تبیان، دستیار زندگی

سئوالاتی رایج درباره آنتی‌بیوتیک‌ها

آنتی‌بیوتیک‌ها داروهای شناخته شده ای هستند. برخی پزشکان عمومی علاقه خاصی به تجویز این داروها دارند و البته خیلی از افراد نیز همیشه این داروها را در منزلشان دارند و با کوچک‌ترین سرماخوردگی، خودسرانه از آنها استفاده می‌کنند. درست است که آنتی‌بیوتیک‌ها برای مقابله با میکروب‌ها و عفونت‌های احتمالی موثر هستند، اما در عین حال عوارض جانبی نیز دارند و برای بیماری‌های ویروسی کارایی ندارند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آنتی بیوتیک، تجویز دارو، باکتری ها، میکروب، عفونت، عوارض جانبی  دارو،

اگر شما هم برای مشکلات جزئی مانند سرماخوردگی خودتان را به آنتی بیوتیک می بندید، بدانید که به بدن تان آسیب می زنید. یادتان باشد که مشکل باکتری‌های مقاوم با مصرف نادرست این داروها باعث پیامدهای جدی در آینده می‌شود. در این مطلب بیشتر در خصوص این داروها صحبت می‌کنیم.

چرا آنتی‌بیوتیک‌ها باعث بروز مشکلاتی در روده می شوند؟

این اثر ناخواسته که همیشه بعد از مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها بروز می‌کند، به دلیل سازوکار عملکرد این داروها است. در واقع آنتی‌بیوتیک‌ها به تمام باکتری‌های بدن که شامل باکتری‌های خوب روده نیز می‌شود، حمله می کنند. بنابراین آنها را نیز از بین برده و در عملکرد روده ها اختلال ایجاد می کنند. 

بخصوص زمانی که میزان آنتی‌بیوتیک‌های تجویزی زیاد باشد، تاثیر آن روی این باکتری‌های مفید نیز بیشتر خواهد بود. در نتیجه مشکلاتی مانند اسهال، دل درد و حالت تهوع بروز می‌کند. به همین دلیل توصیه می‌شود که آنتی‌بیوتیک‌ها را بین غذا مصرف کنید و بعد از مصرف نیز دراز نکشید. در حین مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها میزان زیادی آب بنوشید.

آیا آنتی‌بیوتیک‌ها باعث بروز خستگی می شوند؟

خیر. داروهای آنتی بیوتیک باعث ایجاد خستگی نمی شوند. درست است که هر بار که آنتی بیوتیک مصرف می کنید احساس خستگی بیشتری دارید، اما این احساس ناشی از انرژی است که سیستم ایمنی برای مقابله با بیماری و عفونت مصرف می‌کند. این داروها به بدن کمک می کنند تا زودتر به احیای خود بپردازند.

آیا مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها باعث بروز اسهال می‌شود؟

بدون شک با تمام شدن مصرف داروها، وضعیت به حالت اول باز می گردد. اما گاهی تخریب فلور طبیعی روده (باکتری‌های مفید روده) باعث می‌شود که باکتری‌های بیماری زا در روده تکثیر شده و باعث بروز مشکلاتی شوند. این مشکلات با مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها رایج هستند، اما اگر حاد باشد باعث ایجاد دل دردهای شدید می‌شود. اگر احساس می کنید با مصرف آنتی بیوتیک وضعیت مزاجی تان بیش از حد بهم ریخته است، پزشک را در جریان مشکل قرار دهید.

چگونه می‌شود عوارض جانبی آنتی‌بیوتیک‌ها را کاهش داد؟

برای پیشگیری از عوارض جانبی آنتی‌بیوتیک‌ها که مربوط به نابودی باکتری‌های خوب می‌شود، مهم ترین کار این است که این داروها را در دوره مناسبی مصرف کنید. به این معنی که دوره مصرف داروها باید به اندازه ای طولانی باشد که باکتری‌های بیماری زا را نابود کند، اما در عین حال باید به قدری کوتاه باشد که آسیبی به باکتری‌های خوب نزند. به عقیده متخصصان بهتر است طول مدت زمان مصرف داروهای آنتی بیوتیک کوتاه باشد.

چرا آنتی‌بیوتیک‌ها باعث ایجاد بیماری های قارچی(میکوز) می شوند؟

آنتی‌بیوتیک‌ها نه تنها به باکتری‌های خوب روده حمله می کنند، بلکه تمام باکتری‌های مفید بدن را نیز مورد هجوم قرار می دهند. در نتیجه روی پوست و در سطح مخاط نیز تاثیر دارند. مخمرهایی که تحت تاثیر آنتی‌بیوتیک‌ها قرار می گیرند، در نقاطی که از باکتری‌ها خالی است تکثیر شده و شروع به رشد می کنند. به این ترتیب مشکلات قارچی نیز بروز می‌کند.

آیا آنتی‌بیوتیک‌ها باعث بروز آلرژی می شوند؟

برخی آنتی‌بیوتیک‌ها باعث بروز حساسیت های جدی هستند. این مسئله در خصوص پنی سیلین و سولفامیدها دیده می‌شود. خارش های ناشی از کهیر بلافاصله یا چند روز بعد از مصرف این داروها بروز می کنند.

دوره مصرف داروها باید به اندازه‌ای طولانی باشد که باکتری‌های بیماری زا را نابود کند، اما در عین حال باید به قدری کوتاه باشد که آسیبی به باکتری‌های خوب نزند


واکنش های پوستی 30 درصد عوارض جانبی ناشی از مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها را تشکیل می دهند. باید گفت که پنی سیلین توسط برخی پزشکان به وفور تجویز می‌شود. البته تمام واکنش های پوستی ناشی از واکنش های آلرژیک نیستند. بهتر است قبل از تزریق پنی سیلین حتما تست انجام شود. در صورت بروز واکنش های پوستی حتما پزشک را در جریان قرار دهید. اگر لازم باشد پزشک حتما راه درمانی دیگری پیدا خواهد کرد.

آیا پروبیوتیک‌ها برای مقابله با عوارض آنتی‌بیوتیک‌ها موثر هستند؟

مصرف پروبیوتیک ها به تثبیت فلور روده کمک کرده و عوارض جانبی مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها را کاهش می دهند. موثرترین این ترکیبات مربوط به خانواده لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتریوم می‌شود. این ترکیبات در ماست و شیر تخمیر شده وجود دارند و در زمان مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها توصیه می شوند. توصیه می‌شود از مصرف محصولات لبنی حاوی پروبیوتیک ها غافل نشوید. در صورت بروز اسهال حتما روزانه به میزان بیشتری آب بنوشید تا بدن تان دفع مایعات را جبران کند.


 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.