تبیان، دستیار زندگی
مدیرکل دفتر توسعه و ترویج صنایع دستی معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: اقدامات لازم برای ثبت شهر اصفهان به عنوان شهرجهانی صنایع دستی، تبریز به عنوان شهر جهانی فرش و میبد به عنوان شهر جهانی زیلو در حال انجام است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اصفهان،تبریز و میبد؛ شهرهای جهانی صنایع دستی،فرش و زیلو

مدیرکل دفتر توسعه و ترویج صنایع دستی معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: اقدامات لازم برای ثبت شهر اصفهان به عنوان شهرجهانی صنایع دستی، تبریز به عنوان شهر جهانی فرش و میبد به عنوان شهر جهانی زیلو در حال انجام است.

بخش گردشگری تبیان

اصفهان،تبریز و میبد؛ شهرهای جهانی صنایع دستی،فرش و زیلو

به گزارش تبیان ایرنا؛ علی حاجی شیزری روز پنجشنبه در همایش ملی زیلوی میبد در دانشگاه آیت الله حایری میبد افزود: برای ثبت یک شهر به عنوان شهر جهانی در زمینه خاص هماهنگی های زیادی اتفاق افتاده و اعتباراتی قابل توجهی نیز در این زمینه اختصاص یافته است.

وی اضافه کرد: به منظور شتاب بخشی به ثبت جهانی میبد به عنوان شهر زیلو، 70 دستگاه به تعداد دستگاه های زیلوبافی این شهر اضافه می شود که بیش از 12 میلیارد ریال تسهیلات برای هنرمندان و صنعتگران این بخش در نظر گرفته شده که بخشی از آن پرداخت شده و مابقی آن نیز پرداخت می شود.

حاجی شیزری با بیان اینکه ثبت جهانی شهر میبد با برند زیلوی این شهر می تواند زمینه رونق و تجاری سازی این محصول را فراهم سازد، تصریح کرد: باید اقدامات اساسی و آموزش های به روز در این زمینه صورت گیرد چرا که مخاطبان جهانی این محصول سلیقه های کلاسیک دوره قاجار را نمی پسندند و برای بازارهای جهانی باید محصولاتی با طرح ها و نقشه های متناسب با علاقه آنان تولید شود.

مدیرکل دفتر توسعه و ترویج صنایع دستی معاونت صنایع دستی اظهار کرد: باید طرح های مورد پسند و سلیقه بازارهای هدف شناسایی و با برندسازی، هنر و صنعت زیلوی میبد مطابق با این سلایق عرضه شود.

شیزری در ادامه افزود: میبد، با داشتن هنر سفالگری با سابقه تاریخی بسیار کهن، احیای کارگاه های کاربافی و دیگر هنرها و صنعت ها می تواند روند رو به رشدی را در زمینه ظرفیت های صنایع دستی در پیش رو داشته باشد.

صنایع دستی ایران بابیش از 300 رشته بیشترین میزان تنوع را در دنیا دارد و بعد از کشورهای چین و هند نیز در حوزه تولید محصول جایگاه سوم را در این زمینه ایران به خود اختصاص داده، اما در حوزه صادرات ایران جز 30 کشور اول دنیاست که در این زمینه باید کار بیشتری صورت گیرد.

وی در ادامه با بیان اینکه صنایع دستی باید از حالت ویترینی خارج و به عنوان محصولات کاربردی با زندگی مردم عجین شود، اظهار کرد: در این صورت است که صنایع دستی ترویج پیدا می کند و مردم خواهان آن می شوند، این روند باعث تولید بیشتر، ایجاد اشتغال و کاهش هزینه ها خواهد شد.

شیزری از اجرایی شدن طرح استفاده از زیلو در مساجد و حسینیه ها در آینده نزدیک خبرداد و گفت: با دستور مقام معظم رهبری تمام زیرانداز های حسینیه امام خمینی (ره) جمع آوری شد وبه جای آن از زیلو استفاده شد که این رویه می تواند الگویی برای همه باشد.

مدیرکل توسعه و ترویج صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری همچنین ازبرگزاری نخستین جشنواره صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر خبرداد و یادآور شد: با برگزاری این جشنواره برای صنایع دستی و هنرهای سنتی، زمینه در نظر گرفتن امتیازاتی برای هنرمندان فراهم می شود، زیرا استفاده از آثار فاخری که نشان ملی دارند، در روند معرفی، ترویج و تکامل صنایع دستی اهمیت دارد.

وی در ادامه گفت: صنایع دستی ایران بابیش از 300 رشته بیشترین میزان تنوع را در دنیا دارد و بعد از کشورهای چین و هند نیز در حوزه تولید محصول جایگاه سوم را در این زمینه ایران به خود اختصاص داده، اما در حوزه صادرات ایران جز 30 کشور اول دنیاست که در این زمینه باید کار بیشتری صورت گیرد.

این مسئول افزود: این مسئله نشان می دهد که ضعف ما در تولید صنایع دستی نیست بلکه در آموزش و صادرات است که بخشی از آن به دلیل تحریم های ناجوانمردانه، بازار را از هنرمندان و صنعتگران این عرصه گرفته است.

فرماندار میبد نیز در این همایش با بیان پیشینه هنر صنعت زیلو در این شهرستان گفت: امروزه زیلو با تلاش پویای فرهنگ ها و مسئولان پایه کار، هنرمندان و زیلوبافان و حرکت های پژوهشی به عنوان هنر صنعت ملی در حال شکوفایی و ثبت جهانی است تا جلوه ای از تاریخ ارزشمند میبد را در جهان نظاره گر باشیم.

در این همایش بیش از 300 نفر از صاحب نظرات، هنرمندان زیلوباف و پژوهشگران دعوت‌شده‌اند، تا زمینه ثبت جهانی زیلو را فراهم کنند که مقالات این همایش به انگلیسی نیز تدوین و برای یونسکو ارسال می شود.

حسین فلاح افزود: در این همایش بیش از 300 نفر از صاحب نظرات، هنرمندان زیلوباف و پژوهشگران دعوت‌شده‌اند، تا زمینه ثبت جهانی زیلو را فراهم کنند که مقالات این همایش به انگلیسی نیز تدوین و برای یونسکو ارسال می شود.

نام‌گذاری یکی از میدان‌های شهرمیبد به نام میدان زیلو، معرفی احیاگر زیلو در همایش و تجلیل از خانواده‌های زیلوباف، پیگیری تصویب رشته زیلو در دانشگاه از دیگر برنامه‌های این همایش بود.

یزد از استان های توانمند در حوزه صنایع دستی است و هم اکنون در این استان بیش 50 رشته صنایع دستی وجود دارد که هنرمندان و صنعتگران به صورت انفرادی و کارگاهی به انجام آن مشغول هستند و دو هزار و 985 کارگاه و 25 تعاونی صنایع دستی زیرپوشش و حمایت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قرار دارد.

فرش بافی، زیلوبافی، ترمه، زری، مخمل، شمد، دارایی، چادرشب، دستمال یزدی، روتختی، خورجین بافی(لبافی)، پتو، جاجیم، شال بافی، بقچه، لنگ، قناویز، روفرشی، شال بافی، قلم زنی، شیشه گری، بافت پادری، کف پوش و چرم سازی، موتابی و نمد مالی از صنایع دستی استان یزد است.


منبع : ایرنا