تبیان، دستیار زندگی
شاید شاهکار بعدی هالیوود با یک گوشی هوشمند تولید نشده باشد، اما آن روز چندان هم دور نیست. فیلمی که جایزه اسکار امسال برای بهترین فیلم مستند را برد، فیلم «در جست وجوی شوگرمان» بود که بخش اعظم آن با استفاده از فیلم های سنتی هشت میلی متری فیلمبرداری شده بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فیلمسازی شخصی در مقیاس جهانی

اسپیلبرگ آینده با گوشی هوشمند فیلم خواهد ساخت

شاید شاهکار بعدی هالیوود با یک گوشی هوشمند تولید نشده باشد، اما آن روز چندان هم دور نیست. فیلمی که جایزه اسکار امسال برای بهترین فیلم مستند را برد، فیلم «در جست‌وجوی شوگرمان» بود که بخش اعظم آن با استفاده از فیلم‌های سنتی هشت میلی‌متری فیلمبرداری شده بود. کارگردان فیلم صحنه‌های پایانی را با آی‌فون خودش و یک برنامه دو دلاری به نام ۸mm Vintage Camera  تصویربرداری کرده بود. به صورت فزاینده‌ای فیلم‌های باکیفیت، به ویژه فیلم‌های کوتاه، تنها با یک گوشی هوشمند ساخته می‌شوند.

بخش دانش و زندگی تبیان
فیلم گوشی

گوشی‌های هوشمند پیشرفته امروزی در واقع یک استودیوی فیلمسازی مجازی در جیب‌تان هستند. مثلاً گوشی نوکیا لومیای ۹۲۰ دارای دوربین فیلمبرداری ۱۰۸۰p full-HD، نور زوم، تثبیت تصویر و چند حالت تنظیم سفید است که به شما در رسیدن به تصویری عالی کمک می‌کند.

آیا این خصوصیات هم به اندازه کافی شما را قانع نمی‌کند؟

شرکت بلک‌بری با همکاری رابرت رودریگز، کارگردان فیلم سین سیتی، یک فیلم کوتاه با استفاده از گوشی جدید بلک‌بری زد ۱۰ تولید کرد. پارک چان ووک که پیش از این برنده جایزه‌ای از فستیوال فیلم کن شده بود، از یک گوشی هوشمند برای تولید فیلم Paranmanjan استفاده کرد که توانست خرس طلایی بهترین فیلم کوتاه را در جشنواره فیلم برلین سال ۲۰۱۱ از آن خود کند.

نه تنها فیلم‌های تولیدشده با گوشی‌های هوشمند راه خود را به جشنواره‌ها باز می‌کنند، بلکه جشنواره‌هایی صرفاً برای فیلم‌های ساخته‌شده با گوشی‌های هوشمند مانند جشنواره فیلم موبیل در سن‌دیه‌گو، جشنواره فیلم جیبی در پاریس و جشنواره بین‌المللی فیلم گوشی هوشمند اوله در کره، سر بر آورده‌اند.

هر کدام از این جشنواره‌ها نماینده پتانسیل این دستگاه‌ها برای خلق فیلم در عین دادن توانایی به افراد بااستعداد بدون توجه به مکان‌شان و با هدف آزاد کردن پتانسیل‌های آنها هستند.

فیلمسازی شخصی در مقیاس جهانی

با وجود محدودیت‌ها، گوشی‌های هوشمند مزایای منحصربه‌فردی بر فیلمسازی سنتی دارند. فیلم‌های گوشی هوشمند را می‌توان با بودجه‌ای بسیار پایین تولید کرد – که می‌تواند مشوقی برای ریسک‌پذیری فیلمسازان سنتی باشد. گوشی هوشمند تقریباً در هر جایی قادر به فیلمبرداری است. همین ماهیت قابل حمل بودن این دستگاه امکان خلق لحظاتی نزدیک‌تر را به تولیدکنندگان می‌دهد و فرصت‌های فیلمسازی با دیدگاه‌های شخصی را افزایش می‌دهد. گوشی‌های هوشمند به کسانی که به صورت سنتی کمتر در فیلم‌ها ظاهر می‌شوند، مانند مناطق محروم جهان، امکان دیده شدن می‌دهد. با یک گوشی هوشمند و یوتیوب، امکان توزیع فوری نیز فراهم می‌شود.

مثلاً در سومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم گوشی هوشمند کره، فیلم‌های تولیدشده با گوشی هوشمند از سراسر جهان شرکت داشتند. بیست و پنج فیلم در هفته گذشته برای هیات داوران به نمایش گذاشته شد. تمامی آنها اکنون در یوتیوب در دسترس هستند.

همه جا پر از فرصت است

این فرصت و بازار برای فیلم‌های ساخته‌شده با گوشی‌های هوشمند رو به رشد است. برنامه‌های متنوعی برای کمک به فیلمسازان گوشی‌های هوشمند در بهبود طرح داستانی، بهینه‌سازی روند تدوین و حتی حداقل کردن زمان فیلمبرداری در روز ایجاد شده است. همچنین بازار لوازم جانبی نیز رو به رشد است. این مساله شامل لنزهای اپتیکال، dolly برای آی‌فون و Steadicam برای گوشی‌های هوشمند می‌شود.

آیا نیاز به بودجه برای فیلم خود دارید؟ تاکنون در کیک‌استارتر بیش از ۱۲۸ میلیون دلار برای پروژه‌های فیلم و ویدئو سرمایه‌گذاری شده است. این امکان وجود دارد که به زودی تعداد زیادی از فیلم‌ها با بودجه جمع‌سپاری‌شده، با استفاده از یک گوشی هوشمند فیلمبرداری شوند.

هنوز تردید دارید؟ روزنامه گاردین از مت کارول، کارگردان، خواسته بود راهنمایی را مطرح کند. نکات او شامل روش‌هایی برای بهبود تدوین صدا و فیلم می‌شود و راهنمایی برای تمامی موضوعات مهم در زمینه نورپردازی به شمار می‌رود.

دوربین (گوشی هوشمند) تغییرات نور را به ظرافت دیگر ابزارها انجام نمی‌دهد، پس بهتر است از جاهایی که کنتراست بالایی دارند، اجتناب شود. مثلاً در یک روز آفتابی اگر از کسی زیر یک سایبان فیلمبرداری کنید، احتمال زیادی دارد که تصویری بیش از حد تاریک حاصل شود یا پس‌زمینه کار، سوخته از کار درآید.

نیاز به کمک بیشتر دارید؟ در فرانسه، بنویت لابوردت، بنیانگذار جشنواره فیلم جیبی، کارگاهی را برای کمک به فیلمسازان با گوشی‌های هوشمند تاسیس کرده است. توصیه اصلی او استفاده از مزایای طبیعی گوشی هوشمند است – اندازه و قابلیت حمل آن – تا بتوانید به چیزی غیرقابل حصول با دوربین‌های سنتی برسید.

در جایی دورافتاده هستید؟ «مجموعه جهانی فیلم» (World Film Collective) به جوانان مناطق دورافتاده از آفریقا و آمریکای جنوبی تا شهرهای بریتانیا، ساخت فیلم صرفاً با یک گوشی هوشمند را آموزش می‌دهد.

نتیجه اینکه، گوشی‌های هوشمند با سرعتی بالا، به ابزاری برای تمامی افراد سراسر جهان جهت روایت داستان خودشان و نمایش آن به جهانیان تبدیل می‌شوند.


منبع : پیوست شماره 42/ برایان اس.هال