تبیان، دستیار زندگی
مدتی است که طرح جنجالی اصلاح قانون اساسی در ترکیه حواشی و تنش های سیاسی و اجتماعی فراوانی در به دنبال داشته و عده ای آن را تصویب دیکتاتوری اردوغان نامیده و در راستای مخالفت و اعتراض خود به خیابان ها ریخته و درگیری های گسترده ای را به وجود آورده اند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : آزاده مرنی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تصویب طرح دیکتاتوری اردوغان /فیلم نوشت

مدتی است که طرح جنجالی "اصلاح قانون اساسی" در ترکیه حواشی و تنش های سیاسی و اجتماعی فراوانی در به دنبال داشته و عده ای آن را تصویب دیکتاتوری اردوغان نامیده و در راستای مخالفت و اعتراض خود به خیابان ها ریخته و درگیری های گسترده ای را به وجود آورده اند.

آزاده مرنی -بخش سیاست تبیان

تصویب طرح دیکتاتوری اردوغان /فیلم نوشت

قریب به یک ماه پیش رئیس جمهور ترکیه "رجب طیب اردوغان" لایحه ی 18 ماده ای اصلاح قانون اساسی را تقدیم پارلمان کرد. لایحه ای جنجالی با ماهیت افزایش گسترده ی اختیارات رئیس جمهور.

طبق مفاد این لایحه زمان ریاست جمهوری "رجب طیب اردوغان" تا سال 2029 میلادی تمدید می گردد و پست نخست وزیری از ارکان حکومت حذف خواهد شد و شخص رئیس جمهور با اختیارات ویژه ، وزیران خود را انتصاب و یا عزل می کند.

بر اساس طرح جدید ؛ رئیس جمهور ترکیه می تواند با صدور فرمان حکومتی پارلمان این کشور را منحل کند. در واقع با روند جدید نظام پارلمانی ترکیه به سمت و سوی نظام ریاست جمهوری می برد ؛ حال آن که پیش از این مقام ریاست جمهوری ترکیه بیشتر جنبه ی تشریفاتی داشت و بیشترین اختیارات در دستان نخست وزیر این کشور بود.

از دیگر موارد حائز اهمیت در این طرح ؛ حق رئیس جمهور در وضع مقررات کشور ، نظارت بر عملکرد دادستان ها و قضات ، افزایش زمان دوره ی ریاست جمهوری ، کاهش سن رای دهندگان و اجازه ی عضویت رئیس جمهور در حزبی خاص است.

گذار از نظام پارلمانی

لایحه جنجالی افزایش اختیارات رئیس جمهور پس از ورود به پارلمان باعث بروز اختلاف شدیدی گردید. موافقان و مخالفان این طرح ، ابتدا به بحث پرداختند اما پس از چند روز این بحث ها به اوج خود رسید ، تا جایی که شاهد درگیری فیزیکی احزاب مختلف در پارلمان بودیم. اما در نهایت لایحه ی مذکور با کسب اکثریت آرا به تصویب رسید و مقرر گردید این مهم در تاریخ 16 آوریل 2017 (27 فروردین 96) وارد مرحله ی همه پرسی مردم شود.

منتقدان طرح اصلاح قانون اساسی ترکیه

طبق طرح جدید "اردوغان" ، اختیارات رئیس جمهور به طور بی سابقه ای افزایش می یابد و بسیاری از منتقدان بر این باورند که این جریان دیکتاتوری محض است و به سرعت با شکستی بزرگ مواجه خواهد شد.

برخی تحلیلگران سیاسی معتقدند که روند جدید به شدت از آمار منتقدان سیاست های اردوغان خواهد کاست زیرا وی پس از اعلام نتیجه همه پرسی و با در نظر گرفتن رای مثبت ؛ دستور دستگیری و یا کنار گذاشتن منتقدانش را صادر خواهد نمود درست مشابه روز پس از کودتا.

اینک باید منتظر راهکارها و تدابیر امنیتی ترکیه برای آرام سازی درگیری های خیابانی در اعتراض به لایحه ی مذکور باشیم. در این میان سوالی که افکار عمومی را به خود مشغول ساخته این است که به راستی چنین طرحی در همه پرسی اکثریت آرا را به خود جلب می کند و یا منجر به عمیق تر شدن اختلافات داخلی می گردد؟