تبیان، دستیار زندگی
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گفت: آئین ها تقویت کننده مناسبات اجتماعی و موجب انس و الفت هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پای آیین های ایرانی روی زمین و سرشان بالای ابرهاست!

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گفت: آئین ها تقویت کننده مناسبات اجتماعی و موجب انس و الفت هستند.

بخش گردشگری تبیان

پای آیین های ایرانی روی زمین و سرشان بالای ابرهاست!

به گزارش تبیان از ایرنا ؛ سیدمحمد بهشتی روز چهارشنبه در نشست فرهنگی جشن ها و آداب زمستانی افزود: فصل زمستان تفاوتی با سایر فصول از بابت نوع آئین هایی که برپا می شود دارد به گونه ای که آغازش با شب یلدا و اتمامش با جشن نوروز است.

عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری اظهار داشت: زمستان از لحاظ قیاس طبیعی فصل سرما و خواب طبیعت است در صورتی که کاری که ما با آئین هایمان می کنیم در این زمینه کاملا معکوس است.

بهشتی بیان کرد: این بدان معناست که ما در آغاز زمستان جشن تولد خورشید با یلدا و سده می گیریم و وارد مقدمات نوروز می شویم تا به عید نوروز برسیم.

وی ادامه داد: این آئین هایی که در کشورمان داریم نسبت به تحولاتی که در طبیعت اتفاق می افتد نشانه هایی دارند و در مقایسه با فرهنگ های دیگر آئین های ما نسبت پررنگی بر طبیعت دارند.

در فرهنگ ما آئین ها، تمثیلا پاهایشان روی زمین بوده سرشان بالای ابرها است و این بدان معنا است که نوروز و یلدا و غیره کاملا منطبق با مقدمات طبیعت است و مراحل مختلف زندگی ما را پوشش می دهند.

رئیس کمیتهٔ ملی ایکوم ایران (کمیته جهانی موزه ها که ایران نیز عضو آن است) یادآور شد: به طور مثال کریسمس فقط منظور خاصی به لحاظ شان طبیعی در زمستان نیست اما یلدا و نوروز نقطه عطفی در طبیعت است.

بهشتی اظهار داشت: در فرهنگ ما آئین ها، تمثیلا پاهایشان روی زمین بوده سرشان بالای ابرها است و این بدان معنا است که نوروز و یلدا و غیره کاملا منطبق با مقدمات طبیعت است و مراحل مختلف زندگی ما را پوشش می دهند.

وی ادامه داد: همچنین آئینی نداریم که موضوعیت خانواده نداشته باشد به گونه ای که همه افراد ایرانی دور سفره جمع می شوند.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی با تاکید بر اینکه آئین ها سبب تحکیم روابط خانواده ها می شود، تصریح کرد: حتی آدابی داریم که کمک می کند که مناسبات همسایگی بین ایرانیان پررنگ تر شود.

بهشتی گفت: همچنین در مقیاس دیگر می بینیم که همه این آئین ها در روایات قصه ها و ادبیات ما جای پررنگی دارد و از وجه قدسی برخوردارند.

وی افزود: بر همین اعتبار است که آئین ایران پایش روی زمین و سرش بالای ابرهاست و هیچ آئینی نداریم که رابطه با طبیعت نداشته باشد.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی در ادامه با اشاره به انتقال فرهنگ و آئین و رسوم نیز تاکید کرد: مهمترین عاملی که منجر به انتقال فرهنگ یک جامعه به فرد می شود سطح تماس افراد نسبت به آئین های جامعه است.

وی افزود: در بین مذاهب فرهنگی آن وجه غیرملموس خاصیت موثرتری دارد در صورتی که بخش ملموس به این شدت اثر نمی گذارد و بر همین اساس است که در مذاهب غیرملموس زبان بیشتری را تاثیر را دارد.

بهشتی خاطرنشان کرد: به طور حتم برپا کردن این آئین ها در انتقال فرهنگی بسیار موثر است؛ همچنین برپایی آئین ها سبب تربیت نیز می شود.


منبع :ایرنا