تبیان، دستیار زندگی
دو راه برای به دست آوردن مگس سركه وجود دارد، در روش اول تله ی ساده ای برای به دام انداختن مگس های سركه بسازید و چند روزی آن را در كنار میوه ها قرار دهید...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب باقری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اثر نانو ذره نقره بر طول عمر مگس سركه، جلسه دوم

اثر نانو ذره نقره بر طول عمر مگس سركه، جلسه دوم

پیدا کردن مگس سرکه و تکثیر آن در آزمایشگاه

وسایل مورد نیاز

- ظروف نگهداری مگس (حداقل 4 عدد)

- قلموی نرم ( 1 عدد)

- پنبه

- اتر

- كاغذ صافی

- استریومیكروسكوپ (Stereomicroscope) و یا ذره‌بین

- مواد لازم برای ساخت محیط رشد مگس (به متن مراجعه شود)

- محلول نانوذره نقره یا محصولی كه در آن نانوذره وجود دارد

مراحل انجام پروژه

مرحله اول: شكار مگس سركه (‌ویا مگس سركه را  از كجا تهیه كنیم)

دو راه برای به‌دست آوردن مگس سركه وجود دارد، در روش اول تله‌ ساده ‌ای برای به دام انداختن مگس ‌های سركه بسازید و چند روزی آن را در كنار میوه ‌ها  قرار دهید. مگس سرکه را می ‌توان به فراوانی بر روی میوه ‌های نرم از قبیل انگور، موز و گوجه پیدا کرد به ‌خصوص اگر این میو‌ه‌ ها، کا‌ملاً رسیده و در حال تخمیر شدن باشند. برای شكار مگس به یك كاغذ، یك عدد شیشه مربای متوسط، یك تكه موز و نصف قاشق سركه و یا به جای آن مقداری پودر مخمر احتیاج دارید. موز و سركه را داخل ظرف بریزید و كاغذ را همانند قیف بر روی ظرف قرار دهید. بوی موز و سركه مگس ‌ها را به سمت تله می ‌كشاند و بعد از وارد شدن به ظرف، به خاطر شكل كاغذ نمی ‌توانند از آن خارج شوند.

راه دوم گرفتن بطری مگس سركه از دانشگاه شهرتان است. همان‌ طور‌كه گفته شد مگس سركه به عنوان جانور مدل در آزمایشگاه‌ های زیست ‌شناسی استفاده می ‌شود‌. همچنین از مگس سركه برای آموزش مفاهیم اولیه ژنتیك در برنامه درسی دوره كارشناسی رشته ‌های زیست‌ شناسی استفاده می ‌گردد. به همین دلیل در صورت مراجعه به یكی از مراكز دانشگاهی كه رشته زیست‌ شناسی در آن تدریس می ‌شود. با داشتن معرفی ‌نامه از مدرسه، از مسئولان مربوطه بخواهید یك بطری حاوی مگس سركه نوع وحشی  دراختیار شما قرار دهند. نمونه معرفی‌نامه در زیر آمده است.

ظرف مورد استفاده شفاف و ترجیحا شیشه ای باشد. بیدن منظور می توانید از ظرفهای کوچک مربا استفاده کنید. بر روی در ظرف سوراخ های ریزی برای تبادل هوا ایجاد کنید. این سوراخ ها در تنظیم دما نیز نقش خواهند داشت و از تشکیل بخار در ظرف جلوگیری می کنند. تشکیل بخار به علت تغییر ساختار محیط می تواند برای مگسها مرگبار باشد.

مرحله دوم: ساخت محیط كشت مگس سركه

محیط‌ های متنوعی برای پرورش مگس سركه استفاده می‌شود، كه در این قسمت 3 نوع پر كاربرد آن معرفی شده است.  قبل از صحبت درباره محیط کشت شما به ظرف مناسبی برای نگهداری مگس احتیاج دارید. از آنجایی که مگس های سرکه به نور و دمای محیط حساس هستند لازم است

محیط موز

ساده ‌ترین محیط كشت یك تكه موز رسیده است. بهتر است موز را له كنید و با كمی پودر مخمر كاملاً مخلوط نمایید. مزّیت این محیط این است كه به راحتی تهیه می‌ شود‌، اما نمی‌توان برای تكثیر مگس سركه از آن استفاده نمود. زیرا امكان آلوده شدن آن به قارچ و باكتری زیاد است. همچنین موز به مرور زمان، نرم و لزج شده و همانند باتلاقی مگس‌ های بالغ را در خود فرو می ‌برد‌. مخصوصاً بعد از خارج شدن مگس‌ های بالغ از شفیره، بال ‌های مگس ‌ها به محیط چسبیده و دیگر نمی‌ توانند پرواز كنند. همچنین به زحمت می ‌توان مگس‌ های این محیط را به محیط‌ های دیگر انتقال داد؛ به همین دلیل بهتر است از محیط ‌هایی كه نسبتاً سفت هستند و در طول زمان شكل خود را از دست نمی ‌دهند، استفاده كنید.

محیط پوره سیب زمینی

- پودر سیب زمینی 300گرم (پودر سیب زمینی كه به آن پرك سیب زمینی نیز گفته می ‌شود را می‌ توانید از فروشگاه ‌های مواد غذایی تهیه كنید، و البته با صرف وقت می ‌توانید خودتان آماده نمایید‌، برای این كار كافیست سیب زمینی را پخته و آن را خیلی ریز رنده نمایید، پوره حاصله را در سینی پهن كرده و چند روزی صبر كنید تا كاملا خشك گردد، سپس پوره‌ های خشك شده را بكوبید تا پودر گردند).

- مخمر 100 گرم

- شكر 200 گرم

- آب ولرم 300 تا 500 میلی لیتر

شكر، پودرسیب ‌زمینی و مخمر را كاملاً با هم مخلوط نمایید و در چند مرحله به آن آب اضافه كنید. بعد از هر بار اضافه نمودن آب كلیه مواد را مخلوط نموده تا خمیر یك دستی حاصل آید. دقت كنید خمیر نهایی نه خیلی سفت باید كه سریع خشك شده و لارو‌ها نتوانند به راحتی از آن تغذیه كنند و نه خیلی نرم كه بال مگس ‌ها به آن بچسبد.

محیط آگار

برای مطالعه و یا انتقال مگس‌ ها لازم است آنها را با تکان دادن ظرف، از محیط کشت خارج کنید به همین علت لازم است محیط کشت به ‌اندازه کافی غلیظ و سفت باشد تا در هنگام تکان دادن ظرف تكه‌ های محیط كشت از ظرف به بیرون نریزد. برای ایجاد قوام مناسب در محیط کشت می ‌توان مقداری آگار به بقیه مواد اضافه نمود‌. در واقع یک محیط کشت خوب باید خصوصیات زیر را داشته باشد

- مقدار کافی قند برای تغذیه لاروها وتسریع رشد مخمر داشته باشد.

- دارای قوام مناسب باشد.

بهترین محیط برای پرورش مگس ‌های سركه محیطی است كه در آن از آگار به عنوان سفت كننده استفاده می‌ شود.

- آگار 20 گرم

- آرد 100 گرم

- شكر 50 گرم

- مخمر 20 گرم

- اسید پروپیونیك 2 میلی‌لیتر ( اختیاری است و به عنوان ضد قارچ استفاده می ‌شود. )

- آب 500 میلی‌لیتر

اثر نانو ذره نقره بر طول عمر مگس سركه، جلسه دوم

آگار، شكر و مخمر را در قابلمه كوچكی بریزید و آنها را كاملاً با هم مخلوط نمایید. به آرامی یك لیوان آب را به آن اضافه كنید و بر روی شعله گاز با حرارت كم قرار دهید. تا زمانی‌ كه مخلوط داخل قابلمه به جوش آید باید هم‌ زدن را ادامه دهید و مواظب باشید كه ته نگیرد. بعد از جوش آمدن كمی صبر كنید تا آب مخلوط كم شود و سپس شعله را خاموش كنید. دقت كنید محیط نهایی باید نه خیلی نرم و نه خیلی سفت باشد. كمی صبر كنید و در حالتی كه محیط حاصله هنوز ولرم است، اسیدپروپیونیك را اضافه كرده، به سرعت هم ‌بزنید و محیط كشت را در ظرف ‌های نگهداری تقسیم كنید. در ظرف‌ ها را ببندید و بعد از بسته شدن محیط آنها را به یخچال منتقل كنید.

این نوع محیط كشت را می ‌توان در مقدار زیاد تهیه و تا زمان استفاده در فریزر نگهداری نمود ( دقت شود بعد از خارج نمودن محیط از فریزر نیم ساعتی صبر كنید تا دمای آن با دمای اتاقی یكی شود و بعد مگس ‌ها را به این محیط انتقال دهید). بهتر است قبل از وارد كردن مگس ‌ها به محیط جدید، یك عدد كاغذ صافی را دو بار از وسط تا كرده و از مركز به كمك یك مداد به آرامی بر روی ماده غذایی قرار دهید‌ (‌در شكل نحوه صحیح و غلط قرار دادن كاغذ بر روی محیط كشت نشان داده شده است‌. كاغذ صافی آب اضافی محیط را جذب كرده و همچنین بستری خشك و مناسب برای دوران شفیرگی مگس است. همچنین سطح قابل دسترس مگس ‌ها را افزایش می ‌دهد).

بطری های مگس در یک آزمایشگاه تحقیقاتی

اثر نانو ذره نقره بر طول عمر مگس سركه، جلسه دوم

مطالب مرتبط:

اثر نانو ذره نقره بر طول عمر مگس سركه، جلسه اول

اثر نانو ذره نقره بر طول عمر مگس سركه، جلسه دوم

اثر نانو ذره نقره بر طول عمر مگس سركه، جلسه سوم

اثر نانو ذره نقره بر طول عمر مگس سركه، جلسه چهارم

اثر نانو ذره نقره بر طول عمر مگس سركه، جلسه پنجم

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: زینب باقری

تنظیم: زینب شاه مرادی