تبیان، دستیار زندگی
امروز سه شنبه سوم اسفند 1395 هجری خورشیدی، بیست و سوم جمادی الاول 1438 هجری قمری و بیست و یکم فوریه 2017میلادی است. مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سوم اسفند در آینه تاریخ معاصر ایران

امروز سه شنبه سوم اسفند 1395 هجری خورشیدی، بیست و سوم جمادی الاول 1438 هجری قمری و بیست و یکم فوریه 2017میلادی است. مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:

هومن بهلولی-روابط عمومی

تاریخ معاصر ایران

3 اسفند 1367

امام خمینی در پیام مشهور به «منشور روحانیت» تاکید کردند که حوزه ها و روحانیان باید نبض تفکر و نیاز آینده جامعه را همیشه در دست خود داشته باشند و همواره چند قدم جلوتر از حوادث، آماده عکس العمل مناسب باشند. چه بسا شیوه های رایج اداره امور مردم در سال های آینده تغییر و جوامع بشری برای حل مشکلات خود به مسایل جدید اسلام نیاز پیدا کند. علمای بزرگوار اسلام از هم اکنون باید برای این موضوع فکری کنند.

3 اسفند 1362

عملیات خیبر باهدف نابودی نیروهای سپاه سوم عراق با رمز یا رسول الله(ص) در شرق رودخانه دجله و هورالهویزه آغاز شد. این عملیات 22 اسفند با پیروزی رزمندگان اسلام به پایان رسید.

3 اسفند 1357

روزنامه اطلاعات نوشت: «دیوید اوئن» وزیر امور خارجه انگلیس خواهان بهبود ارتباط کشورش با ایران شد، به همین دلیل از محمدرضا پهلوی درخواست کرد که تقاضای اقامت در بریتانیا نکند.

3 اسفند 1356

«مناخم بگین» نخست وزیر رژیم صهیونیستی به طور مخفی و برای دیدار چند ساعته با محمدرضا پهلوی به تهران آمد.

3 اسفند 1352

ایران دولت نوبنیاد بنگلادش را به رسمیت شناخت.

3 اسفند 1323

مصوبه تشکیل سازمان اقتصادی دولت در نشست هیات وزیران به تصویب رسید. این مصوبه 27 ماده ای از مواردی چون هدف از ایجاد سازمان اقتصادی دولت، وضعیت حقوقی این سازمان، بودجه و دارایی آن و تشکیلات این سازمان(شورای عالی، هیات مدیره، هیات نظارت، جلسه نمایندگان دولت و ادارات تابعه) یادکرده، سپس در ادامه هر یک از بخش های عنوان شده، نحوه تشکیل، اختیارات و وظایف آن ها را برشمرده است.

3 اسفند 1321

«هربرت نورمن شوارتسکف» سرهنگ پیاده نظام ایالات متحده آمریکا درباره تجدید سازمان ژاندارمری ایران طرح جامعی پیشنهاد داد و هدف خود را ایجاد بهبود تدریجی در وضعیت این سازمان و تربیت افسران ایرانی برای همه پست ها و سپردن امور به یک سازمان یکپارچه ایرانی دانست.

3 اسفند 1302

رضاخان وزیر جنگ و رئیس الوزرا در تلگرافی خیلی محرمانه و خصوصی با اشاره به آهنگ نشریات نسبت به تغییر رژیم مملکت و برپایی جمهوریت و این که از من می خواهند این تغییر را بپذیرم، از محمود آیرم امیرلشکر جنوب خواست: «شما باید بدون آن که کسی بفهمد از طرف نظامیان مداخله مستقیمی می شود، خیلی محرمانه اما با کمال جدیت سه طبقه (تجار و کسبه، روزنامه نگاران، علما و روحانیان) در تمام خطه جنوب تشویق به طوری که همه متحدالکلمه باشند تا به مجرد آن که تلگراف رمز من به شما برسد فوری یک صدای هماهنگ از تمام جنوب بلند شود.»

3 اسفند 1302

روزنامه ایران سرمقاله ای را با عنوان «مبانی تغییر رژیم ایران» نوشت و پس از روزها محافظه کاری در بیان مواضع خود نسبت به موج جمهوریت به تغییر رژیم در ایران ابراز تمایل کرد و نگاشت: «ایران زود به سمت تکامل می رود و دنیا معترف است که استعداد و لیاقت ایرانی از تمام ملل شرقیه زیادتر بوده و حاضر برای قبول مدنیت و بهترین طرزهای حیات اجتماعی است. تغییر رژیم برای ایرانی کار مشکلی نیست»

3 اسفند 1300

حسین علاء وزیرمختار ایران در آمریکا در تلگرافی به مشیرالدوله وی را مطلع ساخت که شرکت نفت جنوب و استاندارد اویل درباره نفت شمال توافق کرده و می خواهند نظر دولت ایران را نیز نسبت به این توافقنامه بدانند. استاندارد اویل به این نتیجه رسیده بود که تنها راه مطمئن وارد کردن سرمایه در میدان های نفت شمال موافقت با مصالح نفتی انگلیسی ها است.

3 اسفند 1300

کمیسیون معارف و اوقاف و صنایع مستظرفه، اعتراض ها و اصلاحاتی را که در ضمن شور اول لایحه قانون شورای عالی معارف از طرف بعضی از نمایندگان اظهار شد و در جلسه های مختلفی مورد بررسی قرار گرفته بود، به همراه لایحه مزبور با اصلاحات و اضافه ها جدیدی تصویب و به مجلس ارائه کرد. این قانون شامل دو فصل و 13 ماده بود.

3 اسفند 1299

کودتای نظامی به وسیله رضاخان میرپنج و هم دستی سیدضیاءالدین طباطبایی و با برنامه ریزی «ادموند آیرونساید» افسر انگلیسی علیه دولت سپهدار رشتی نخست وزیر احمدشاه قاجار اجرا شد. این کودتا به عنوان زمینه ای برای سقوط سلسله قاجار و تاسیس حکومت پهلوی به شمار می رود. نخستین اعلامیه رضاخان با عنوان «حکم می کنم» نیز در این روز در 9 ماده صادر شد.