تبیان، دستیار زندگی
در انتخاب یک مدل طراحی آموزش آنلاین صرفا بر اعتقادات، نظریات و تجربه های خود اکتفا نکنید و در کنار آن نظرات تیم آموزشی و مخاطبان خود را نیز در نظر گرفته و نسبت به یک مدل خاص تعصب بیجا نداشته باشید...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انتخاب بهترین مدل طراحی آموزش آنلاین با 8 نکته (1)

در انتخاب یک مدل طراحی آموزش آنلاین صرفا بر اعتقادات، نظریات و تجربه های خود اکتفا نکنید و در کنار آن نظرات تیم آموزشی و مخاطبان خود را نیز در نظر گرفته و نسبت به یک مدل خاص تعصب بیجا نداشته باشید...

فراموش نکنید که هدف از پیاده سازی مدل آموزشی، رسیدن به اهداف شما و پیشرفت کاربران خواهد بود. مقاله ارائه شده نوشته Christopher Pappas در تاریخ 19 اکتبر 2016 است.

انتخاب بهترین مدل طراحی آموزش آنلاین با 8 نکته (1)

نوآوری و آموزش هر دو در قلب آموزش جای دارند. هر ساله روش ها و متدهای جدیدی ظهور کرده و روانه بازار می شوند و همین موضوع باعث شده تا انتخاب یک مدل مناسب برای طراحی و برگزاری یک دوره آموزشی به عنوان یک چالش مطرح شود. در این نوشتار قصد داریم تا با بیان 8 نکته در انتخاب بهترین مدل به شما کمک کنیم تا بتوانید از میان تکنولوژی های جدید روش و مدلی ایده آل برای طراحی مدل آموزشی آنلاین خود برگزینید.

چگونه می توان بهترین انتخاب را داشت؟

مدل های طراحی آموزشی به عنوان چارچوبی برای دوره آموزشی شما در نظر گرفته شده و مورد استفاده قرار می گیرند. تمامی انتخاب های شما می بایست در قالب این چارچوب باشد و براساس آن ارزیابی از دانشجویان خود را به عمل آورده تا بتوانید میزان سطح روابط متقابل در کلاس را بررسی کنید.

فراموش نکنید که تمامی این ارزیابی ها وابسته به نرم افزار انتخابی شما بوده  و با توجه به آن می توانید فعالیت ها و روابط شکل گرفته در طول دوره را تحت نظر داشته باشید. به همین دلیل ضروری است تا برای انتخاب مدل مناسب وقت کافی را صرف کرده و تحقیقات لازم را به عمل آورید و انتخابی داشته باشید که با استراتژی های آموزشی شما همگام باشد. عدم توجه به هر یک از این نکات می تواند شما را مجبور به تغییر نرم افزار و چارچوب در نیمه راه نماید که به معنای شروع کار از ابتدا است که خود زمان و هزینه بالایی خواهد داشت. به همین خاطر قصد داریم 8 راهنمایی ارزشمند برای انتخاب بهترین مدل آموزشی به شما ارائه دهیم تا بتوانید از ابتدا انتخابی مناسب داشته و طراحی را بر این اساس انجام داده و در نهایت به یک دوره مناسب و مفید برسید.

1. به خودتان نگاهی دقیق داشته باشید.

تصور کنید لیستی طولانی از مدل های آموزشی رو به روی خود دارید. حال اولین سوالی که به ذهن می رسد این است که با چه مبنایی می خواهید مدل خود را انتخاب کنید؟ دلیل شما برای انتخاب این مدل چیست؟ بر چه اساسی یک آیتم را از دوره آموزشی خود حذف و دیگری را اضافه می کنید؟ با خود صادق باشید. در اکثر اوقات می توان گفت که انتخاب افراد بر پایه اعتقادات، نظرات و تجارب شخصی خودشان تصمیم می گیرند.

تجربه به شما قدرت می دهد اما گاهی اوقات شناخت و تجربه بر علیه ما کار می کند، خصوصا زمانی که بر روی مدلی خاص و یا نظریه ای تعصب داریم و این خود به عنوان یک مانع تلقی خواهد شد چرا که تعصب از انجام تحقیقات گسترده جلوگیری خواهد کرد و باعث می شود تا مدل به صورت بی طرف مورد بررسی قرار نگیرد!

در انتخاب یک هدف، تجارب نقش حیاتی دارند و بسیاری بر این عقیده اند که تجربه موجب دست یافتن به یک طراحی ایده آل می شود، به عنوان مثال ممکن است شما از مدلی در گذشته استفاده کرده باشید و در آن نکاتی رعایت نشده باشد و یا وجود نکته ای در دوره حائز اهمیت بوده ولی در دوره قبلی کمبود آن حس شده باشد و یا ... همگی این تجارب می توانند به عنوان قدرتی به منظور انتخاب فرایند صحیح باشد.

انتخاب بهترین مدل طراحی آموزش آنلاین با 8 نکته (1)

با این حال توجه داشته باشید که گاهی اوقات این شناخت و تجربه بر علیه ما کار خواهد کرد خصوصا زمانی که بر روی نظریه ای تعصب داریم و این خود به عنوان یک مانع تلقی خواهد شد چرا که تعصب از انجام تحقیقات گسترده جلوگیری خواهد کرد و باعث می شود تا مدل به صورت بی طرف مورد بررسی قرار نگیرد! بهتر است نگاه دقیق و عمیق برروی تفکر خود داشته باشید تا ببینید آیا شناخت شما کامل و جامع است. تعصب خود را کنار گذاشته و مدل های بیشتری را مورد بررسی قرار دهید.

2. از اهداف آموزشی خود به عنوان نقطه مرجع استفاده کنید.

هدف شما از به کارگیری مدل های طراحی آموزشی، رسیدن به اهداف آموزشی است. به بیانی برای آن که بتوانید به اهداف خود جامه عمل بپوشانید راهی به جز طراحی مدل آموزشی نخواهید داشت. به همین دلیل اولین قدم، تعریف اهداف از قبل به صورت واضح و روشن است تا بتوانید از آن ها به عنوان راهنما در طول مسیر استفاده کنید. تعیین اهداف به شما این امکان را می دهد تا مدل خود را برگزیده و اصول و ویژگی های مورد انتظار را بر روی آن پیاده سازی کنید. اگر از این مرحله ضروری گذر کنید مطمئن باشید که باید به سمت عقب برگشته و تمامی مراحل را مجدد شروع کنید چرا که ممکن است مدل طراحی شده نتواند پاسخگوی نیاز دانشجویان باشد.

منابع :

8 Tips To Choose The Best Instructional Design Model For Your Next eLearning Course” CHRISTOPHER PAPPAS”

www. elearningindustry.com

Instructional Design Models

بخش آموزش الکترونیکی سایت تبیان، تهیه: سیدخاموشی

تنظیم: زینب شاه مرادی