تبیان، دستیار زندگی
کارهای خیر بسیاری با خمس صورت گرفته، اما اعلام نشده است. صد میلیارد تومان از محل خمس در رابطه با بهداشت و بیمارستان خرج شده است. خدمات اجتماعی که با این خمس کم انجام می شود، رقم بالایی بوده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نشست خبری همایش «خمس و تعالی فرهنگی جامعه» !

تشکیل «بنیاد بین‌المللی احیای فرهنگ خمس»/ دلیل پیروزی ما در دفاع مقدس عمل کردن به آیات جهاد بود .

بخش احکام اسلامی تبیان

نعیم آبادی، نماینده ولی فقیه

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان با بیان اینکه ما در دفاع مقدس با عمل کردن به آیات جهاد پیروز شدیم، گفت: دیگر استکبار جهانی جرات رویارویی با ما را ندارد.

نشست خبری همایش بین‌المللی «خمس و تعالی فرهنگی جامعه» با حضور آیت‌الله غلامعلی نعیم‌آبادی نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان و حجت‌الاسلام عباس نصیری‌فرد دبیر همایش در حوزه هنری برگزار شد.

حجت الاسلام نصیری‌فرد در این نشست اظهار داشت:‌ این همایش روز پنج‌شنبه 5 اسفند با حضور مراجع تقلید و نخبگان حوزه و دانشگاه در گستره بین‌المللی در شهر قم برگزار می‌شود. در افتتاحیه همایش نیز از سخنان آیت الله مکارم شیرازی و حجت الاسلام رئیسی تولیت استان قدس رضوی و آیت‌الله عرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور استفاده خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه ارائه مقالات توسط اندیشمندان داخلی و خارجی و تجلیل از مقالات برتر در این مراسم انجام خواهد شد، افزود: اتفاق مهم این همایش تشکیل و افتتاح بنیاد بین‌المللی فرهنگ خمس است، که ایده آن را آیت‌الله نعیم‌آبادی مطرح کرد و از این پس هر ساله همایشی پیرامون ابعاد مختلف خمس خواهیم داشت.

در بحث خمس سوالات زیادی مطرح است؛ مثلا می‌گویند در قرآن درباره خمس چیزی نداریم. در پاسخ به این سوال می‌گویم یک آیه در قرآن کریم مورد اتفاق جهان اسلام است، که درباره خمس است و تمام مذاهب اسلامی این آیه را قبول دارند، که مربوط به خمس است

نصیری‌فرد ادامه داد: دبیرخانه این همایش دائمی است؛ چون قرار است این همایش در ابعاد مختلف انجام شود. برای این همایش خدمت تمام مراجع تقلید نجف و قم رسیده‌ایم. این بنیاد وابسته به هیچ نهادی نیست و تحت اشراف مرجعیت است. کار این بنیاد اخذ خمس نیست؛ بلکه صرفا در زمینه کارهای فرهنگی احیای فرهنگ خمس در راستای آگاهی بخشی و آگاهی دهی در ابعاد خمس فعالیت خواهد کرد.

دبیر این همایش تاکید کرد: فعالیت‌های تبلیغی، ترویجی و فرهنگی محور اقدامات این مجموعه خواهد بود. همه مراجع تقلید قم و نجف از ادامه حرکت حمایت و از چنین حرکتی را قدردانی کردند. این بنیاد هیئت امنایی دارد، که آیت‌الله نعیم‌آبادی، پرویز داودی معاون اول دولت نهم به جهت اینکه اقتصاددان است، دکتر خسروپناه، محسن رفیق‌دوست و همچنین میرعلاء میرمحمدصادقی از فعالین حوزه فرهنگ و اقتصاد انقلاب و سید محمدحسینی وزیر سابق ارشاد از اعضای این هیئت هستند.

وی بیان کرد: 15 کشور اسلامی در این همایش شرکت خواهند کرد؛ اما به دلیل محدودیت زمانی همایش، همه نخبگان حضور ندارند و فقط نمایندگانی از 2 کشور لبنان و عراق در این همایش حضور خواهند داشت. علمای شیعه از دولت‌ها هیچ پولی دریافت نمی‌کنند؛ چون رمز موفقیت حوزه‌های علمیه به استقلال مالی بوده است.

زندگی علما سالم‌ترین زندگی در جامعه است/ خمس متعلق به حوزه علمیه نیست

«آیت‌الله غلامعلی نعیم‌آبادی» نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان در ادامه این نشست با طرح این سوال که نماز، زکات، امر به امروف و نهی از منکر همگی ستاد احیا دارد و چرا خمس نداشته باشد، اظهار داشت: جایگاه خمس اگر از زکات بالاتر نباشد، پایین‌تر نیست. آگاهی مردم نسبت به این واژه کم است و دشمن از جهت‌های مختلف به آن حمله می‌کند. ما احساس کردیم یک خلأ وجود دارد و بنا بر این به این سمت حرکت کردیم.

وی گفت: یکی از مهمترین عوامل برای ترویج خمس «رسانه» است. خمس مربوط به اسلام است و وظیفه همگی است که این واجب الهی را ترویج کنند. این در حالی است که متاسفانه چهره بدی برای خمس ترسیم کرده‌اند و جامعه نیز درباره آن اطلاع کافی ندارد.

نعیم‌آبادی گفت:‌ در بحث خمس سوالات زیادی مطرح است؛ مثلا می‌گویند در قرآن درباره خمس چیزی نداریم. در پاسخ به این سوال می‌گویم یک آیه در قرآن کریم مورد اتفاق جهان اسلام است، که درباره خمس است و تمام مذاهب اسلامی این آیه را قبول دارند، که مربوط به خمس است.

یکی از مهمترین عوامل برای ترویج خمس «رسانه» است. خمس مربوط به اسلام است و وظیفه همگی است که این واجب الهی را ترویج کنند. این در حالی است که متاسفانه چهره بدی برای خمس ترسیم کرده‌اند و جامعه نیز درباره آن اطلاع کافی ندارد

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان بیان کرد: برخی می‌گویند خمس مخصوص به غنایم جنگی است و ما می‌گوییم خمس مربوط به هر درآمدی است؛ اما بعد از اینکه یک سال از زندگی متناسب با شأن هر انسان گذشت، چهار بخش دارایی و اموالی که شخص در آن سال گرد آورده است، مربوط به شخص است و یک بخش مربوط به خمس می‌شود. آیه 41 سوره انفال درباره خمس است، که مورد اتفاق نظر همگی است. در سوره مطففین، مدثر، فجر و سوره لیل نیز به خمس اشاره شده است.

وی ادامه داد: این موضوع را که نامی از خمس در قرآن نیست، توسط بسیاری از افراد مطرح شده است، در صورتی که چنین آیاتی وجود دارد. مصرف خمس نیز یکی از موضوعاتی است که مردم می‌خواهند درباره آن حرف بزنیم. برخی فکر می‌کنند مصرف خمس فقط متعلق به حوزه‌های علمیه است، در حالی که مراجع تقلید به وسیله خمس کار نیک انجام می‌دهند.

نعیم‌آبادی عنوان کرد: کارهای خیر بسیاری با خمس صورت گرفته، اما اعلام نشده است. صد میلیارد تومان از محل خمس در رابطه با بهداشت و بیمارستان خرج شده است. خدمات اجتماعی که با این خمس کم انجام می‌شود، رقم بالایی بوده است.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان اظهار داشت: حوزه‌های علمیه بودجه دولتی ندارند، در صورتی که ضرورت وجود حوزه‌ها بر کسی پوشیده نیست. جامعه مفسر، فیلسوف و عالم لازم دارد، که این افراد در مراکزی به نام حوزه علمیه تربیت می‌شوند. اینکه برخی می‌گویند وجوهات شرعی فقط در حوزه‌ها خرج می‌شود، خلاف واقعیت است.

وی گفت: اگر به خمس عمل شود فقیری در جامعه وجود نخواهد داشت. ما در دفاع مقدس چون به آیات جهاد قرآن عمل کردیم، پیروز شدیم و دیگر استکبار جهانی جرات رویارویی با ما را ندارد و نمی‌تواند به ما چپ نگاه کند. ما در آن دوران به فرامین امیر المومنین عمل کردیم و در دنیا سرافراز شدیم. اگر در باب خمس، کار و اقتصاد نیز عمل می‌کردیم، در دنیا می‌درخشیدیم. امام صادق (ع) فرمودند هر کسی آب و زمین دارد و کار ندارد، از رحمت خدا به دور است.

اینکه ما در اقتصاد موفق نشده‌ایم به خاطر این بوده که به آیات قرآن عمل نکرده‌ایم. ابعاد مختلف خمس تمام فضاهای زندگی ما را فرا می‌گیرد. بیمارستان، حوزه علمیه، خرج تحصیل و صدها نوع مصرف دیگر خمس است. ما می‌خواهیم با کمک همه مومنین این کار را توسعه دهیم، تا روزی جامعه‌ای شکوفا را ببینیم، که فقیری در آن نباشد

نعیم‌ آبادی ادامه داد: اینکه ما در اقتصاد موفق نشده‌ایم به خاطر این بوده که به آیات قرآن عمل نکرده‌ایم. ابعاد مختلف خمس تمام فضاهای زندگی ما را فرا می‌گیرد. بیمارستان، حوزه علمیه، خرج تحصیل و صدها نوع مصرف دیگر خمس است. ما می‌خواهیم با کمک همه مومنین این کار را توسعه دهیم، تا روزی جامعه‌ای شکوفا را ببینیم، که فقیری در آن نباشد.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان گفت:‌ زمان امیرالمومنین، زکات به اندازه‌ای که مملکت را اداره کند به دست مولا نرسید. اسب جزو مواردی نیست که زکات بر آن واجب شود؛ اما ایشان برای اداره مملکت برای اسب نیز زکات در نظر گرفتند، تا امور مملکت انجام شود. عوارض شهراری و مالیات در هر صورتی از انسان اخذ می‌شود؛ اما خمس آخر خط است. برخی خمس را بد تعبیر کرده‌اند و گفته‌اند خمس فقط متعلق به حوزه‌های علمیه است. خمس مربوط به حوزه‌ها نیست؛ ولی بیشتر برای حوزه خرج می‌شود.

وی بیان کرد: اسلام به عنوان اینکه می‌خواهد جریان دینی قوی را تقویت کند، اولویت تقویت مسائل دینی را به حوزه‌های علمیه داده است. علما نظر واحدی درباره خرج کردن خمس ندارند. تاریخ مرجعیت نشان می‌دهد، در مرجعیت شیعه به جز پاکی چیزی باقی نمانده است. آیت‌الله گلپایگانی، آیت‌الله بروجردی و امام (ره) هیچ چیزی از مال دنیا برای خودشان بر جای نگذاشته‌اند. سالم‌تر از زندگی علما هیچ زندگی وجود ندارد. در مکتب شیعه قدرت در دست اهل خودش قرار گرفته‌ است.


منبع : دفاع پرس

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.