تبیان، دستیار زندگی
آئین اختتامیه سومین دوره طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران و همچنین سومین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بوشهر سومین پایتخت کتاب ایران شد

آئین اختتامیه سومین دوره طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران و همچنین سومین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت برگزار شد.

بخش کتاب و کتاب خوانی تبیان

title

علی‌اصغر سیدآبادی دبیر این رویداد با بیان روایتی شخصی از این دو رویداد گفت: در روز نخست که ایده انتخاب پایتخت کتاب و روستاهای دوستدار کتاب را ارائه کردیم کسی باور نمی‌کرد این حرکت با چنین استقبالی روبرو شده و به پویشی مردمی در شهر برای کتابخوانی منجر شود.

وی ادامه داد: اولین گام این بود که استدلال کنیم چرا کتاب نه هیچ چیز دیگر کتاب در دسترس‌ترین عنصر فرهنگی و هم تنها رسانه‌ای است که که با همه میراث بشر پیوند دارد. هر رشته علمی و فرهنگی آثارش را در کتاب به دیگران منتقل شده است و ترویج کتابخوانی همزمان می‌تواند ترویج معرفت دینی و فضائل اخلاقی و صنعت و کشاورزی و هنر و... باشد.

مدیر کل دفتر مطالعات وزارت ارشاد در ادامه گفت: امسال که اسامی 102 شهر شرکت کننده رامرور می‌کردیم نام برخی از شهرها را نشنیده بودیم در میان آن نامهای ناشناس شهرهایی بودند که تازه شهر شده بودند. حالا که 20 شهر نامزد نهایی را نگاه می‌کنیم شهرهایی را می‌بینیم که هنوز اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ندارند اما همه نهادها و دستگاه‌های عمومی برای ترویج کتابخوانی تلاش می‌کنند.

سیدآبادی در ادامه آماری از میزان افزایش کتاب در نیشابور ارائه و اعلام کرد: براساس گزارش موسسه نمایشگاه فرهنگی فروش نمایشگاه کتاب در نیشابور با برخی از مراکز استان مانند ارومیه، زنجان، گرگان، و شهرکرد برابر و مبلغ 8 میلیارد و 500 میلیون ریال بود. نمایشگاه کتاب در نیشابور یکی از دستاوردهای انتخاب این شهر به عنوان پایتخت بود و معمولا فروش نمایشگاهی بر فروش کتابفروشی‌ها تاثیر منفی می‌گذارد اما براساس گزارش تعاونی توزیع کنندگان سفارش کتاب از مراکز توزیع کتاب در سال 95 نسبت به سال 94 افزایش فروش داشته است.

وی افزود: در حوزه کتاب کودک و نوجوان میزان خرید کتاب از مراکز توزیع کتاب توسط کتابفروشی‌های نیشابور 67 درصد افزایش و کتابهای عمومی بزرگسالان 21 درصد افزایش داشته است. همچنین بنابر آمار کتابخانه‌های عمومی نیشابور میزان امانت کتاب نسبت به سال گذشته بیش از 25 درصد افزایش داشته است.

در ادامه این مراسم هادی مسلمی شهردار نیشابور به عنوان شهر برگزیده سال گذشته گزارشی از روند برنامه‌های این شهر ارائه کرد.

مسلمی گفت: نام و نشان نیشابور از گذشته تاکنون در ذهن و زبان ایرانیان نامی باشکوه با نشان‌های فرهنگی و هنری بوده است که در جهان نیز شناخته شده است و سال 1389 در شبکه میراث معنوی جهان در سازمان یونسکو ثبت شده است.

وی ادامه داد: نخستین پارلمان زنان در نیشابور تشکیل شد که در کنار پیگیری مطالبات زنان و دختران در ترویج کتابخوانی نیز فعال است. تشکیل شبکه نهادهای فعال در ترویج کتابخوانی که با نام نمادین سیمرغ که 30 انجمن کتابخوانی در اقشار و فضاهای مختلف را با همین عنوان در حوزه کتابخوانی را زیر چتر خود دارد یکی دیگر از این فعالیت‌هاست.

مسلمی در ادامه به اقداماتی اشاره کرد که منجر به انتخاب نیشابور به عنوان دومین پایتخت کتاب ایران شد. این اقدام عبارتند از :

1- اطلاع رسانی در سطح وسیع، جهت یک انگیزش و انقلاب کتابخوانی در سطح دانش‌آموزی

2- دیوارنویسی‌های گسترده بر مبنای کتاب و کتابخوانی

3- آغاز به کار انجمن کتاب سیمر

4- برگزاری بزرگترین میز مطالعه جهان

5- اجرای طرح زیبای کوله‌پشتی

6- تشویقی کتابخوانه‌های زندانی

7- حمایت صنایع و کارخانه‌ها از فرهنگ کتابخوانی

8- اهدای بیش از یک میلیارد کتاب به روستا‌ها

9- تقدیر از خبرنگاران کتابخوان

10- تقدیر از نابینایان کتابخوان،

11- نشست مدیران فرهنگی سراسر کشور

12- اجرای طرح زنگ کتاب در مدارس و...

شهردار نیشابور در پایان با اشاره به مشکلات اجرایی شدن این طرح گفت: یکی از مشکلات کتابخوانی در شهرهایی مانند نیشابور در دسترس نبودن کتاب برای عموم مردم است. این برنامه با در دسترس قرار دادن کتاب به خصوص در مناطق محروم ضمن افزایش میزان کتابخوانی به تاثیرات اجتماعی کتابخوانی مطابق اهداف برنامه نیشابور برای پایتختی کتاب نیز چشم دارد.

براساس این گزارش 10 روستا از استانهای فارس، هرمزگان، اصفهان، کردستان، خراسان شمالی، یزد، همدان، بوشهر و البرز در سومین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب روستای دوستدار کتاب شناخته شدند.

در این مراسم روستاهای فهلیان، از نورآباد ممسنی استان فارس، علوی از نیاسر استان اصفهان، خواجه‌جمالی از نیریز استان فارس، سردوش از مریوان استان کردستان، گزیر از بندر لنگه استان هرمزگان، طبر از جاجرم استان خراسان شمالی، رئیس‌آباد از ابرکوه استان یزد، درازی از دشتی استان بوشهر، قباق‌تپه از کبودرآهنگ استان همدان، و فرخ‌آباد از فردیس استان البرز به عنوان روستاهای دوستدار کتاب معرفی شدند.

هیئت داوران سومین جشنواره دوره پایتخت کتاب ایران متشکل از ندا موحدی‌پور، مرضیه مرآت‌نیا، بهروز فتحی، رضا برزگر، اسماعیل جان‌علی‌پور، فریبرز خسروی، روح‌الله منوچهری، حمید عبداللهیان، حجت‌الله غلامعلی، عبدالمهدی مستکین و سیدابوالفضل هاشمی به دلیل فعالیتهای گسترده، ابتکاری و مردمی در ترویج کتابخوانی لوح تقدیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را به همراه مبلغ 100 میلیون ریال حواله کتاب، 50 میلیون ریال جایزه نقدی توسط معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبلغ 50 میلیون ریال از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی، مبلغ 50 میلیون ریال از سوی سازمان شهرداریها و دهداریهای کشور، و مبلغ 50 میلیون ریال از سوی کانونهای عالی فرهنگی و هنری مساجد به نمایندگان این روستاها اهداء‌ شد.

در ادامه این مراسم پس از بررسی پرونده شهرهایی که داورهای مرحله مقدماتی با بررسی پرونده103 شهر به داوری نهایی معرفی کرده بودند شهر بوشهر به دلیل برنامه‌های نوآورانه، منسجم و مشارکت‌جویانه و همچنین استفاده از ظرفیت‌های صنعتی، فرهنگی و هنری در تدوین برنامه ویژه پایتخت کتاب ایران و همچنین حمایت از طرحهای ترویج کتابخوانی به عنوان سومین پایتخت کشور ایران معرفی شد.

محمود آموزگار، علیرضا مختارپور، احمد مسجدجامعی، سیدعباس صالحی، سیدمحمد بهشتی، عباس کرخی و عبدالمهدی مستکین اعضای هیئت داوران سومین دوره طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران بودند. شهرهای اوز، برازجان، تفت، تبریز، دزفول، اصفهان، دمق، زرند، ورامین، یزد، شیراز، رفسنجان، شهرضا، شهرری، لاهیجان و شیراز دیگر شهرهای راه‌یافته به مرحله نهایی بودند.


منبع: خبرگزاری تسنیم

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .