تبیان، دستیار زندگی
رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز گفت:میزان حق الوکاله توافق میان وکیل و موکل است و در صورت عدم توافق، طبق تعرفه مصوب سال ٨٥ محاسبه می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

میزان حق الوکاله توافقی است/انجام ٦ هزار و ٨٤١ وکالت معاضدتی در سال 95

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز گفت:میزان حق الوکاله توافق میان وکیل و موکل است و در صورت عدم توافق، طبق تعرفه مصوب سال ٨٥ محاسبه می شود.

بخش خقوق تبیان

میزان حق الوکاله توافقی است/

به گزارش روز شنبه خبرنگار اجتماعی ایرنا، امیر حسین آبادی در سومین نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه که به مناسبت سالروز استقلال کانون های وکلا و روز وکیل برگزار شد، این مطلب را عنوان کرد.

وی درباره حق الوکاله های میلیاردی با اشاره به انعکاس نادرست اینگونه موارد، گفت: میزان حق الوکاله در ماده ١٩ لایحه استقلال وکالت توسط قانونگذار تصریح شده است که توافق میان وکیل و موکل است و در مواردی که توافق نباشد، برابر با تعرفه مصوب که در سال ٨٥ توسط رئیس قوه قضائیه وقت تصویب شده عمل می شود.

انجام ٦ هزار و ٨٤١ وکالت معاضدتی

حسین آبادی درباره مشاوره حقوقی و وکالت معاضدتی افزود: از ابتدای سال ٩٥ تا به امروز ، ١٠٤ هزار و ١٢٥ مشاوره حقوقی و ٦ هزار و ٨٤١ وکالت معاضدتی از سوی کانون وکلای دادگستری مرکز انجام شده است.

وی در خصوص تعامل با قوای سه گانه گفت: کانون وکلای دادگستری در زمینه برخی لوایح قضائی و قانونی از جمله لایحه تملک آپارتمان ها در قوه قضائیه نظراتی را مطرح کرده است. همچنین در تهیه منشور حقوق شهروندی با قوه مجریه نیز مشارکت و همکاری داشته است.

لایحه جامع وکالت فعلا کنار گذاشته شده است

حسین آبادی در مورد لایحه جامع وکالت افزود: این لایحه در کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس فعلا کنار گذاشته شد و قرار شد اصلاحات و الحاقاتی به قانون موجود اضافه شود که این موضوع تا امروز انجام نشده است و بناست تا پس از فراغت مجلس شورای اسلامی از قانون بودجه و برنامه ششم توسعه، توسط کمیسیونی باحضور نمایندگانی از دولت،قوه قضائیه و کانون وکلا پیگیری شود.

وی با بیان اینکه احتمالا در اوایل سال ٩٦ لایحه جامع وکالت پیگیری می شود، تاکید کرد: یقینا در اصلاحات و الحاقات لایحه جامع وکالت، استقلال کانون های وکلا باید حفظ شود.

حسین آبادی در مورد کمپین حذف ظرفیت آزمون وکالت افزود: در قانون کیفیت آزمون وکالت تبصره ماده یک تعیین میزان پذیرش متقاضیان پروانه وکالت توسط کمیسیونی با حضور رئیس دادگستری، رئیس شعبه دادگاه انقلاب و رئیس کانون وکلای محلی پیش بینی شده که با بررسی های محلی و با توجه به تعداد شعب دادگاه و تعداد وکلای در آن منطقه مشخص می شود.

وی با تاکید بر اهمیت امکانات آموزشی برای کارآموزان وکالت ادامه داد: آزمون وکالت بسیار سخت است و کارآموزان بعد از پذیرش نیز ١٨ ماه دوره کارآموزی باید بگذرانند و در کنار وکیل با تجربه و اصلح آموزش ببینند همچنین باید در دادگاهها حاضر شوند و روند رسیدگی به پرونده های قضایی را به طور کامل در جریان باشند و ماهانه دو بار از جلسات دادگاه گزارش تهیه کنند.

حسین آبادی اظهار کرد: متاسفانه کارآموزان وکالت هر پنج شش ماه یک بار امکان حضور در جلسات علنی دادگاه را پیدا می کنند و ممکن است در یک روز ١٢ کارآموز به یک شعبه دادگاه مراجعه کنند.

بیشترین تخلف وکلا تمرکز در غیر محل اشتغال است

حسین آبادی درباره بیشترین میزان تخلفات وکلا در دادگاه انتظامی قضات را تمرکز در غیر محل اشتغال دانست و گفت: اغلب وکلا که در شهرستان ها آزمون وکالت پذیرفته می شوند، در تهران فعالیت دارند، این در حالیست که تهران و حومه اشباع شده است.


منبع: ایرنا
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .