلی حادتر باشد، مانند سرطان دهان


درمان: به عنوان یک راه حل کوتاه مدت، روزانه دو بار دهان خود را با محلول دهانشویه بشویید. اما برای درمان طولانی مدت بهترین راه انجام نظافت عمقی دهان است، بدین معنا که زبان خود را نیز به همراه دندان ها مسواک بزنید.

تمیز کردن زبان می تواند مفید واقع شود، چرا که زبان افراد شکاف ها و بریدگی هایی دارد که باقیمانده مواد غذایی می توانند در آنجا قرار بگیرند و باعث ایجاد بوی بد شوند.

توجه: اگر دهان شما مانند یک اسکناس نو کاملا تمیز است، اما بوی بدی می دهد، باید به دندانپزشک یا پزشک داخلی مراجعه کنید. برخی درمان های پزشکی با خشک کردن آب دهان یا با آزاد کردن مواد شیمیایی بدبو از سوی بدن می توانند باعث ایجاد هالیتوز شوند. همچنین برخی بیماری ها یا اختلالات متابولیک می توانند مسئول بوی بد دهان باشند. بنابراین لازم است بوی دائمی دهان نادیده گرفته نشود. 

آفت دندان، دهان، بهداشت دهان،

آفت دهان

دلایل: هیچ کس دلیل قطعی بروز این ضایعات دردناک روی زبان و دهان را نمی داند. احتمال داده می شود بروز آنها به دلیل شوک یا التهابات مربوط به مواد غذایی باشد.

درمان : آفت ها علیرغم دردناک بودن و ناخوشایند بودنشان، بعد از گذشت ده تا چهارده روز خود به خود درمان می شوند. با این حال می توانید روی آنها پمادها و ژل های ضدآفت بمالید. اما بهتر است از خوردن غذاهای پرادویه در این مدت خودداری کنید.

توجه: آفتی که خودبخود از بین می رود، دلیلی برای نگرانی ندارد. اما اگر پی در پی دچار آفت می شوید، یا اینکه آفتی در دهان و زبان شما وجود دارد که محو نمی شود، لازم به دندانپزشک مراجعه کنید چرا که این موضوع می تواند نشانه مشکلی حادتر باشد، مانند سرطان دهان. دردهای مشابه با دردهای ناشی از بروز آفت می توانند از نشانه های بیماری کرون نیز باشند.


 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.