تبیان، دستیار زندگی
یکی از پرسش هایی که می توان در مورد اسامی فرزندان حضرت زهرا و تعدادشان می توان طرح کرد، آن است که اگر نام آنها مشخص و تعدادشان معین است، در کدام منابع می توان آنها را یافت؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اسامی فرزندان حضرت زهرا در کدام منبع آمده اند؟

یکی از پرسش هایی که می توان در مورد اسامی فرزندان حضرت زهرا و تعدادشان می توان طرح کرد، آن است که اگر نام آنها مشخص و تعدادشان معین است، در کدام منابع می توان آنها را یافت؟

فرآوری: محمد باعزم - بخش تاریخ و سیره معصومین تبیان

ن

در طول تاریخ حوادث و وقایع زیادی موجود است که بعضی از آنها در خاطره ها مانده و برخی دیگر در میان سطرهای کتب تاریخی ، مدفونند. از جمله این حوادث تلخ ، واقعه شهادت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) می باشد. حادثه ای که شعله آن ، بعد از گذشت سالها ، همواره در دلها شیعیان و محبین اهل بیت روشن و فروزنده است.

بسیاری از متعصبین و دشمنان خدا و اهل بیت ، اراده بر محو این واقعه از کتب و یا کتمان و مردود دانستن آن کرده اند. غافل از اینکه خداوند همواره پشتیبان نور خود می باشد.

موضوع فرزندان حضرت زهرا سلام الله علیها به عنوان یکی از مواردی که دیگران تلاش می کنند تا با سرپوشی بر حقیقت تاریخی،‌ اقدام به حذف یا کم کردن تعداد فرزندان ایشان کرده اند تا مقصرین در شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها را تبرئه کنند.

حضرت زهرای مرضیه در ماجرای سقیفه ضمن مخالفت با اقدام شورای سقیفه، خلافت خلیفه اول را غاصبانه خواند و با او بیعت نکرد. او در جریان غصب فدک و دفاع از خلافت امام علی(علیه السلام) خطبه‌ای خواند که به خطبه فدکیه معروف است. فاطمه(سلام الله علیها) اندکی پس از رحلت پیامبر(صلی الله علیه و آله) و در جریان هجوم موافقان خلافت خلیفه نخست به خانه‌اش، آسیب دید، در بستر بیماری افتاد و پس از مدت کوتاهی در روز ۳ جمادی‌الثانی سال ۱۱ هجری قمری در مدینه به شهادت رسید. پیکر فاطمه(سلام الله علیها) به سفارش خودش شبانه و مخفیانه دفن شد و قبرش هیچ‌گاه مشخص نشد.

یکی از پرسش هایی که می توان در مورد اسامی فرزندان حضرت زهرا و تعدادشان می توان طرح کرد، آن است که اگر نام آنها مشخص و تعدادشان معین است، در کدام منابع می توان آنها را یافت؟

از جمله مواردی که در مورد ایشان تا کنون مورد تلاش برای حذف تاریخی شده است، مسئله فرزند آخر ایشان است که بسیاری از علمای عامه،بیان می کنند که ایشان در زمان حمله به خانه شریف، باردار نبوده اند. موارد زیر از برخی از منابع عامه است که حقیقت تاریخ را آشکار می سازد.

فزرندان حضرت زهرا در منابع عامه

1. مرحوم ابن شهر آشوب از کتاب معارف ابن فتیبه از علمای برجسته اهل سنت نقل می کند: «فرزندان فاطمه حسن و حسین و زینب و ام کلثوم و محسن بودند.همانا محسن از ضربه قنفذ کشته شد».

2. بلاذری در انساب الاشراف خودش نقل می کند: «فاطمه برای علی چند فرزند به دنیا آورد که عبارتند از حسن با کنیه ابا محمد و حسین با کنیه ابا عبدالله و محسن که در کودکی از دنیا رفت»

۳. همچنین مسعودی می نویسد: «آنان در هجوم خود به خانه فاطمه سیده زنان را در پشت درب چنان فشردند که محسن را سقط کرد»

4.شهرستانی از «نظام» که از علمای برجسته اهل سنت است نقل می کند: «همانا عمر چنان ضربه ای به شکم فاطمه در روز بیعت زد که فاطمه جنین خود را از شکم انداخت».

5. ابن ابی الحدید از استادش نقیب نقل می کند که می گفت: «پیامبر اگر در زمان فاطمه زنده بود بدون شک خون کسانی که فاطمه را ترساندند تا بچه از شکمش افتاد را مباح می کرد».

۶. طبری می نویسد: «فاطمه برای او حسن و حسین و محسن را به دنیا آورد لکن محسن در کودکی از دنیا رفت».

مجموعه این گزارش ها و نقل های تاریخی نشان می دهد که از جمله موارد بسیار واضح و آشکاری است که دیگر توان حذف تاریخ و یا سرپوشی بر آن را نبوده است و بدین ترتیب مواردی از تعداد فرزندان و نام ایشان در منابع عامه وجود دارد که حقیقت را آشکار می سازد.


منابع:
1. دانشنامه اهل بیت
2.پایگاه تخصصی تاریخ اسلام

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.