تبیان، دستیار زندگی
ذینفع کسی است که سند مالکیت به نام ایشان است. منظور از دستور فروش ملک مشاع مراجعه مالک به مرجع ذیصلاح و ارائه سند مالکیت و درخواست مبنی بر اعلام نظر دادگاه جهت صدور دستور فروش می باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

منظور از دستور فروش ملک مشاع چیست؟

ذینفع کسی است که سند مالکیت به نام ایشان است. منظور از دستور فروش ملک مشاع مراجعه مالک به مرجع ذیصلاح و ارائه سند مالکیت و درخواست مبنی بر اعلام نظر دادگاه جهت صدور دستور فروش می باشد.

بخش حقوق تبیان

ملک مشاع

ابتدا ذینفع باید به اداره ثبت اسناد و املاک منطقه مراجعه نماید و از آن اداره  با توجه به میزان سهمی که از ملک دارد درخواست افراز و تقسیم ملک مشاع را نماید. سپس اداره ثبت بررسی می نماید که آیا این ملک قابل افراز می باشد یا خیر؟ چنانچه ملک از دید اداره ثبت قابل افراز بود نظر خود را مبنی بر قبول درخواست مالک اعلام می نماید . اما درصورتی که نظرش بر غیر قابل افراز بودن باشد، ذینفع باید به دادگاه مراجعه و تقاضای صدور دستور فروش ملک مشاع را از دادگاه نماید.

چند نکته:

• اگر ذینفع قبل از صدور سندرسمی نسبت به ملکی تقاضای افراز نماید رسیدگی به آن در صلاحیت دادگاه می باشد و چنانچه درخواست بعد از صدور سند رسمی باشد در صلاحیت اداره ثبت اسناد و املاک منطقه می باشد.

اگر ذینفع قبل از صدور سندرسمی نسبت به ملکی تقاضای افراز نماید رسیدگی به آن در صلاحیت دادگاه می باشد و چنانچه درخواست بعد از صدور سند رسمی باشد در صلاحیت اداره ثبت اسناد و املاک منطقه می باشد.

• در صورتی که ملک مورد نظر بصورت مشاعی تحت تملک دونفر باشد باتوجه به صراحت قانون در خصوص حق شفعه، مالکی که خواهان فروش سهم خود می باشد می بایست ابتدائاَ از طریق اظهارنامه از شریک خود بخواهد که آیا خواهان خرید سهم وی می باشد یا خیر؟

• دستوری که دادگاه در خصوص درخواست مالک برای فروش صادر می نماید آنچنان که از نام آن برمی آید صرفاً یک دستور قضایی می باشد و به جهت اینکه در زمره احکام دادگاهی نمی گنجد واجد آثار مربوطه در خصوص احکام نیز نمی باشد.

متداول ترین سئوالات مطرح شده در مورد دستور فروش ملک مشاع:

1. تصمیم واحد ثبتی در خصوص عدم افراز ملک مشاع قابل اعتراض می باشد یا خیر؟

پاسخ: باتوجه به صراحت قانون به محض اعلام واحد ثبتی مبنی بر قابل افراز نبودن ملک مشاع، آن نظر قطعی و غیر قابل اعتراض می باشد، لذا مالک می بایست درخواست خود را در دادگاه ذیصلاح مطرح نماید.

مدارکی که مراجعه کنندگان برای شکایت در مورد دستور فروش ملک مشاع نیاز به ارائه دارند :

1. مدارک شناسایی از قبیل شناسنامه و کارت ملی

2. سند مالکیت

3. درخواست استعلام از اداره ثبت مبنی بر مالکیت

منبع: موسسه حقوقی آفتاب عدالت