تبیان، دستیار زندگی
ود پرده خانه خدا عادت هر ساله ای است که روز نهم ماه ذیحجه و همزمان با روز عرفه ، پس از شستشوی کعبه با گلاب کاشان طی مراسم خاصی انجام می شود. به گزارش خبرنگار تبیان به نقل از مهر شیخ صالح بن عبدالرحمن حصین رئ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پرده خانه خدا تعویض می شود

پرده خانه خدا عادت هر ساله ای است که روز نهم ماه ذیحجه و همزمان با روز عرفه ، پس از شستشوی کعبه با گلاب کاشان طی مراسم خاصی انجام می شود.

به گزارش خبرنگار تبیان به نقل از مهر شیخ صالح بن عبدالرحمن حصین رئیس امور مسجد الحرام و مسجد النبی امروز مصادف با اول ذیحجه به وقت عربستان پوشش خانه خدا را به پرده دار این حرم امن الهی شیخ عبدالعزیز شیبی می دهند تا در روز عرفه ( 9 ذیحجه ) طی مراسم خاصی پرده جدید به جای آن گذاشته شود.

پوشش کعبه که به آن پیراهن یا جامه کعبه نیز گفته می شود، طی مراسمی در روز عرفه پس از شستشوی کعبه با گلاب خالص کاشان، بر آن گذاشته می شود.

کارخانه ای که پوشش خانه خدا را تهیه می کند از بافتهای دستی و ماشینی همچنین افراد متخصص در این مورد خاص بهره می برد؛ بر روی این پوشش آیات قرآن مجید با خط  زیبا و به شکل جالبی با نخ های طلا و نقره بافته می شود بطوریکه ده ها کیلو طلا و نقره در ساخت آن استفاده می شود.

تهیه این پرده بیش از 20 میلیون ریال سعودی هزینه در بر دارد، جنس آن از حریر طبیعی و خالص و به رنگ مشکی است. ارتفاع آن به 14 متر می رسد و نوار دور این پوشش که به عرض 95 سانتیمتر است از 16 قطعه به شکل مربع از تزئینات اسلامی پوشیده شده است.

بر روی این نوار آیات قرآنی نوشته شده است که در فواصل معین عبارات " یا حی یا قیوم" ، " یا رحمن یا رحیم" و " الحمدالله رب العالیمن"  با رنگ طلایی که اطراف خانه خدا را در بر می گیرد، نوشته شده است.

پوشش" در"  کعبه نیز  از حریری است به ارتفاع  5/ 6 متر و عرض 5/3 متر و بر روی آن آیات قرآنی و تزئینات اسلامی با طلا  نقره پوشیده شده است.

پرده خانه خدا از 5 قطعه تشکیل شده است که هر قسمت یک طرف کعبه را می پوشاند و قطعه پنجم هم در کعبه را در بر می گیرد؛ بطوریکه هنگام نصب، وزن آن نزدیک به دو تن می رسد.

این پرده با همکاری کارخانه های داخل و خارج عربستان تهیه می شود؛ پارچه حریر این پرده را هر سال یکی از کشورها هدیه می کند و پرده قبلی نیز به رؤسا و سران کشورهای اسلامی اهدا می شود.

در کارخانه بافندگی و تهیه این پرده که حدود 8 ماه با دست و ماشین طول می کشد، بیش از 200 بافنده ماهر، افراد شایسته و کارآمد  در آن فعالیت می کنند.