تبیان، دستیار زندگی
امروز دوشنبه دوم اسفند 1395 هجری خورشیدی، بیست و دوم جمادی الاول 1438 هجری قمری و بیستم فوریه 2017میلادی است. مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دوم اسفند در آینه تاریخ معاصر ایران

امروز دوشنبه دوم اسفند 1395 هجری خورشیدی، بیست و دوم جمادی الاول 1438 هجری قمری و بیستم فوریه 2017میلادی است. مهم ترین رویدادهای تاریخ معاصر در این روز، به شرح زیر است:

هومن بهلولی-روابط عمومی

تاریخ معاصر ایران

2 اسفند 1362

عملیات والفجر 6 با رمز «یازهرا(س)» با هدف کاهش توان نیروهای دشمن و گمراه کردن آنها از عملیات پیش رو در منطقه عملیاتی چزابه انجام شد. رزمندگان سپاه اسلام با عبور از رودخانه چیلات و دهلران، دو ارتفاع مهم مشرف به منطقه های مسکونی عراق را آزاد کردند و بزرگراه العماره- بغداد را در تیررس خود گرفتند.

2 اسفند 1357

«ویلیام سولیوان» سفیر آمریکا در تهران با مهدی بازرگان نخست وزیر دولت موقت دیدار کرد. وی از بازرگان خواست تا به اطلاع امام خمینی برساند که دولت آمریکا انقلاب اسلامی ایران را به رسمیت می شناسد.

2 اسفند 1354

امام خمینی در پاسخ به یک استفتاء، استفاده از سهم امام برای تالیف و نشر کتاب های سیاسی اسلامی علیه حکام جور را مجاز و «بهترین خیرات» دانستند.

2 اسفند 1340

علی امینی نخست وزیر، تهران را به قصد سفری 21 روزه به کشورهای آلمان، فرانسه، بلژیک و انگلیس و دیدار با مقام های بلند پایه این کشورها ترک کرد.

2 اسفند 1339

دوره بیستم مجلس شورای ملی گشایش یافت. عمر این مجلس به سه ماه نکشید و علی امینی نخست وزیر وقت در 19 اردیبهشت 1340 خورشیدی آن را منحل کرد.

2 اسفند 1324

احمد قوام(قوام السلطنه) در دیدار با ژوزف استالین رهبر حزب کمونیست اتحاد شوروی، در مسکو، با درخواست این کشور برای اعطای امتیاز نفت شمال موافقت کرد.

3 اسفند 1303

«تهران در برابر نیس» عنوان مطلبی بود که نشریه «لیبرته» چاپ پاریس درج کرد و در آن ضمن اشاره به سخنان رضاخان نخست وزیر در مجلس شورای ملی مبنی بر درخواست بازگشت احمدشاه به ایران، به شرح زندگی شاه ایران پرداخت.

2 اسفند 1302

عبدالله خان طهماسبی امیرلشکر شمال غرب، از آزادی نظامیان دربند روس ها خبر داد، این نظامیان از لشکر شمال غرب بودند.

2 اسفند 1302

وزارت مالیه در بخشنامه ای به اداره های این وزارتخانه؛ بار دیگر توجه آنها را به ممنوعیت ورود رنگ های جوهری جلب کرد و نوشت که این رنگ ها در ایران خرید و فروش می شود و استفاده از آنها برای رنگرزی لطمه بسیاری به صنعت فرش ایران زده است.

2 اسفند 1300

رضاخان در سالگرد کودتای نظامی سوم اسفند 1299 خورشیدی، در اعلامیه ای مسئولیت این کودتا را به عهده گرفت و گفت: «از اقدام خود در پیشگاه عموم شرمنده نیستم و نهایت مباهات و افتخار است که خود را مسبب حقیقی کودتا به شما معرفی نمایم...»

2 اسفند 1300

قانون مصوب جدید تشکیلات کل مالیه مملکتی تصویب شد. این قانون، شامل 116 ماده است که در هر کدام از مواد آن، عنوان یک اداره آورده شده و همراه با هر یک، شرح وظایف آن اداره، اعضای تشکیل دهنده و منبع درآمد و مدیریت به طور جداگانه عنوان شده است.

2 اسفند 1300

روزنامه های ستاره ایران و ستاره شرق به علت توهین به اعضای دولت توقیف شدند.

2 اسفند 1300

میرزا حبیب‏اللَّه شریف کاشانی فقیه و محقق بزرگ اسلامی در 78 سالگی درگذشت. وی 300 جلد کتاب و رساله تالیف کرد که مشهورترین آنها مُنْتَقِدُ المَنافِع فی شرحِ المُختَصَر النّافع به عنوان دایرةُالمعارف فقه شیعه است.

2 اسفند 1299

ادیب السلطنه معاون رئیس الوزرا و معین الملک رئیس دفتر احمدشاه که به عنوان نمایندگان دولت وقت برای دیدار با رضاخان، سیدضیا و سلطان سیاح به منظور بازداشتن نیروهای قزاق از ورود به تهران، به قلمرو قزاق ها در منطقه مهرآباد تهران رفته بودند، بازداشت شدند.

2 اسفند 1287

پس از اتحاد مخالفان محمد علی شاه در گیلان و قتل آقابالاخان والی رشت، جنگ میان نیروهای دولتی و مشروطه طلبان در کازرون، لار، میانه و میناب گسترش یافت. این درگیری ها به کشته و مجروح شدن ده ها تن از مردم این منطقه ها منجر شد.