تبیان، دستیار زندگی
فرشاد قوشچی، مولف «شصت سال عاشقی»، (زندگی و زمانه پوری سلطانی و مرتضی کیوان) گفت: در 60 سالی که از درگذشت کیوان می گذرد پوری به عشق خود وفادار مانده بود و این موضوع جالبی برای نگارش این کتاب شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روایت سه ماه زندگی مشترک پوری سلطانی و کیوان در «شصت سال عاشقی»

فرشاد قوشچی، مولف «شصت سال عاشقی»، (زندگی و زمانه‌ پوری سلطانی و مرتضی کیوان) گفت: در 60 سالی که از درگذشت کیوان می‌گذرد پوری به عشق خود وفادار مانده بود و این موضوع جالبی برای نگارش این کتاب شد.

بخش کتاب و کتاب خوانی تبیان
title
فرشاد قوشچی، مولف کتاب «شصت سال عاشقی»(زندگی و زمانه‌ پوری سلطانی و مرتضی کیوان) گفت: نوشتن کتاب «سیاوشان، تاملی بر سوگ سروده‌های احمد شاملو» و تحقیق و پژوهش درباره سوگ سرودها باعث شد که به زندگی مرتضی کیوان علاقه‌مند شوم.

وی افزود: جستجو و مطالعه آثاری که درباره کیوان نوشته شده، مرا به این نکته رساند که تا کنون در رابطه با پوری سلطانی اثر مستقلی تالیف نشده است. صحبت درباره شعر (از عموهایت...) که یکی از معروف‌ترین سوگ سروده‌های شاملو درباره کیوان است، باعث شد سراغ پوری سلطانی بروم. وقتی درباره زندگی و شخصیت کیوان با پوری هم صحبت شدم و تالیف کتاب «سیاوشان، تاملی بر سوگ سروده‌های احمد شاملو» به پایان رسید، در گفت‌وگو با پوری ابراز علاقه کردم که در رابطه خودش و زندگی مشترک با کیوان کتابی بنویسم، بسیار استقبال کرد. در حالی که چندی بود که بیمار شده و دیگر کتابخانه ملی نیز نمی‌رفت.

این مولف ادامه داد: احساس کردم در آثاری که به کیوان پرداخته شده، چندان سخنی از وی به میان نیامده است. ضمن اینکه شاهرخ مسکوب در کتاب «مرتضی کیوان» تا اندازه‌ای حق‌مطلب را درباره همسر پوری ادا کرده بود. در 60 سالی که از درگذشت کیوان می‌گذرد پوری به عشق خود وفادار مانده بود و این موضوع جالبی بود که علاقه پیدا کردم به آن بپردازم. اگرچه خودش تصور می‌کرد که اثر چندان خوبی نخواهد شد.

وی افزود: طی چهار جلسه با پوری به شکل مصاحبه سخن گفتم، اما در زمان تنظیم، آن‌را به شکل داستان پیاده کردم. البته در این زمان مجله بخارا برای وی نکوداشتی برگزار کرد و یک شماره را نیز به مادر کتابداری نوین ایران اختصاص داد اما با این حال کتاب «شصت سال عاشقی»، زندگی و زمانه‌ پوری سلطانی و مرتضی کیوان تنها اثری است که به این شکل درباره پوری به نگارش درآمده است.

این مولف ادامه داد: بخشی از کتاب به پوری سلطانی و قسمتی از آن به طور طبیعی به مرتضی کیوان اختصاص دارد و زندگی مشترک این دو را بیان می‌کند. در هنگام نوشتن روایت داستانی زندگی مرتضی و پوری از کتاب مسکوب و برخی نامه‌های این دو بهره گرفته شد که پوری در زمان حیات متن را مشاهده و تائید کرد.

قوشچی درباره منابعی که در تالیف از آنها بهره گرفته، عنوان کرد: با توجه به اینکه متن کتاب برگرفته از گفت‌وگوهای تاریخ شفاهی با پوری سلطانی است به تبع بیشتر نکات و مطالب و اسناد نیز از وی گرفته شده است، اما در این میان به برخی آثار تالیف شده در این رابطه نیز مراجعه شده است.

این مولف در پاسخ به این پرسش که آیا به کتاب «بن‌بست» از مصطفی فرزانه مراجعه کردید، بیان کرد: متاسفانه به این اثر دسترسی پیدا نکردم. اگرچه شنیده بودم که کتابش شامل نامه‌های کیوان است.

قوشچی اظهار کرد: آنچه برای من جالب بود، شخصیت متین و مصمم پوری سلطانی و مرتضی کیوان است که به عنوان حلقه وصل بعضی شخصیت‌هایی مانند شاملو، کسرایی، ابتهاج و ... نقش محوری و رهبری بازی کرده است.

وی افزود: پوری سلطانی حتی در هنگام بیماری شخصیت استوار و محکمی داشت و با وجود آنکه بیش از سه ماه با کیوان زندگی نکرد، اما نتوانست وی را فراموش کند و همیشه با یاد همسرش زندگی کرد. پوری چندین بار این سخن را تکرار کرد که من پس از کشته شدن کیوان، دیگر از مسیر سیاست به کشورم خدمت نکردم و تلاشم بر آن بود که از حوزه فرهنگ به رشد ایران و مردمم کمک کنم.

قوشچی گفت: تلاش پوری در عرصه کتاب، افزودن به دانش مردم و ارتقای اطلاعات آنها بود. براساس همین نگاه به سمت کتابداری گرفت و بحث کتابداری نوین را راه انداخت.

وی درباره دلیل استقبال از کتاب اظهار کرد: موضوع آن جذاب است و تصور همیشگی ما از عشق که به لیلی و مجنون ختم می‌شد، قصه زندگی پوری تا اندازه‌ای این تصور را در هم می‌شکند به ویژه وقتی مطالب مربوط به زندگی و علاقه این دو را می‌خوانید.


منبع: خبرگزاری کتاب ایران (IBNA)
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .