تبیان، دستیار زندگی

ازدواج امیرالمؤمنین، چند روز پس از شهادت حضرت زهرا(علیهاالسلام)؟

از جمله موارد مهمی که بایستی با نگاه مدقانه در تاریخ به بررسی آن پرداخت، به جهت اهمیت موضوع، میزان ارتباط و علاقه میان حضرت زهرا و امیرالمومنین علیهماالسلام است. از جهت اهمیت خاصی که این دو شخصیت در تاریخ دارند، همواره مورد قضاوت‌های تاریخی واقع شده اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

 

م

در تاریخ اسلام، میزان محبت و علاقه میان حضرت علی و حضرت زهرا علیهما السلام به هیچ عنوان قابل کتمان نیست. همچنین از طرف دیگر، شخصیت مهم و کلیدی تاریخ اسلام، حضرت زهرا و بهای گزافی که پدر ایشان، نبی اکرم، در خصوص ایشان بیان کردند باعث شد تا بسیاری بنای سرپوشی بر کار مقتدایان خویش نهند و با منحرف کردن تاریخ به وسیله اتهام زنی به امیرالمومنین علی علیه السلام از هر طریقی، به مقاصد خوسش برسند.

یکی از تهمت هایی که به سادگی می توان دستمایه قرار داد، روایتی است از کتاب بحارالانوار از علامه مجلسی نقل شده است که در آن روایت بیان شده است که حضرت علی علیه السلام پس از شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها، به فاصله 9 روز ، اقدام به ازدواج با فردی دیگر کرده است.

علامه محمد باقر مجلسی در کتاب «بحارالانوار»، روایت نموده: «و فی قوت القلوب انه تزوج بعد وفاتها بتسع لیال…» یعنی: «حضرت علی علیه السلام نه شب بعد از رحلت همسرشان [با امامه]، ازدواج نموده اند…»

مرحوم مجلسی چنین نقلی را به استناد از کتاب «قوت القلوب»، تالیف: ابوطالب مکی در گذشته به سال ۳۸۶ می باشد که وی از علمای اهل سنت بوده است. و با مراجعه به کتاب «قوت القلوب»، نیز مشاهده می گردد نویسنده ی کتاب، این نقل را بدون ذکر سند و به شکل مرسل نقل نموده و بیان داشته: «و یقال أنه تزوّج بعد وفاه فاطمه (صلوات اللّه علیها و على أبیها) بتسع لیال» و گفته شده که علی علیه السلام نه شب پس از رحلت فاطمه(که درود خدا بر وی و پدرش باد) ازدواج نموده است.

از جمله موارد مهمی که بایستی با نگاه مدقانه در تاریخ به بررسی آن پرداخت، به جهت اهمیت موضوع، میزان ارتباط و علاقه میان حضرت زهرا و امیرالمومنین علیهما السلام است. از جهت اهمیت خاصی که این دو شخصیت در تاریخ دارند،همواره مورد قضاوت های تاریخی واقع شده اند.

نویسنده قوت القلوب

«ابوطالب محمد بن علی بن عطیه مکی»، زاهد و عارف سده چهارم است که در اصل از مردم جبل ایران بود و چون در مکه پرورش یافت، به مکی معروف شد. با آن که ابوطالب از مولفان مشهور صوفیه بوده است و در دوره‌های بعد همواره به اقوال و روایات او استناد می‌کرده‌اند، آگاهی درباره زندگانی و احوال شخصی او بسیار اندک است.

از گستردگی و تنوع مطالب و موضوعاتی که در کتاب « قوت القلوب » او دیده می‌شود، چنین بر می‌آید که وی در اوایل عمر در علوم مرسوم زمان خود به تحصیل و تعلم مشغول بوده و خصوصاً به استماع حدیث و روایت آن رغبت و توجه تمام داشته است. وی صحیح بخاری را نزد ابوزید استماع کرده و از عبدالله بن جعفر بن فارس اجازه روایت گرفته بود و از کسانی چون ابوبکر آجری ، علی بن احمد مصیصی ، محمد بن عبدالحمید صنعانی و احمد ضحاک روایت می‌کرد و کسانی چون عبدالعزیز ازجی و محمد بن مظفر خیاط از او روایت کرده‌اند.

بنابراین مشخص می شود، مرحوم مجلسی این خبر را فقط به جهت نقل افکار عامه آورده اند و نه به جهت تایید و این خبر هیچ سندی ندارد ضمن اینکه قائل آن یک عامی است. اهل سنت قصد دارند با این دروغ ها، منکر شهادت و مصیبت حضرت زهرا سلام الله علیها بشوند که اگر یک مصیبت و یا حزن شدید بود، حضرت علی اقدام به ازدواج مجدد به این سرعت نمی کردند.

 

به هر صورت مطلب فوق با تاریخ و فقه شیعه، سازگاری ندارد و باطل است. اما با این حال، ازدواج بعد از فوت همسر امری است شرعی و پسندیده است که نمی توان از آن گریزی داشت. با این وجود و با توجه به میزان علاقه و محبت میان حضرت علی و حضرت زهرا سلام الله علیها،بدیهی است که به سرعت چنین چیزی اتفاق نیفتاده است و تاریخ اثبات می کند که بسیاری از افراد بنای مخالفت با امیرالمومنین را از همان ابتدا برداشتند و به هرنحوی تلاش کردند تا چهره برفروغ ایشان را تخریب سازند،غافل از اینکه خداوند پیشتر از این در قرآن خویش فرموده بود که نور ایشان خاموش نشدنی است...
فرآوری: محمد باعزم - بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان
منابع:
1. پایگاه اطلاع رسانی تاریخ اسلام
2. دانشنامه فقه

 

 

 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.