تبیان، دستیار زندگی
دانشمندان برای مقابله با کاهش یخ در قطب  شمال و جنوب زمین، تصمیم گرفته اند با طرحی جدید بر میزان یخ های این مناطق بیفزایند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دانشمندان قطر یخهای قطب را زیاد می کنند

دانشمندان برای مقابله با کاهش یخ در قطب  شمال و جنوب زمین، تصمیم گرفته اند با طرحی جدید بر میزان یخ های این مناطق بیفزایند.

بخش دانش و زندگی تبیان

یخهای قطب

هم اکنون درجه هوای قطب شمال به ۲۰ درجه سانتیگراد رسیده  که گرمتر از متوسط درجه هوای منطقه در سال گذشته است. این امر نشان می دهد وضعیت آب وهوایی در قطب های زمین چندان رضایت بخش نیست.

در این میان دانشمندان به جای آنکه منتظر آب شدن یخ های قطبی و تغییر اکوسیستم زمین باشند، طرحی خارق العاده برای بازگردندان یخ های آب شده در  قطب ارائه کرده اند.

این طرح شامل نصب ۱۰ میلیون  پمپ بادی روی یخ هاست. پمپ ها ی مذکور آب دریا را روی سطح یخ ها اسپری می کنند. به این ترتیب یخ های آب شده، دوباره ترمیم و به عبارتی لایه های یخ ضخیم تر می شوند.

محققان پروژه پیش بینی می کنند اسپری کردن ۲۷ متریک تن آب در ساعت روی سطح مناطق قطبی سبب می شود قطر یخ یک متر افزایش یابد.

البته باید اشاره کرد که هم اکنون متوسط ضخامت نیمی از یخ های دریای قطب فقط ۱.۵ متر است.  بنابراین افزایش یک متر ضخامت سطوح طی زمستان بسیار قابل توجه است.

استیون دش رهبر این پروژه و فیزیکدان دانشگاه ایالتی آریزونا می گوید: تنها استراتژی موجود در حال حاضر، فقط کاهش مصرف سوخت های فسیلی است. اما به نظرم ایده ای که ارائه کردیم، جالب است. البته باید در نظر داشت که جلوگیری از کاهش یخ های مناطق قطبی به طرح های مختلف و متعددی نیاز است.

با انجام این پروژه ضخامت یخ ها به اندازه ۱۷ سال قبل باز می گردد.


منبع:خبرگزاری مهر
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .