تبیان، دستیار زندگی
در زمان حال زندگی کنید اما برای طراحی دوره آموزشی دید خود را وسیع کرده و آینده را نیز در نظر داشته باشید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انتخاب بهترین مدل طراحی آموزش آنلاین با 8 نکته (3)

در زمان حال زندگی کنید اما برای طراحی دوره آموزشی دید خود را وسیع کرده و آینده را نیز در نظر داشته باشید. محدود کردن طراحی آموزشی به یک زمان خاص ممکن است در آن دوره با موفقیت همراه باشد اما با وجود رقیبان متعدد مطمئنا در آینده شکست در پی خواهد داشت.

در نظر گرفتن همه جانبه تکنولوژی های ارائه شده می تواند شما را به کشف های جدیدی نزدیک سازد. یکی از مهمترین پیش نیازهای بکارگیری و اجرای موفق آموزش های الکترونیکی، توجه به طراحی آموزشی این نوع آموزش می باشد. دقت در انتخاب شیوه های آموزشی، مخاطبان، محتوا و ... از جمله موارد مهم در هر پروژه یادگیری است که عدم توجه به هر یک موفقیت و اثربخشی آموزش را مورد تردید قرار خواهد داد.

در دو قسمت قبل (انتخاب بهترین مدل طراحی آموزش آنلاین با 8 نکته (1) و (2) ) اشاره داشتیم که در انتخاب یک مدل طراحی آموزش آنلاین صرفا بر اعتقادات، نظریات و تجربه های خود اکتفا نکنید چرا که در نظر گرفتن نظرات سایرین نسبت به کارتان می تواند شما را در رسیدن به موفقیت جلو بیندازد. فراموش نکنید که هر فردی دیدگاه خود را دارد و این امر باعث می شود تا نکاتی که از دیده شما پنهان مانده را کشف کنید.

انتخاب بهترین مدل طراحی آموزش آنلاین با 8 نکته (3)

برنامه ‌ریزی برای طراحی یادگیری الکترونیکی پایدار و اثر‌بخش، به درک صحیحی از تاثیر تکنولوژی بر آموزش عالی و همچنین آگاهی و شناخت از فرایندهای یاددهی یادگیری نیازمند است. تمامی مدل ‌ها به دنبال تدوین چارچوب‌ هایی برای در نظر گرفتن نیازهای فراگیران و چالش‌ های استفاده از فناوری در آموزش هستند تا بتوانند آموزشی اثربخشی فراهم کنند به بیان دیگر مدل‌ های ارائه شده برای یادگیری الکترونیکی، ابزارهای مفیدی هستند تا بتوان با توجه به آن ها میزان اثربخشی دوره خود بر مخاطبان را بررسی کرده و در جهت بهبود آن گام بردارید.

7. به تمام مدل ها با چشمی مدرن بنگرید.

مدل های ارائه شده در حوزه طراحی دوره های آموزشی آنلاین می بایست توانایی ارائه تجربه آموزش الکترونیکی پویا، تعاملی و جذاب را به یادگیرنده داشته باشند. مخاطبان شما در تکنولوژی غرق شده و یا به عبارت دیگر امروزی هستند به همین دلیل مهم است که مدل ارائه شده توسط شما مدرن، نوآورانه و آغشته به فناوری باشد.

به دوره خود با دقت بنگرید آیا در کار شما ترکیب تکنولوژی و تعامل انسانی به چشم می خورد؟ آیا مخاطبان قادرند تا به کشف موضوعی جدیدی بپردازند و به آن چه که از دوره خود انتظار دارند دست یابند؟ مدل شما می تواند طیف متنوعی از نیازها را برای مخاطبان فراهم آورد؟ آیا می توان آن را در آینده توسعه داد؟

به دوره خود با دقت بنگرید آیا در کار شما ترکیب تکنولوژی و تعامل انسانی به چشم می خورد؟ آیا مخاطبان قادرند تا به کشف موضوعی جدیدی برسند و به آن چیزی که از دوره آموزشی خود می خواهند دست یابند؟ مدل شما می تواند طیف متنوعی از نیازها را برای مخاطبان فراهم آورد و انتظارات آن ها را برآورده سازد؟

8. برای آینده برنامه ریزی داشته باشید.

مخاطبان آینده خود را فراموش نکنید! دوره آموزشی نباید منحصر به یک برهه یا زمان خاص بوده و تاریخ انقضا داشته باشد. هر روزه نیاز کاربران به اطلاعات جدیدتر افزایش یافته و دوره شما باید قابلیت دسترسی به جدیدترین محتوا را برای کاربران فراهم کند. حال این سوال مطرح می شود که آیا مدل آموزشی شما آماده طی کردن این فرایند هست؟ آیا می توان آن را در آینده توسعه داد و روند یادگیری را در مدتی طولانی ادامه داد؟ مدل انتخابی می بایست جدید بوده و قابلیت سعی و خطا بر روی آن وجود داشته باشد. در حالت ایده آل مدل طراحی آموزش آنلاین باید یک تکنولوژی رو به رشد بوده و انعطاف پذیر باشد تا در یک زمان خاص متوقف نشود. در ساده ترین حالت به عنوان مثال نرم افزارهای تحت Dos را در نظر بگیرید که از رده خارج شده و دیگر مورد استفاده قرار نمی گیرند چرا که از فناوری های جدید پشتیبانی نمی کردند.

انتخاب بهترین مدل طراحی آموزش آنلاین با 8 نکته (3)

این مقاله می تواند به شما در آفرینش یک مدل طراحی آموزشی مناسب برای دوره های بعدی کمک کند. اگر در حال حاضر در پیش روی خود لیستی از مدل های آموزشی آنلاین دارید، می توانید با توجه به نکات ارائه شده بر هر یک از مدل ها تمرکز کرده و نقاط مثبت و منفی آن ها ار استخراج کنید. برای این کار ممکن است نیاز به برنامه ریزی دقیق و تحقیقات گسترده تری داشته باشید. اگر این کار به درستی انجام شود و انتخاب هر چند مناسب تری را برای دوره آموزشی خود در نظر بگیرید، موجب صرفه جویی در وقت و هزینه خواهد شد و استرسی که در آینده برای شما در پی خواهد داشت را حدالامکان کاهش داده و در حقیقت خود را از چالش های مختلف نجات خواهید داد. 

منابع:

8 Tips To Choose The Best Instructional Design Model For Your Next eLearning Course” CHRISTOPHER PAPPAS”

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان، تهیه: سید خاموشی

تنظیم: زینب شاه مرادی