تبیان، دستیار زندگی
در نظر گرفتن نظرات سایرین نسبت به کارتان می تواند شما را در رسیدن به موفقیت جلو بیندازد. فراموش نکنید که هر سری فکری منحصر به فرد دارد و این امر باعث می شود تا نکاتی که از دیده شما پنهان مانده را کشف کنید...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انتخاب بهترین مدل طراحی آموزش آنلاین با 8 نکته (2)

در نظر گرفتن نظرات سایرین نسبت به کارتان می تواند شما را در رسیدن به موفقیت جلو بیندازد. فراموش نکنید که هر سری فکری منحصر به فرد دارد و این امر باعث می شود تا نکاتی که از دیده شما پنهان مانده را کشف کنید...

زمانی که وقت خود را صرف بررسی نظرات مخاطبان و اطرافیان خود می کنید در گوشه ذهنتان منابع در دسترس را مرور کنید. فقدان هر یک از مواد اولیه، ممکن است جایی از کار شما را با مشکل مواجه سازد.

انتخاب بهترین مدل طراحی آموزش آنلاین با 8 نکته (2)

در قسمت قبل به این نکته اشاره کردیم که در ابتدای راه می بایست شناخت کاملی از خود داشته باشید و اهداف آموزشی خود را به عنوان نقطه مرجع قرار دهید تا بتوانید در مسیر صحیح گام بردارید و اهداف تعیین شده خود دست یابید. در ادامه با ما همراه باشید.

3) همه جوانب مدل طراحی آموزشی را ارزیابی کنید.

مدلی که برای آموزش خود انتخاب می کنید فرآیندهای خاص خود را دارد و نیازمند ایدئولوژی و استدلال های رفتاری خاصی است. ممکن است مدل انتخابی شما دارای رویکردی جامع باشد اما مدلی دیگر بر روی نظریه های رفتارگرایانه تمرکز داشته باشد. همچنین ممکن است در یک مدل برای پیشرفت کاربران تعامل بیشتر و جزیی گرایی در دستور کار قرار گیرد ولی در طرف مقابل و در مدلی دیگر یک دید کلی ارائه شود. به همین خاطر مهم است تا مدل خود را جزء به جزء مورد بررسی قرار داده و ارزیابی ها در حوزه چگونگی کاردکرد مدل را جمع آوری کنید تا بتوانید تصمیم گیری را با دیدی بازتر انجام دهید. فراموش نکنید که برای اینکه بتوانید در کار خود نوآوری داشته باشید می توانید عناصر مختلف مدل ها را استفاده کرده و آن ها را با یکدیگر ترکیب کنید. منحصر به فرد بودن دوره و پیاده سازی آن براساس ایدئولوژی های خاص می تواند افراد بیشتری را به سمت مدل شما جذب کند.

4) به بازخوردها از سمت تیم آموزشی تان توجه کنید

با توجه به مدلی که برای دوره آموزش آنلاین خود انتخاب می کنید، تیم شما مدل سازی های مرتبط را در نظر می گیرد و محتوا را متناسب با آن ارائه می کند. بنابراین افراد تیم نقش راهنما را داشته و تاثیر مستقیم و به سزایی در طول دوره بر طراحی شما خواهند داشت در نتیجه این موضوع مجددا تاکیدی بر نکته اول است که تنها علایق و نظرات شخصی خود را در نظر نگیرید و تنها بر شناخت شخصی خود متمرکز نشوید. دریافت بازخوردها از سمت دوستان می تواند دیدی جدید برای شما به همراه داشته باشد.

انتخاب بهترین مدل طراحی آموزش آنلاین با 8 نکته (2)

به عنوان مثال ممکن است مدلی در نظر شما برای دوره بعدی ایده آل باشد اما بسیاری از نکات در این میان نادیده گرفته شده باشد. در هر تیمی نقاط قوت و ضعفی وجود دارد حال اگر شما به عنوان مدیر تیم بر تمامی مهارت ها و توانایی های اعضای تیم تسلط داشته باشید و از آنها استفاده کنید مطمئنا بهترین مدل که در حوزه کاری شما کارآمد باشد را انتخاب خواهید کرد.

5) نیازها، انتظارات و ترجیحات دانشجویان آنلاین خود را مد نظر قرار دهید.

علاوه بر توجه به نیازهای تیم آموزشی، نیازهای مخاطبان را نیز در نظر بگیرید. برای این مهم کافی است زمینه کاری افراد را مدنظر قرار دهید و از محل کار افراد دیدن کنید تا بتوانید برآورد اولیه را تخمین بزنید. همیشه این سوال را از خود بپرسید که آیا مدل طراحی شده از جانب شما با توانایی ها، صفات، ذهنیت و مهارت های مخاطبانتان همگام است؟ آیا می توانید پاسخگویی مناسب به نیاز تعداد زیادی از افراد باشد. مشخص کردن یک سری ملاحظات در طراحی آموزشی حائز اهمیت بوده و باید زمینه ذهنی یادگیرندگان را در نظر گرفت.

6) به منظور پیشبرد کار، منابع خود را جمع آوری کنید.

هر مدل انتخابی از جانب شما به یک سری منابع و فعالیت های آموزشی خاص نیاز دارد. حال سوال اینجاست که آیا برای یکپارچه سازی مدل آموزشی تمام مواد اولیه در دسترس است؟ نبود هر یک از فناوری های مورد نیاز موجب خواهد شد تا اصول کلیدی در برپایی دوره رعایت نشود. به عنوان مثال ممکن است یکی از بهترین مدل های آموزشی مربوط به شرکت Adobe را مورد استفاده قرار دهید اما اگر پهنای باند مورد نیاز برای ارسال فیلم با کیفیت بر روی برد آموزشی خود نداشته باشید، مطمئنا این مدل آموزشی مورد استفاده شما نخواهد بود! تمام محتوای اولیه را جمع آوری کرده و مطمئن شوید که محتوا با عناوین پایه در دسترس شما باشند.

عدم وجود هر یک از فناوری های مورد نیاز موجب خواهد شد تا اصول کلیدی در برپایی دوره رعایت نشود. به عنوان مثال ممکن است یکی از بهترین مدل های آموزشی مربوط به شرکت Adobe را مورد استفاده قرار دهید اما اگر پهنای باند مورد نیاز برای ارسال فیلم با کیفیت بر روی برد آموزشی خود نداشته باشید، مطمئنا این مدل آموزشی مورد استفاده شما نخواهد بود!

در نتیجه ابتدا نگاهی به داشته های خود بیندازید و بعد از آن اقدام به انتخاب یک مدل آموزشی کنید چرا که اگر مدلی سنگین با کیفیتی بالا انتخاب کنید و نتوانید به ارائه خدمات مطلوب بپردازید، اعتبار شما زیر سوال خواهد رفت. شاید فکر کنید که نواقص مدل آموزشی شما در طول دوره با امکاناتی که به آن اضافه می کنید رفع شود اما فراموش نکنید که اولین گام در موفقیت سنجیدن نکات اولیه در انتخاب است و می توانید در ادامه با اضافه کردن محتوای جدیدتر، پیشرفتی سریع تر برای کاربران خود در نظر بگیرید.

منابع :
8 Tips To Choose The Best Instructional Design Model For Your Next eLearning Course” CHRISTOPHER PAPPAS”

www. elearningindustry.com

Instructional Design Models

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان، تهیه : سیدخاموشی

تنظیم: زینب شاه مرادی