تبیان، دستیار زندگی
نوروز، برای ما با زایش دوباره طبیعت، آغاز می شود. درست زمانی که زیبایی طبیعت به نقطه اوج می رسد و همه ما شروع سال جدید را جشن می گیریم. برای عده زیادی، نوروز با سفر معنا پیدا می کند. سفرهایی که با خودخواهی های هر یک از ما، ممکن است موجبات آسیب رساندن به ط
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نوروز امسال، قدردان طبیعت باشیم

نوروز، برای ما با زایش دوباره طبیعت، آغاز می شود. درست زمانی که زیبایی طبیعت به نقطه اوج می رسد و همه ما شروع سال جدید را جشن می گیریم. برای عده زیادی، نوروز با سفر معنا پیدا می کند. سفرهایی که با خودخواهی های هر یک از ما، ممکن است موجبات آسیب رساندن به طبیعت را به دنبال داشته باشد.

فاطمه ناظم زاده-بخش اجتماعی تبیان

نوروز امسال، قدردان طبیعت باشیم

نوروز، فرصتی برای آشتی با طبیعت

ایام نوروز، می تواند فرصت مناسبی باشد برای مهربانی و آشتی با طبیعت و محیط زیست. خصوصا برای آن دسته از افرادی که قسمتی از ایام نوروز را در سفر به سر می برند، توجه ویژه به محیط زیست، از اهمیت زیادی برخوردار است.

بهتر است هر یک از ما، تصمیم بگیریم تا نگاه تازه ای نسبت به طبیعت داشته باشیم و باور کنیم که حفظ طبیعت، به نفع تک تک ما و فرزندان ما می باشد.

بهار، ایامی است که طبیعت، اوج زیبایی خود را به رخ می کشد. با تابش اشعه خورشید بهاری، سبزه ها از زیر خاک بر روی زمین جوانه ‎زده و رویش دوباره را از سر می گیرند. همه این اتفاقات زیبا، فواید و بهره های متعددی برای انسانها به همراه دارند که شاید برخی از ما، به این موضوع  آگاه نباشیم. اگر باور داشته باشیم که طبیعت، چه منافع و بهره هایی برای ما به دنبال دارد، احتمالا تلاش بیشتری در راستای حفظ و بقای آن می کردیم.

رفتار ما با محیط زیست

متاسفانه در سالهای اخیر، شاهد اخبار و گزارش های خوب و خوشایندی در ارتباط با طبیعت، نبوده ایم. مرگ تدریجی دریاچه ارومیه، سالهاست که دغدغه دوستداران محیط زیست و عده زیادی از مردم شده، اما هنوز راهکاری اساسی برای کمک به نجات آن، ارائه نشده است. زاینده رود چند سالی است که خروشان نیست و به دلیل اقدامات انسانی به این حال و روز افتاده است. از طرفی، اخبار متعددی مبنی بر قطع و از بین بردن جنگل و درختان در شمال ایران، به گوش می رسد که نگرانی های جدی درباره از بین رفتن تدریجی این طبیعت بی نظیر، وجود دارد. به هر حال اینها مواردی است که نیازمند مدیریتی جامع و کنترلی قوی است تا بتوان برای حفظ و بهبود موقعیت آنها، تلاش کرد. اما می توان در میان انبوهی از مشکلات زیست محیطی، به جنبه ای نگاه کرد که مرتبط با رفتار هر یک از ما به عنوان یک انسان می باشد.

رفتار ما با طبیعت

آیا تاکنون این سوال را از خود پرسیده اید که رفتار ما با طبیعت و محیط زیست پیرامونمان چگونه است؟ آیا ما حرمت درخت و رود خانه و دریا که نعمت ها و نشانه های الهی هستند را نگه میداریم؟ آیا به خود یاد داده ایم که به خاک و درخت احترام بگذاریم و فقط به فکر لذت بردن از انها، بدون حفظ حقوقشان نباشیم ؟

در روزهایی که در تعطیلات نوروزی به دامان طبیعت پناه می بریم، لازم است که مراقب رفتارمان با طبیعت باشیم و به حفظ  محیط زیست بیندیشیم و خدایی ناکرده برای تفریح و آرامش و یا رفع آلودگی از محیط زندگیمان، محیط زیست را آلوده و تخریب نکنیم. با توجه به اینکه عده زیادی به شهرهای شمالی ایران سفر می کنند، نسبت به این موضوع، توجه و دقت ویژه داشته باشند که حریم دریا را در جهت تفریح و خوش گذرانی های خویش، آلوده نکنند. حریم ساحلی که با ته سیگار های دور انداخته شده و انواع بسته های پلاستیکی مربوط به خوراکی های مختلف، پر شده اند به گونه ای که در برخی از مناطق، احساس ناخوشایندی در انسان ایجاد می کنند. می توان با نریختن زباله در حریم دریا، کمک بزرگی به حفظ محیط زیست کرد و یا اینکه حتی می توان تنها به جمع آوری شعاع چند متری از ساحل، به پاکسازی محیط زیست پرداخت. اقدامی که در سالهای گذشته توسط گروه های زیست محیطی داوطلب با همکاری عده ای از مردم، صورت گرفت و بسیار مفید و شایسته بود.

در این روزها که مدام سخن از کم آبی است، نباید آب، این مایه حیات که همه سرسبزی و شادابی بهار با وجود بی مانندش گره خورده است را هدر داده و یا به نوعی آلوده اش کنیم.

باور کنیم که طبیعت متعلق به ماست و سالم بودنش به سلامتی ما و نسل آینده ما، می انجامد. هر یک از ما می توانیم تصمیم بگیریم که از نوروز امسال، یاوری برای محیط زیست باشیم و به اصلاح رفتار خود با طبیعت بپردازیم که اگر این نگاه در اغلب ما تحقق یابد، می توان به نجات و حفظ طبیعت، امیدوار بود.