تبیان، دستیار زندگی
بهتر است هر روز در یك زمان مشخص، از ظرف عكس گرفته و بعد از دو هفته روند اتفاقاتی كه برای مگس ها میافتد را از روی تصاویر گرفته شده تفسیر نمایید...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب باقری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اثر نانو ذره نقره بر طول عمر مگس سركه، جلسه سوم

اثر نانو ذره نقره بر طول عمر مگس سركه،جلسه سوم

مرحله سوم: مشاهده سیكل زندگی (Life cycle) و تكثیر مگس سركه

اگر برای اولین بار می ‌خواهید با مگس سركه كار كنید، بهتر است قبل از بررسی موضوع مورد نظرتان كمی با مراحل مختلف زندگی مگس سركه آشنا شوید‌. بدین منظور 10-20 مگس را در ظرف نگهداری قرار دهید و درِ آن را ببندید و به مدت دو هفته هر روز ظرف مگس ‌ها را با دقت مشاهده نمایید و مشاهدات خود را ثبت كنید. بهتر است هر روز در یك زمان مشخص، از ظرف عكس گرفته و بعد از دو هفته روند اتفاقاتی كه برای مگس‌ها می افتد را از روی تصاویر گرفته شده تفسیر نمایید. دقت كنید شرایط تصویربرداری از نظر مكان، نور و ساعت (صبح، عصر و..) ثابت باشد. با توجه به مراحل زندگی مگس سركه می ‌توانید روند اتفاقات را پیش‌ بینی نمایید. به زمان ظاهر شدن اولین لارو (Larva)، اولین شفیره (Pupa) و اولین مگس بالغ توجه كنید. همان‌ طور‌كه توضیح داده شد دمای محیط تأثیر مستقیمی بر زمان این اتفاقات می ‌گذارد.

برای انجام این بررسی لازم است تعداد مناسبی مگس داشته باشید؛ بعد از آماده ‌سازی ظرف نگهداری 20-10 (تعداد مگس بستگی به اندازه ظرف نگهداری دارد)  عدد مگس را وارد ظرف كرده و درِ آن را ببندید. لازم است دمای محیط بین  25 تا 27 باشد و ظروف نگهداری را در مكانی تمیز كه 12 ساعت روز و 12 ساعت شب است، قرار دهید (مثلاً در اتاق كوچكی كه به بیرون پنجره دارد)؛ هر بیست روز یكبار مگس ‌های یك ظرف را به محیط جدید وارد نمایید. برای انتقال مگس از محیط قدیمی به جدید، لازم است ظرف حاوی مگس را در یك دست قرار داده و به آرامی بر‌ روی میز ضربه بزنید؛ ضربه‌ های وارده مگس‌ ها را به ته ظرف هدایت می ‌کند. تا زمانی‌كه مگس ‌ها در ته ظرف قرار دارند، فرصت دارید در بطری‌ را برداشته و به سرعت دهانه ظرف حاوی مگس ‌ها را روی دهانه ظرف جدید بگذارید و با ضربه مگس ‌ها را وارد ظرف خالی كنید‌. در شكل زیر نحوه صحیح و غلط انتقال مگس نشان داده شده است. با كمی تمرین و تكرار مهارت كافی را در انتقال كسب می‌ كنید.

اثر نانو ذره نقره بر طول عمر مگس سركه،جلسه سوم

نحوه صحیح (a)  و غلط (b ) مگس ‌ها از محیط قدیمی به جدید، در حالت غلط امكان افتادن محیط قدیمی به محیط جدید وجود دارد.

مطالب مرتبط:

اثر نانو ذره نقره بر طول عمر مگس سركه، جلسه اول

اثر نانو ذره نقره بر طول عمر مگس سركه، جلسه دوم

اثر نانو ذره نقره بر طول عمر مگس سركه، جلسه سوم

اثر نانو ذره نقره بر طول عمر مگس سركه، جلسه چهارم

اثر نانو ذره نقره بر طول عمر مگس سركه، جلسه پنجم

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: زینب باقری

تنظیم: زینب شاه مرادی