تبیان، دستیار زندگی
مطالبه مهریه از طریق دو مرجع (ثبتی، قضایی) به طور همزمان امکان پذیر نیست و در فرض تقدم مطالبه از طریق مرجع ثبتی، دعوای مطالبه آن از طریق مرجع قضایی محکوم به رد است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مطالبه همزمان مهریه از طریق اجرای ثبت و دادگاه

مطالبه مهریه  از طریق دو مرجع (ثبتی، قضایی) به طور همزمان امکان پذیر نیست و در فرض تقدم مطالبه از طریق مرجع ثبتی، دعوای مطالبه آن از طریق مرجع قضایی محکوم به رد است.

بخش حقوق تبیان

مطالبه مهریه

خانم م.ع دادخواست مطالبه بخشی از مهریه به مقدار 110 سکه را به طرفیت آقای الف.الف تقدیم دادگاه می کند که به شعبه 274 خانواده تهران ارجاع می شود. دادگاه پس از تعیین وقت رسیدگی، اخطاریه حضور در جلسه دادرسی را برای طرفین ارسال می دارد. زوج (خوانده) علی رغم ابلغ واقعی (ابلاغ به خود او) در جلسه دادرسی حاضر نمی شود و دادگاه با توجه زوجیت (عقد نکاح دائم بر طبق سند نکاحیه) و اشتغال ذمه خوانده ایشان را حضوری محکوم به پرداخت 110 سکه تمام بهار آزادی می کند. با توجه به این که ابلاغ جلسه دادرسی واقعی بوده است و رای دادگاه با توجه به آن حضوری محسوب می شود.

در مهلت 20 روز تجدید نظر، زوج دادخواست تجدید نظر خواهی تقدیم دادگاه می کند با این اعتراض و استدلال که بر طبق پرونده ... اداره پنجم اجرای اسناد سند رسمی ، زوجه (تجدید نظر خوانده) قبل از این دادخواست از طریق اجرای ثبت مطالبه مهریه کرده است.

در مهلت 20 روز تجدید نظر،  زوج دادخواست تجدید نظر خواهی تقدیم دادگاه می کند با این اعتراض و استدلال که بر طبق پرونده  ... اداره پنجم اجرای اسناد سند رسمی ، زوجه (تجدید نظر خوانده) قبل از این دادخواست از طریق اجرای ثبت مطالبه مهریه کرده است. در ادامه، پرونده به شعبه 24 دادگاه تجدید نظر استان تهران ارجاع می شود که شعبه مذکور ضمن پذیرش اعتراض بدین شرح رای صادر می کند که با توجه به محتویات پرونده و لایحه اعتراض تجدید نظر خواه، رای بدوی به درستی صادر نشده است و مستحق نقض است زیرا مطالبه دین واحد از دو  مرجع مواجه با اشکال قانونی است و در این پرونده زوجه قبلا از طریق اجرای ثبت همه مهریه را مطالبه کرده است و از طرفی گواهی دال بر مختومه نمودن پرونده اجرای ثبت را به دادگاه ارائه نکرده است.

لذا این دادگاه با استناد به مواد 358 و 359 قانون ]یین دادرسی مدنی رای صادر شده را نقض و به استناد ماده 1257 قانون مدنی حکم بر رد دعوی خواهان مهریه صادر می شود و این رای قطعی است.

منبع: گروه وکلای پارسای