تبیان، دستیار زندگی
رمزگشایی از توهین مجری شبكه سه به علی كریمی. آیا پیمان طالبی با حمله به جادوگر قصد شهرت دارد؟ چرا تلویزیون برخلاف ماجرای توهین علی ضیا به پرویز مظلومی، این بار ساكت نشسته؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توهین مجری شبکه سه به کریمی

رمزگشایی از توهین مجری شبكه سه به علی كریمی. آیا پیمان طالبی با حمله به جادوگر قصد شهرت دارد؟ چرا تلویزیون برخلاف ماجرای توهین علی ضیا به پرویز مظلومی،‌این بار ساكت نشسته؟

بخش سینماتلویزیون تبیان
پیمان طالبی

ابتدا به طور فشرده ماجرایی را برای تان روایت می كنیم كه شاید در شلوغی آخر هفته پیش ، از ریز آن با خبر نشده نباشید. بعد از آن از سه منظر توهین پیمان طالبی مجری برنامه «طبیب» شبكه سه به علی كریمی را واكاوی می كنیم. علی كریمی، بازیكن محبوب سال های نه چندان دور پرسپولیس و تیم ملی،در اینستاگرام رئیس جمهور كشورمان از او می خواهد معصومه ابتکار،‌رئیس سازمان محیط زیست را بخاطر شرایط نامساعد هموطنان مان در خوزستان مواخذه کند. روابط عمومی سازمان محیط پاسخی نسبتا طولانی برای علی كریمی می فرستد و توضیح می دهد كه خانم ابتكار از هیچ تلاشی دریغ نكرده. كریمی هم پاسخ می دهد كه:«وظیفه من در قبال هموطنانم به دلیل نداشتن پست و مقام، در حد یه پست اینستاگرامى می تواند باشد و ...» در متن کریمی یك خطای تایپی وجود داشت و اینستاگرام شده بود ایستگرام. پیمان طالبی با ادبیاتی تند ایرادی بنی اسرائیلی  از این خطا می گیرد:«یکی به این لنگی بیسواد بگه ایستگرام نه اسکل !!! اینستاگرام » اعتراض كاربران طالبی را مجبور به عذرخواهی، حذف پست و بستن صفحه اش می كند. كریمی هم به او كنایه زد كه: «خدا این باسوادا رو از ما  نگیر ... » در این گزارش ماجرا از سه منظر واکاوی شده است.

در جست و جوی شهرت

كارنامه مجری: در تلویزیون ما مجریان زیادی مشغول به كار هستند اما معدودی از آن ها را مردم می شناسند. مهجور بودن خیلی از مجریان معلول برنامه ای است كه پیش قاطبه بیننده ها شهره نمی شوند و فرصت عرض اندام برای مجری نمی گذارند. درباره پیمان طالبی ماجرا فرق می كند؛ شبكه سه دو برنامه در تایم طلایی به او داده است تا خودی نشان بدهد. او مدت ها «مردم چی می گن؟»‌را اجرا می كرد و از بیستم آذر با برنامه «طبیب» روی آنتن است. برای كسانی كه به شكل حرفه ای تلویزیون تماشا می كنند نام و چهره طالبی آشنا است اما آن ها كه به شكل گزینشی پای برنامه می نشینند با این مجری آشنایی ندارند.

آنالیز مجری: اگر شما هم جزو آن دسته از بیننده هایی هستید كه با پیمان طالبی آشنایی ندارند، درباره كیفیت اجرایش همین قدر بدانید كه از مجریان متوسط تلویزیون است. نه تسلط و شش دانگی مجریانی چون فرزاد حسنی و احسان علیخانی را دارد و نه جسارت كسی مثل علی ضیا. معمولی اجرا می كند و مناسب برنامه هایی مثل «مردم چی می گن» و «طبیب» است. با این شرایط امیدی به قرار گرفتن او میان مجریان تراز اول تلویزیون نمی رود.

تحلیل رفتار اخیر:‌با این توصیف،‌ ذهن ژورنالیستی به یك سمت رهنمون می شود كه پیمان طالبی با ایراد از علی كریمی و توهین به او قصد شهرت داشته است.كما این كه از روز چهارشنبه و انتشار كامنت او علیه كریمی، نام این مجری به وفور در رسانه های رسمی و شبكه های مجازی دیده می شود و آدم را یاد این مثل می اندازد كه «بدنامی به از گمنامی». یعنی در شرایط عادی طالبی نمی توانست این همه نگاه ها به سوی خود خیره كند. حتی اگر مجری شبكه سه یك استقلالی متعصب باشد برای نشان دادن علاقه رنگی خود به توهین متوسل نمی شود جز این كه با كری خواندن قصد خودنمایی داشته باشد. از این بعد خیلی ها این مجری را با كل كل با علی كریمی خواهند شناخت.

سكوت تلویزیون

اصل ماجرا:‌در ادامه اشاره خواهیم كرد كه مسولان تلویزیون همواره نگاه سخت گیرانه و گاه بی رحمانه ای در قبال مجریان داشته اند. بعد از پست غیر تعارف پیمان طالبی درباره علی كریمی اما مسولان تلویزیون واكنشی نداشتند و موضعی در این باره اتخاذ نكرند.

چرا طالبی باید توبیخ می شد؟ بعد از توهین پیمان طالبی خیلی ها در كامنت هایی كه در شبكه های مجازی به اشتراك گذاشتند، پای تلویزیون را وسط كشیدند و این رسانه را مقصر اصلی دانستند. نمی گوییم رفتار اشخاص را باید به حساب تلویزیون گذاشت اما در شرایطی كه افكار عمومی بین مجریان و تلویزیون مری قائل نیست، مسولان صدا و سیما باید واكنشی سریع می داشتند.مدیران سازمان اما واكنشی به این انتقادها نداشتند و در حالی كه باید رفتار مجری شان را تقبیح كردند تا لحظه تنظیم گزارش بهتر دیدند كه بی تفاوت باشند.

سابقه قبلی: در این چند سطر امكان مرور همه سخت گیری ها تلویزیون در قبال مجریان وجود ندارد و محض نمونه یك مورد مشخص اشاره می كنیم.

ذهن ژورنالیستی به یك سمت رهنمون می شود كه پیمان طالبی با ایراد از علی كریمی و توهین به او قصد شهرت داشته است.كما این كه از روز چهارشنبه و انتشار كامنت او علیه كریمی، نام این مجری به وفور در رسانه های رسمی و شبكه های مجازی دیده می شود و آدم را یاد این مثل می اندازد كه «بدنامی به از گمنامی»

بعد از دربی 81  کلیپی از علی ضیاء منتشر شد که این مجری در آن پس از اینکه تیم محبوبش گل تساوی را در وقت های تلف شده به ثمر رساند، شعارهایی سر داد كه حاوی توهین به سرمربی وقت استقلال بود. خیلی زود علی اصغر پورمحمدی معاون وقت سیما مصاحبه كرد و گفت: سیدعلی ضیاء تا اطلاع ثانوی ممنوع التصویر شد و حق اجرا در رادیو، تلویزیون و سیمای استان‌ها را ندارد... مدت ها از ضیا خبری نبود و حتی جلوی برنامه اش در آستانه پخش گرفته شد. قصد دفاع از رفتار او را نداریم اما می دانیم كه حركات و گفته های احساسی ضیا در محیط خصوصی انجام شده ؛‌آن هم در شرایطی كه گل پرسپولیس هوش هوادران دو آتیشه اش را از سر برده بود. طالبی اما با صبر و حوصله پستی می نویسد و آن را به اشتراك می گذارد؛ یعنی بحث هیجان در میان نیست كه بخواهد جوگیر شود. با این حساب توبیخ او كه باید جدی تر باشد.

شائبه رنگی بودن بودن شبكه سه

شائبه اول: توهین طالبی به یكی از اسطورهای فوتبال با عذرخواهی و حذف پست از ذهن پاك نمی شود خاصه آن كه توهین كننده، وجاهتش را از تلویزیون گرفته است.وقتی تلویزیون بر خلاف ماجرای توهین ضیا به سرمربی آبی ها سكوت می كند،خیلی عجیب نیست كه به هواداری از استقلال متهم شود.علی اصغر پورمحمدی زمانی كه ضیا را توبیخ كرد معاون سیما بود و حالا مدیر شبكه سه. پس چرا این بار سكوت كرده است؟

شائبه دوم: دومین اتفاقی كه ذهن را به سمت هواداری مسولان ارشد شبكه سه سوق می دهد گرافیكی است كه این شبكه در فصل جاری برای پخش مسابقات فوتبال انتخاب كرده.بر خلاف سال های پیش،‌رنگ اعلام نتیجه ، تعویض ها و مابقی اطلاعاتی كه به شكل كپشن روی صفحه حك می شوند آبی است.

شائبه سوم: این شائبه ای است كه پیش تر متذكر شدیم و قرابت كاملی با گزارش امروز مان دارد؛ نوشته بودیم: چرا شبکه سه بعد از صعود تیم فوتبال استقلال به مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا جشن پیروزی گرفت و برای این برد سرود قهرمانی پخش کرد. مگر صعود به مرحله گروهی یک تورنمت باشگاهی تا این اندازه مهم است که به مانند قهرمانی  یک ورزشکار ایرانی در مسابقات جهانی و المپیک و یا پیروزی تیم های ملی والیبال و فوتبال در مسابقات بین المللی شبکه سه برایش جشن پیروزی برقرار کرد. واقعا اگر برد نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا برای شبکه سه تا این اندازه مهم و جذاب است چرا در سال های گذشته و بعد از پیروزی تیم های ایرانی در مقابل نمایندگان عربستان و دیگر کشورهای عربی این اتفاق نیفتاد و  سرود قهرمانی پخش نشد. آیا این جو گیری نشان از تمایلات رنگی مسولان شبکه سه پایتخت ندارد؟... جالب آن كه بعد از برد استقلال خوزستان مقابل الفتح عربستان شبكه ورزش كاملا عادی رفتار كرد و «بدرستی » خبری از سرود ملی نبود. این اتفاق بر آبی بودن شبكه سه بیش از پیش تاكید می كند.


منبع: هفت صبح/ احمد رنجبر