تبیان، دستیار زندگی
یک گزارش درباره پرفروش ترین فیلم های اکران نوروزی.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : احمد رنجبر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نوروز 96 چه فیلمی ببینیم؟

یک گزارش درباره پرفروش ترین فیلم های اکران نوروزی و نگاهی به فیلم هایی که نوروز 96 به نمایش عمومی درمی آیند.

احمد رنجبر-بخش سینما و تلویزیون تبیان
اکران نوروزی 96

ابتدا مروری داریم بر فیلم هایی که در ترکیب اکران نوروز 96 قرار گرفته اند:

خوب، بد،جلف/ پیمان قاسمخانی

بار اصلی فیلم بر دوش سام درخشانی و پژمان جمشیدی است؛ زوجی که در سریال «پژمان» محبوب شدند و حالا وجهی دیگر از کاراکتر آن ها را شاهد هستیم. ملاحت این دو بازیگر در «خوب، بد، جلف» به اوج رسیده و بده بستان های شان فصل جذاب فیلم را رقم زده است. حمید فرخ نژاد یکی از بازی ها خوب چند سال اخیرش را به نمایش گذاشته؛ پلیسی کاملا جدی که قصد دارد سام و پژمان را برای ایفای نقش دو پلیس آماده کند اما در این راه با مشکلات زیادی روبرو می شود. ویشکا آسایش دیگر ستاره فیلم است که بخشی از موقعیت های کمدی حاصل کاراکتر اوست که رفتار و بیانش از مخاطب خنده می گیرد. استقبال از «خوب،بد،جلف» در جشنواره نوید می داد فیلم در اکران عمومی هم موفق می شود. فیلم هفته پیش به سینماها آمد و خیلی زود در استانه میلیاردی شدن قرار گرفت. از حالا می توان فیلم قاسمخانی را در رده بالای جدول فروش 96 دید.

یک روز بخصوص / همایون اسعدیان

داستان «یک روز بخصوص» روایت مردی است که برای پیوند عضو خواهرش با شرایط سخت روبرو است و در دو راهی مانده است.فیلم واکاوی مصائب امروز  جامعه است که تا حدودی هم موفق عمل کرده. برای حرفه‌ای‌ترها احتمالا نام‌هایی همچون مجید قیصری، همایون اسعدیان و مازیار میری در ترکیب عوامل اصلی فیلم هم حکم ستاره را داشته باشد اما از منظر گیشه قطعا ترکیب بازیگران برگ برنده اصلی «یک روز به‌خصوص» است. حضور فرهاد اصلانی، مصطفی زمانی و محسن کیایی در کنار پریناز ایزدیار که سال گذشته با شکار سیمرغ بهترین بازیگری به خاطر ایفای نقش در «ابد و یک روز» درخشید، حتما پشتوانه خوبی برای تضمین حداقل فروش فیلم در گیشه خواهد بود.

ماجرای نیمروز / محمد حسین مهدویان

فیلم«ماجرای نیمروز» منتخب مخاطبان در جشنواره فیلم فجر شد و عنوان بهترین فیلم را هم بدست آورد. مطلوب منتقدان و اصحاب رسانه هم بود. این یعنی فیلم محمد حسین مهدویان باب طبع سلیقه های مختلف است و می تواند گزینه خوبی در نوروز باشد که سینما رفتن یکی از تفریحات مردم است. برگ برنده فیلم روایت معما گونه است که مخاطب را در سالن میخکوب می کند و تا آخر با خود می کشد. در خلال آن می توان به بخشی از حوادث سیاسی سال 1360 و ماجرای گروهک منافقین پی برد. نقد فیلم را اینجا (349461)می توانید بخوانید. مهرداد صدیقیان،احمد مهرانفر، هادی حجازی‌فر، جواد عزتی، مهدی زمین‌پرداز و دیگر بازیگران فیلم، نام هایی نیستند که با گیشه پیوند خورده باشند و حضورشان در یک اثر سینمایی فروش آن را متضمن کند. بازی های شان در «ماجرای نیمروز» اما همه را انگشت به دهان نگه داشته است و روی دیگری از توانمندی شان را شاهد هستیم. 

آباجان / هاتف علیمردانی

«آباجان» ادای دین کارگردان است به دوستان دبستانی خود در دوران جنگ. فیلم در دهه شصت و شهر زنجان می گذرد و حال و هوایش بازتابی است از آن چه در جامعه آن دوران رخ می داده. «آباجان» سرگرم تان می کند اما انتظار قصه پرجوش و خروشی نداشته باشید. فاطمه معتمدآریا، سعید آقاخانی ،حمیدرضا آذرنگ، شبنم مقدمی ،محمود نظرعلیان، فریبا متخصص، ماهان نصیری ندا ، محمدرضا غفاری و ملیسا ذاکری در این فیلم بازی کرده اند. معتمدآریا و مقدمی لهجه ترکی دارند.

گشت 2 / سعید سهیلی

 «گشت 2» با اعمال برخی ممیزی ها فیلم بدی برای گیشه نیست.حمید فرخ‌نژاد، ساعد سهیلی و پولاد کیمیایی هیچ کدامشان بازیگران گیشه نیستند و نمی‌توانند عامل فروش فیلمی شوند اما چون این ترکیب  قبلا در «گشت ارشاد» بسیار مورد توجه قرار گرفته و خاطره خوشی برای مردم به جا گذاشته است،می‌شود به استقبال مردم از این گروه امیدوار بود. با این حال توقع تان را از بازی آن ها پایین بیاورید چرا که در حد «گشت ارشاد» نیست. 

سه بیگانه / مهدی مظلومی

فیلم «سه بیگانه» در جشنواره امسال حضور نداشت و نمی توان قصاوتی جامع درباره اش داشت. ظاهر ماجرا می گوید فیلم مناسب نوروز است اما چند نفری که آن را دیده اند از کیفیت «سه بیگانه» تعریف نمی کنند. داستان فیلم درباره سه جاسوس خارجی است که با یک نقشه دقیق و از پیش تعیین شده وارد ایران می‌شوند تا عملیاتی خرابکارانه را به سرانجام رسانند، ولی از لحظه ورود به ایران بخاطر تشابه فراوان به چند مسئول سرشناس با حوادث و اتفاقاتی باور نکردنی روبرو می شوند و تمامی نقشه های آنها بهم می ریزد و … «سه بیگانه» قرار بود آذر ماه اکران شود اما مهاجرت کارگردانش به ترکیه و همکاری با شبکه جم فیلم را برای مدتی به محاق برد و حالا در بهترین فصل سال اکران خواهد شد. امین حیایی، محمدرضا شریفی‌نیا، مجید صالحی، لیلا اوتادی، برزو ارجمند، سحر قریشی، حسین محب‌اهری، رابعه اسکویی، شیوا خسرو مهر، علی کاظمی، کیانوش گرامی و حمید لولایی بازیگران «سه بیگانه» هستند.

سلاطین گیشه

حالا نقبی بزنیم به نوروز های چند سال اخیر؛ بی شک موفق ترین کارگردان اکران نوروزی مسعود ده نمکی است که سه فیلمش در این بازه زمانی فروش بالایی داشته اند. اصغر فرهادی، ابراهیم حاتمی کیا، کمال تبریزی و عبدالرضا کاهانی هم بیش از دو فیلم در نوروز داشته اند که حداقل نام یکی از آثارشان جزو پرفروش ها بوده است. در این بخش از گزارش نگاهی داریم به کارنامه نوروزی این چهار کارگردان.

مسعود ده نمکی: نوروزو 88 «اخراجی ها 2» در مدت 33 روز به فروش دو میلیارد و هفتصد میلیونی رسید.نوروز 90 «اخراجی ها ۳ »بعد از 34 روز به فروش یك میلیارد و هفتصد میلیونی دست یافت و نوروز 92 «رسوایی» بعد از 36 یك میلیارد و هشتصد هزارتومان فروخت. «معراجی‌ها» نوروز  93 یک میلیارد و هشتصد میلیون تومان فروش داشت.

ابراهیم حاتمی کیا : نوروز 89 «به رنگ ارغوان» ابراهیم حاتمی كیا كه اكران آن قبل از نوروز شروع شده بود به فروش بالایی دست نیافت و بعد از دو ماه نیم میلیاردی شد. نوروز 93 «چ» این کارگردان به نمایش در آمد و برخلاف انتظار، در تعطیلات نوروزی فقط هشتصد میلیون در تهران فروخت. سال پیش اما به کام حاتمی کیا بود؛ «بادیگارد»  در نورز 95 2 میلیارد و  100 میلیون تومان فروش داشت.

اصغر فرهادی: «چهارشنبه سوری» بعد از موفقیت در جشنواره بیست و چهارم و تحسین منتقدان به اکران نوروز 85 رسید و نزدیک به 500 میلیون تومان فروش داشت. «جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی در نوروز 90 به نمایش عمومی درآمد و  به فروش یك میلیارد و هفتصد میلیونی دست یافت. این فیلم رقابتی تنگاتنگ با «اخراجی ها3» داشت که با 200 میلیون تومان کمتر پشت آن قرار گرفت.

کمال تبریزی :اگر «مارمولک» طبق قرار قبلی نوروز 83 اکران می شد چه بسا رکورد فروش نورزوی در اختیار کمال تبریزی می بود. فیلم در اکران دوم روی پرده رفت و در حالی که صف های طولانی برایش بسته شده بود توقیف شد. از کمال تبریزی سال 93 «طبقه حساس» که در طول نوروز رقابت تنگاتنگی میان دو فیلم او و «معراجی‌ها» وجود داشت اما نهایتا برنده اکران نوروزی «طبقه حساس » بود.این فیلم معادل 2 میلیارد و 238 میلیون تومان فروش داشت.

 عبدالرضا کاهانی :نوروز 88 فیلم تلخ «بیست» او اکران شد و به  فروش حدود دویست میلیونی رسید. نوروز 89 «هیچ» عبدالرضا كاهانی در میان فیلم های اکران قرار داشت و در تعطیلات سیزده روزه نزدیك به دویست میلیون فروش کرد.«استراحت مطلق» کاهانی نوروز 94 اکران شد و بعد از 20 روز نمایش در تهران 592 میلیون و در شهرستان ها فروش 246 میلیون تومانی داشت.