تبیان، دستیار زندگی
معاون حقوقی رییس جمهوری گفت: 7 لایحه در حوزه محیط زیست، یک لایحه در حمایت از محیط بانان و یک لایحه در حمایت از حقوق حیوانات تقدیم مجلس شده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

9 لایحه محیط زیستی به مجلس تقدیم شده است

معاون حقوقی رییس جمهوری گفت: 7 لایحه در حوزه محیط زیست، یک لایحه در حمایت از محیط بانان و یک لایحه در حمایت از حقوق حیوانات تقدیم مجلس شده است.

بخش حقوق تبیان

مجید انصاری

مجید انصاری روز جمعه در مراسم افتتاحیه شانزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست افزود: سه لایحه از 7 لایحه محیط زیستی مربوط به موافقتنامه های بین المللی است.

وی با تاکید بر این که کارنامه دولت یازدهم در بخش محیط زیست درخشان است، یادآور شد: رییس جمهوری حقوقدان شما اولین مصوبه که در اولین جلسه دولت یازدهم به تصویب رساند مربوط به احیای دریاچه ارومیه بود که خوشبختانه امروز این دریاچه احیا شده و مسیر پایداری آن را با همکاری مخیط زیست پیگیری می کنیم.

وی تصریح کرد: حفاظت از خاک، حفاظت از منابع طبیعی، احیای تالاب های کشور، حمایت از محیط بانان، ارزیابی زیست محیطی و حقوق حیوانات لوایحی هستند که به مجلس تقدیم کرده ایم.

معاون حقوقی رییس جمهوری ادامه داد: امیدواریم محلس بررسی 9 لایحه را در اولویت قرار دهند و این لوایح را در ماه های آینده تصویب کنند.

لازمه پیشرفت در محیط زیست تصویب این لوایح است

انصاری یادآور شد: ما جزو کشورهای در حال توسعه هستیم و توسعه همه جانبه کشور بویژه در حوزه اقتصادی را تجربه می کنیم

وی خاطرنشان کرد: اگر سازگاری و تعامل میان توسعه و سیاست محیط زیستی برقرار نشود سیاست ها حتما دور زده می شوند.

معاون رییس جمهوری تصریح کرد: برای ما باعت افتخار است که در دورانی که اساسا محیط زیست دغدغه جهانی نبوده و پیش بینی بحران هم برای محیط زیست نمی شد 1400 سال پیش در قرآن کریم دهها آیه در حوزه مسایل محیط زیست و تعامل انسان و طبیعت آمده است.

انصاری از همه فعالان حوزه محیط زیست خواست در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی که برای آن ستادی تشکیل شده و وظیفه وضع، اصلاح و رفع قوانین مزاحم را برعهده دارد، خلاها و تعارضات قانونی را بررسی و نظرات خود را کنند.

وی ادامه داد: مساله محیط زیست امروز مساله اول دنیا و امروز دغدغه کسانی است که می خواهند در این جهان سالم تر و راحت تر زندگی کنند.

معاون رییس جمهوری تصریح کرد: برای ما باعت افتخار است که در دورانی که اساسا محیط زیست دغدغه جهانی نبوده و پیش بینی بحران هم برای محیط زیست نمی شد 1400 سال پیش در قرآن کریم دهها آیه در حوزه مسایل محیط زیست و تعامل انسان و طبیعت آمده است.

وی یادآور شد: چندین سوره به نام عوامل کلیدی و موثر طبیعی یا اجزای ان نامگذاری شده است و خداوند متعال به جان اشیا و مواهب طبیعی سوگند خورده است. در زمینه جرم انگاری برهم زنندگان تعادل در محیط زیست به عنوان افساد فی الارض و سنگین ترین مجازاتی است که برای تخریب کنندگان زمین زیستگاه زمین معرفی کرده است، فقه اسلام و شیعه مفتخر است به احکام بسیار دقیق و منطبق با آخرین یافته های حقوق بین الملل محیط زیست حتی در زمان جنو ارایه کرده است.

معاون حقوقی رییس جمهوری یادآور شد: حضرت امیر المومنین (ع) در دوران خود آن را تبیین فرمودند اگر قرآن نهج البلاغه و فقه شیعه را کتاب محیط زیست بنامیم اغراق نکرده ایم.

شانزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست با حضور وزیر امور خارجه، معاون حقوقی رییس جمهوری، رییس سازمان محیط زیست، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد و رییس برنامه محیط زیست سازمان ملل (یونپ) در محل دائمی نمایشگاه های بین‌المللی تهران گشایش یافت.
منبع: ایرنا

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .