تبیان، دستیار زندگی
تبلیغ دین در فضای مجازی باید به مرحله عینی و عملی برسد و ضرورت دارد، این تبلیغ در قالب دستورالعمل اجرایی حوزه ها محقق شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ضرورت راه‌اندازی منبرهای مجازی

ضرورت را ه‌اندازی منبرهای مجازی

حجت الاسلام خانی با تاکید بر ضرورت حضور هدفمند طلاب و روحانیون در فضای مجازی، گفت:

تبلیغ دین در فضای مجازی باید به مرحله عینی و عملی برسد و ضرورت دارد، این تبلیغ در قالب دستورالعمل اجرایی حوزه ها محقق شود.

حجت الاسلام محمد یوسف خانی یوسف آباد، با اشاره به اهمیت تبلیغ دین گفت: تبلیغ دین و معارف قرآن به حدی حیاتی است که خداوند ۱۲۴ هزار سفیر را برای هدایت و راهنمایی بشر فرستاده است.

کارشناس فضای مجازی افزود: در آیات متعددی از قرآن کریم، تبلیغ دین در ادوار مختلف تاریخ با توجه به مقتضیات زمان و مکان با براهین و علوم مورد نیاز جامعه، یکی از وظایف پیامبران شمرده است.

وی با بیان اینکه امروز با توجه به ضرورت بیش از پیش تبلیغ دین در جامعه، راه ها و روشهای تبلیغ به فضای مجازی گسترش یافته است، عنوان کرد: ضرورت حضور مبلغان در این فضا، بیش از پیش ضروری است و دانش حوزویان در کمرنگ نمودن اثرات جنگ نرم انکارناپذیر است.

ضرورت رسانه منبر را هرگز نمی توان نفی کرد

پژوهشگر حوزه علمیه استان لرستان با تأکید بر حضور مبلغان در فضای مجازی گفت: با توجه به گستردگی فضای مجازی، حضور مبلغان در این فضا حیاتی است و گاه این حضور می تواند برخی نیازهای مخاطبان را پاسخ گو باشد؛ البته اهمیت رسانه منبر را هرگز نمی توان نفی کرد، اما اکنون شکل برقراری ارتباطات در دنیای کنونی، جدید و متفاوت شده و نیاز است، مبلغان در این فضا با جدیت و دانش وارد شوند؛ چراکه اهمیت استفاده از فضای مجازی یک مسئله روشن و ضروری است.

وی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری در اهمیت بهره برداری از فضای مجازی و این جمله ایشان که اهمیت تبلیغ در فضای مجازی به اندازه اهمیت انقلاب است، تصریح کرد: عمق استراتژیک این جمله راهبردی، اهمیت وافر حضور در این عرصه را به خوبی برای همگان آشکار می سازد و رسالت مبلغان را برای تبلیغ در این فضا دوچندان می سازد.

کارشناس فضای مجازی با تاکید بر اینکه برای تبلیغ در این فضا نیاز است، گروهی از مبلغان که به تبلیغ در فضای مجازی مسلط هستند، وارد این فضا شوند و به تبلیغ بپردازند، خاطرنشان کرد: تبلیغ دین در فضای مجازی در حوزه باید به مرحله عینی و عملی برسد و ضرورت دارد، این تبلیغ در قالب دستورالعمل اجرایی حوزه ها محقق شود.

وی با ذکر اینکه منبر رفتن به صورت سنتی نیز اگر با محتوای عالی و پرمغزی همراه نباشد، اثرگذاری لازم را در میان مستمعین نخواهد داشت، گفت: امروز با وجود گستردگی شبکه های ارتباط جمعی، شبکه های اجتماعی، رسانه های مجازی، ماهواره ها و... نیاز است، حوزویان و طلاب جوان به صورت مستمر این عرصه تبلیغ را خالی نکنند و از هر فرصتی برای اشاعه آموزه های دین مبین اسلام و مکتب اهل بیت (ع) در جامعه گام بردارند.

تبلیغ در فضای مجازی دانشی تخصصی می خواهد

پژوهشگر حوزه علمیه استان لرستان با بیان اینکه عرصه فضای مجازی، عرصه کارزار تفکرات گوناگون است، افزود: امروز در یک میدان جنگ و کارزار حقیقی فکری قرار داریم و این کارزار فکری نه تنها به ضرر ما نیست، بلکه به مثابه یک فرصت برای اشاعه و گسترش فرهنگ دین و مکتب تشیع در جهان است.

حجت الاسلام خانی در ادامه با اشاره به لوازم مورد نیاز مبلغان و طلاب برای ورود به عرصه تبلیغ در فضای مجازی گفت: ضرورت دارد آنها  به مهمات تفکر اسلامی و انبارهای معارف الهی و اسلامی مجهز شوند و اگر با تجهیز مهمات تبلیغی وارد این عرصه شویم، قطعا در مقابله با هجمه های فرهنگی دشمن پیروزهستیم و در جهت خنثی سازی نقشه های شوم دشمنان اسلام و انقلاب قدم برداشته ایم.

وی با تاکید بر اینکه مسئله تبلیغ در فضای مجازی یک دانش تخصصی است، گفت: برای تربیت مبلغان در جهت ورود به این عرصه باید طلاب در دوران تحصیل، آموزشها و ضرورتهای تبلیغ در فضای مجازی را بیاموزند تا بتوانند درعرصه تبلیغ مجازی و تبلیغ دین موفق شوند.

لزوم آشنایی با مسائل روان شناسی و ارتباطات

کارشناس فضای مجازی با بیان اینکه مبلغان برای تبلیغ در فضای مجازی باید با مسائل روان شناسی و ارتباطات آشنایی کافی و لازم را داشته باشند، تصریح کرد: بی شک برای برقراری ارتباطی موثر و اثرگذار، باید مبلغان قدرت توانایی برقراری ارتباطات را داشته باشند؛ چراکه یکی از رموز موفقیت مبلغان در فضای مجازی بهره مندی آنها ازاین اصول است.

حجت الاسلام خانی با تاکید بر اینکه معرفت یافتن نسبت به مفاهیم و ارزش های دینی برای تبلیغ در این فضا، قدم برای تلاشگران عرصه تبلیغ دین است، افزود: اگر این قدم به درستی صورت گیرد، بخشی از تبلیغ انجام شده است و کاربران فضای مجازی نیز با شور و اشتیاق به سمت آموزه های تبلیغی می شتابند.

مخاطب شناسی؛ لازمه کار در فضای مجازی

وی با بیان اینکه برای تربیت مبلغ دین در فضای مجازی، شناخت درست و کامل از مخاطب و تولید مناسب محتوا از جمله اقدامات آموزشی برای تربیت مبلغ دینی کارآمد و توانمند است، عنوان کرد: در این خصوص آشنا کردن طلاب با تبلیغ در این فضا به عهده مراکز آموزشی و پژوهشی حوزه و مدارس علمیه است و بهتر است طلاب با شرکت در کارگاههای آموزشی حوزه، دانش تبلیغ  فضای مجازی را کسب کنند.

پژوهشگر حوزه علمیه استان لرستان در ادامه با ذکر این نکته که  حوزه علمیه باید دانش تبلیغ دین را بصورت تخصصی را در اختیار مبلغان تبلیغ مجازی قرار دهد، افزود: در حال حاضر که هنوز متولیان و صاحب نظران در امور دینی به اینترنت دسترسی کامل ندارند، می توان از حضور مذهبیون آگاه و باسواد در این امر بهره گرفت و این امر با همت سازمانها و نهادهای آموزشی و فرهنگی امکان پذیر خواهد بود.

حجت الاسلام خانی در پایان یادآور شد: مبلغان برای تبلیغ و رسالت خود علاوه بر منبر و تبلیغ چهره به چهره، باید برای تبلیغ در فضای مجازی حضوری چشمگیر داشته باشند و به سئوالات و شبهات مخاطبان با براهین روشن و مستدل پاسخ گویند.

منبع: حوزه نیوز